19 veckor ♥

(vecka 20 i Sverige)

Nu är bebisen ungefär 16,5 cm lång i sitthöjd och 26 cm från hjässa till häl och lägger stadigt på sig i vikt. Det vaxliknande fettlager som kallas fosterfett (vernix caseosa) bildas för att skydda huden under den långa tiden i fostervattnet. Det underlättar också förlossningen. Bebisen sväljer mer denna vecka, vilket är bra träning för matsmältningssystemet. Det fostervatten som tas in av din bebis spjälkas till vatten (som absorberas) och restprodukter som hamnar i tjocktarmen, där det så småningom bildar barnbeck.

Se till att du
äter nyttigt och får tillräckligt med järn. Bebisen behöver järn för att tillverka röda blodkroppar. Det är i stort sett omöjligt att få i sig för mycket järn bara från mat. Exempel på järnrik mat är magert rött kött, kyckling, fisk, linser och bönor, spenat och berikade frukostprodukter. Läs vår guide till bra kost för att få grepp om vad du behöver mest.


HALLÅ?! Jag är snart halvvägs!
Aaah! Galet.
Jag har så mycket mer energi just nu & börjar får koll på hur jag ska ta hand om mig själv för att må bra hela dagen.
Järn äter jag massor & har även tagit kosttillskott sedan vecka 5.
I USA är alla väldigt noga med att ta extra vitaminer för att försäkra sig att mamma & bebis får tillräkligt av allt.
Jag var så himla orolig att bebisen inte skulle få i sig tillräkligt & bra mat, så jag köpte super organic, natural av allt & gör även detsamma med mat just nu.
Better safe than sorry!

Hur som haver.
Allt går ju bara bra & magen växer så det knakar.
Lillkorven påminner mig heeela tiden om att han/hon (vi har inte en aning om vad det är än!) är inne i magen med massa sparkar.
UNDERBART!

Kommentarer
Postat av: Fatima

Halvvägs är en milstolpe. Heja! Och så fin du är i din mage, roligt när du postar foton. kram

2011-10-15 @ 20:37:50
URL: http://www.fatimaslillablogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0