Genus

Jag har fått lite frågor om hur det är med genus-tänk här i USA & jag skulle kunna skriva i en evighets evighet om allt som upprör mig. Vad mina exakta åsikter är, håller jag för mig själv men
Tänkte dock länka denna videon där dom diskuterar pojk/flick-leksaker på The Today Show, som är vår största nyhetskanal.
 
Tycker det är väldigt roligt att de svenska barnleksaks-katalogerna är så uppmärksammade just nu.
Det är mycket surr kring Sveriges, enligt mig otroligt bra initiativ, till att könsneutralisera leksaker.

Jag hejjar på & är otroligt stolt över att vara Svensk när det kommer till denna debatten.
 
Dessa bilder har skapat stora rubriker
 
 
Jag tänker köpa bla. ett leksakskök till August & jag får många höjda ögonbryn kan jag säga.

Ja det är en väldigt intressant & känslig debatt!
 

Kommentarer
Postat av: Sandra

Mysig blogg och härliga bilder ♥

Hur är det med dig?
Kram

Svar: Tack fina!
Allt är väl med mig & hoppas allt är väl med dig!
Kram
jenny - mammaliv i Nashville

2012-12-08 @ 23:24:07
URL: http://sandrasrum.nu
Postat av: Aida

Vilken härlig blogg du har, du verkar vara en helt fantastisk mamma :D

Svar: Åh men TACK kära du! Så otroligt glad blir jag att läsa dina ord!
jenny - mammaliv i Nashville

2012-12-09 @ 00:10:41
URL: http://aidalazarian.blogg.se
Postat av: Anna (dOddA)

Under vårt senaste besök blev vår snaggade storvuxne 2 åring kallad She många många ggr. Varför? Han hade nagellack och ibland en rosa aptröja på sig... Kvinnor idiotförklarade mig och sa stackars pojke VARFÖR i all sin dar målar du hans naglar?!!! Ehh... För att han ville det räcker tydligen inte... Det som förfärade mig mest var en liten tjej i en lekpark som tittade på Axel och sen frågade mig; Is He a girl

2012-12-09 @ 00:30:21
Postat av: Anna(dOddA)

Ahhh dumma iPhone!!!

Flickan sa; is he à girl? No sa jag varpå hon frågar; Then why does he have nailpolish?! Max fyra år och redan så inkörd på typiska manliga å kvinnliga roller.

Jag är en sån mamma som inte bryr sig och som snarare gillar att retas med inskränkta människor;) men prinsessrosa

2012-12-09 @ 00:33:35
Postat av: Anna(dOddA)

Ahhh dumma iPhone!!!

Flickan sa; is he à girl? No sa jag varpå hon frågar; Then why does he have nailpolish?! Max fyra år och redan så inkörd på typiska manliga å kvinnliga roller.

Jag är en sån mamma som inte bryr sig och som snarare gillar att retas med inskränkta människor;) men prinsessrosa undviker jag men gammelrosa och lila sätter jag gärna på honom! Kök älskar han och han har både dockor och dinosaurier...

Långt blev det... ;) kram!

Svar: Oh jaaa jag vet så ledsamt!! Jag klär August i mycket rött, lila osv & alla frågar jämt om han är en tjej. Så trött jag blir! Har inte mycket "typiska" killkläder. Mycket Polarn som är färgglada. Och nr jag berättar att jag tänker köpa ett kök till August blir folk alldeles till sig. Nästan chockade & försöker övertala mig att inte göra det?! Helt sjukt.Ledsamt är det faktiskt!

Hejja Sverige!!
jenny - mammaliv i Nashville

2012-12-09 @ 00:36:17
Postat av: Hanna

Heja!

Svar: Eller hur!
jenny - mammaliv i Nashville

2012-12-09 @ 00:46:12
URL: http://hannarosell.se
Postat av: Hanna Karlsson

Tycker det är jättebra att de har gjort reklamen så här.

Svar: Ja det är så otroligt bra!
jenny - mammaliv i Nashville

2012-12-09 @ 05:59:34
URL: http://hannafialotta.blogg.se/
Postat av: Angeliqa

Klart August ska ha ett kök! Det brukar ju vara en av de mest uppskattade leksakerna hos alla barn. Strunta i vad andra tycker och tänker!
Hela genusdebatten gör mig mörkrädd. Köp det till ditt barn som du tror att barnet tycker om, oavsett om det är en gunghäst, ett kök eller en racerbil. Men det ska vara det barnet gillar och inte det vi som föräldrar tycker att de ska ha.

Kram finaste du
Ps. Hur sov A i natt?

Svar: Ja han ska absolut få ett kök :) Jag kunde inte bry mig mindre. Blir så trött på dom bara. Suck!
Ja det är precis som du säger. Barnen ska få leka med det dom VILL inte vad föräldren tycker.

KRAM!

Och just ja, han sov ända till 2, vaknade men somnade om när jag bara satt mig ner & höll om han lite så det är så mycket bättre än vad som varit, även om jag önskat att vi skulle ha tur & få sova en hel natt igen ;)
jenny - mammaliv i Nashville

2012-12-09 @ 09:21:52
URL: http://sopnedkast.blogspot.com
Postat av: Carro

Klart han ska ha ett kök. Köpte det till vår kille nu när han blev 2 och han älskar det. Koka mat, säger han och så står han där och vispar och donar. Blev bjuden på kokt strumpa här om dagen ;) Är så ledsamt att det ska delas in så mycket i pojkigt och flickigt. Min kille älskar sitt kök, sina bilar, sitt lego, sparka boll och att lägga pussel, han tycker det är kul att va med i köket och baka och bädda åt dockan med kudde och täcke och mecka saker i källlaren med farfar. Måste det ena utesluta det andra?

Nej, min son får leka med vad han vill och jag försöker se till att han har tillgång till allt möjligt. Men det är svårt när nära och kära gärna snöar in på allt det typiskt pojkiga.

Blev en roman av det... :) Ha en trevlig dag och hoppas August fortsätter sova bra! :)

Svar: Precis! Det ena måste inte utesluta det andra! Man kan tycka att bilar OCH dockor är kul. Men det fattar inte folk här. Det är ungefär tabu att köpa docka till sin pojke. Jag tänker köpa kök, docka, tåg, bilar & allt möjligt så August får välja själv. Jag tänker då inte välja ÅT honom.
BRA att du erbjuder så mycket olika till din son. Är övertygad om att dom mår bäst av att få göra val själva & inte bli stoppade när dom vill leka med något särskilt.
Kram & ha en fin dag!
jenny - mammaliv i Nashville

2012-12-09 @ 13:08:22
URL: http://www.lifeisjust.blogg.se
Postat av: Susanne

Klart pojken ska ha ett kök! Ni kommer alla ha glädje av det, så kul att bli bjuden på en de ena en de andra!

Svar: Eller hur? :) Ja jag tänker mig kokta strumpor, torra makaroner, klossar osv. Mmmm! :)
jenny - mammaliv i Nashville

2012-12-09 @ 20:40:23
Postat av: Yohannas.se

Klart han ska ha leksakskök, det lekar dem oftast väldigt gärna med på dagis också!

Svar: Ja eller hur? Jag tycker mig minnas att barnen älskr att vara i "dock vrån"
jenny - mammaliv i Nashville

2012-12-09 @ 21:22:42
URL: http://maiplunevermind.blogg.se/
Postat av: Zarah - mamma till två små

Kök är ju hur roligt som helst! Det tror jag att nästan alla barn tycker :)

Svar: Ja visst är det så? :)
jenny - mammaliv i Nashville

2012-12-09 @ 23:43:08
URL: http://zaraholine.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0