Söndag

Vi började vår morgon tjugo över fem..
Zzzzzz.
Försökte livade upp med miljarders tända ljus & gott te.
Givetvis var är det min morgon. Suck! Så typiskt, haha. Jag drar alltid nitlotten.
Oh well. Andrew jobbade på någon konsert igår så han kom hem sent & behöver sova.
Och eftersom han var borta hade jag ensamkväll igår. Älskar ensamkvällar nu förtiden!
Jag bakade pepparkakor, kollade Nobelstudion på Svenska & åt mig igenom skafferiet.
 
Det där med att baka pepparkakor är inte så enkelt hörrni.
Degen i sig var ju plättlätt att göra, men att baka ut hela klumpen tog ju en eeeeevighet.
Kavla, trycka formar, pilla upp formarna - göra om. och göra om göra om göra om tills det inte är någon deg kvar.
Degen fastnade i bakskivan & gubbarna korvade ihop sig & dom tappade ett ben, ett huvud, både och, eller blev miiilslånga.
Ja det ser ut som jag har bakat ett helt gäng med pepparkakstaxar.
Inget fel med det förvisso.
Och den superenkla hjärta samt stjärna-formen lös med sin frånvaro, så det blev enbart bockar, grisar & huvudlösa gubbar på 3 meter.
Men goda blev dom!
OJ så goda!
Och mjöl överallt blev det.
 
Okej. Nu ska jag liva upp mig morgon ännu mer men en superlång pepparkakstax.

 
 
Mina decimeterlånga pepparkakstaxar :)

Kommentarer
Postat av: Akka-mamma till Gustav

Snyggt jobbat! Min egen deg ligger fortfarande och väntar i kylen. Det där med att det blir liiiite för många pepparkakor och x antal upprepningar för mycket för min smak är det som gör att jag drar mig från att plocka fram kaveln. Ett litet tips till nästa år är annars att kavla mellan bakplåtspapper så slipper du flytta figurerna när du repat bort all deg emellan. Lite sprayat vatten på bakbordet innan du lägger dit det undre pappret gör så att det inte rör sig och det övre pappret förhindrar kaveln från att rulla in sig och slita sönder degen!

Svar: Åh dom tipsen skulle jag behövt igår ;) Nästa gång så! TACK! :)
jenny - mammaliv i Nashville

2012-12-09 @ 20:18:52
Postat av: Hells mamma till Joe 5 & Lucy 2 1/2

Ett tips som jag kommit pa, kop bakplats papper/duk i silicon (alltsa silicon mattor for bakplaten) kavla degen direkt pa silicon mattan, tryck in matten med lite mellan rum. Dra bort degen mellan gubbarna och tjoffa in i ugnen! Jatte smidigt

Svar: Ååååh SMART! Tack för tipset!!
jenny - mammaliv i Nashville

2012-12-09 @ 21:15:39
Postat av: Liz

Tycker dom ser jattefina ut, brukar vara latt att branna dom annars. Jag bara maste be dig om receptet som du har! Jag har bara recept dar man ska alla pepparkakskryddor redan blandade...och det ar inte sa latt nar man ska kopa alla separat och halla pa och eventuellt mala dom i mortel etc.

Har ett par ar kopt deg i burk, men ack sa jobbigt, da det inte alls ar som pepparkaksdeg i Sverige som ar sa latt att kavla. Denna ar sa kladdig och man far ha i massa mjol for att kunna kavla overhuvudtaget och da blir dom stenharda av mjolet istallet. Sa tips om deg recept och var man koper alla kryddor etc - SNALLA!! :)Stor kram

Svar: Jaa du ska absolut få recept! Jag använde mig av ett från bambis blogg. http://bambi.alltforforaldrar.se/2011/december/hemmagjord-pepparkaksdeg.html Gjorde enbart halva degen. Och jag vet att kryddorna jag använde var Cloves, Cinnamon and Ginger :)
jenny - mammaliv i Nashville

Postat av: 2-barns-mamman

Hihi! Ja det är et evigehtsgöra att göra pepparkakor :) Bara de smakar gott så får fantasin flöda i gällande vad de föreställer :)

Svar: Jaa det tog hur lång tid som helst & då gjorde jag ändå halva degen ;) Puh! Men himla gott är det nu!
jenny - mammaliv i Nashville

2012-12-10 @ 10:51:38
URL: http://askmolnochrosaludd.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0