Halv 7

Nu börjar det märkas att vi går mot ljusare tider!
Igår klockan halv 6 på kvällen var det fortfarande inte helt mörkt nämligen & nu är klockan bara halv 7 & det börjar ljusna.
Tjoho! :)


Nu till något viktigare!
Jag funderar en himla massa på det här med bröstpump.
Mest troligt kommer jag få en elektrisk pump genom vår försäkring, men jag bara undrar hur många som planerar att ha en till hands, även om dom kommer amma?
Eller hur många mammor, som läser här, som använde en pump samtidigt som dom ammade?

Jag tänker lite att det kan ju komma tillfällen då det kan vara bra att pumpa mjölk osv & ge i flaska..

Berätta hur ni gjorde eller tänker göra!

Kommentarer
Postat av: *SARASDIARY*- Gravid v. 28

Det blev en bugaboo cameleon, röd bas och svart topklädsel, tror jag ? ;-) Den står inte hemma hos oss utan hos Johans föräldrar. Men jag är lite sugen på att ta hem den nu och börja vänja mig lite ;-)



Ang. bröstpump. Det vore ju praktiskt att ha en utifall jag måste åka iväg och Johan får stanna hemma. Perfekt att ha pumpat ut lite käk till liten om den skulle bli hungrig under tiden. Men som sagt, inget jag har tänkt på..



Kram kram

2012-01-31 @ 13:01:06
URL: http://www.lifestyleblogs.se/sarasdiary/
Postat av: Hanna - Mode, smycken och min vardag

Jag har använt en manuell pump alla tre gångerna. Tipsar om att vänja bebisen ganska tidigt med flaska, Min dotter vägrar flaska och tror det beror på att jag började lite sent med att vänja vid flaska.

2012-01-31 @ 13:29:16
URL: http://hannafialotta.blogg.se/
Postat av: elin ♥

Våran lilla må bara vara dryga veckan, men jag har använt bröstpump redan. Då jag fått en massa sår på ena bröstet ( som nu börjar läka tack gode gud) så har jag pumpat ur det bröstet, så hon fått mat därifrån ändå. och bröstet fått återhämta sig lite!

Vi har en elektrisk. pratisk och bra tycker jag :)



kramar

2012-01-31 @ 13:45:10
URL: http://flieo.blogg.se/
Postat av: Michelle - gravid i v.38

Jag kommer både pumpa och amma, känner inte att jag vill amma offentligt, kan göra de hemma liksom men på ett cafe? neee så öppen känner jag inte att jag själv är (har inga problem med folk som ammar offentligt utan de handlar om att jag själv inte vill göra de bara)

Så jag kommer göra både och, börja med flaska tidigt också så bebis vänjer sig vid den :)

2012-01-31 @ 14:52:44
URL: http://hannahmiichelle.blogg.se/
Postat av: Karolina, gravid i v. 36 ♥

Det där undrar jag också över! måste spana in kommentarerena och se vad som skriv här! :)

2012-01-31 @ 15:37:57
URL: http://lillamys.blogg.se/
Postat av: mia

Jag använde pump när det producerades mer än vad barnet åt vid ett par tillfällen, just för att undvika mjölkstockning...vilket jag ändå fick.. och då kunde jag pumpa extra för att hjälpa till att få bort stockningen. och vid några tillfällen när jag var borta nån timme så det fanns urpumpat som mannen kunde ge. Så pump är bra att ha, men det räcker med en enkel handpump om man ändå ammar. Finns en enkel på apoteket i Sverige för en hundring. Bara för att ha i reserv liksom. Urpumpad b-mjölk håller sig i kylskåp 1-2 dygn och i frys (-20) i ca 6 månader.



Det är viktigt att man bara ammar i början så att man väntar med nappflaska och napp första dagarna/veckorna (sägs det) tills amningen har kommit igång "etablerats". Annars väljer barnet gärna att ta nappflaskan för maten kommer fortare/enklare ur den än ur bröstet. Och att dom suger på mamma så mjölkproduktionen stimuleras istället för att ge nappen.



Att komma igång med amningen är lite klurigt. Det är viktigt att barnet får ett stort och rätt tag, för att undvika att mamman får såriga bröstvårtor. Att man låter barnet amma när det visar att det vill komma till bröstet (hunger, tröst osv)

amningen gör ofta ont i början.. men det går över! Ibland kan en amniingsnapp/vårtnapp hjälpa att skydda lite eller hjälpa om man har en liten bröstvårta/barnet har svårt att få bra tag.



här har du en riktigt bra sida att plugga på inför kommande jobb med bebben ;)



http://www.1177.se/Varmland/Tema/Barn-och-foraldrar/Mat-somn-och-praktiska-rad/Mat-och-naring/Amning/?ar=True



och: www.amningshjalpen.se



oops.. blev visst fler rader än jag tänkt skriva! Men amningen är så bra när den fungerar och det är så bra om man får hjälp och information! hehe.



Lycka till!

2012-01-31 @ 16:17:20
Postat av: AnnaMalin

Jag köpte en manuell efter några månader. Främst för att vi skulle spara mjölk i frysen som J kunde ta fram när jag t ex var borta en länge stund av (vill minnas att jag gick på ett efterlängtat frisörbesök under våren ;-) ). Jag hade det också när jag fick mjölkstockning för att tömma bröstet ordentligt när inte Liv kunde göra det, samt för att öka produktionen då hon inte riktigt blev nöjd en period vid 4-5 månader. Så pumpen har kommit till användning på olika sätt för mig :-)



Och TACK för dina tips! Som tur var åt hon hyfsat idag så det håller nog på att vända :-)



Kram till dig!

2012-01-31 @ 16:18:22
URL: http://annamalinsrum.blogg.se/
Postat av: Michelle - gravid i v.38

Svar: Jaaa de är sjukt, min barnmorska frågade om vi var nervösa idag. Hahah kan ju inte dirket påstå de än, men de är sjukt spännande då man inte vet exakt när de händer!



Nee vi får sikta på att inte få bebisar 29 februari ;) Kram

2012-01-31 @ 16:58:04
URL: http://hannahmiichelle.blogg.se/
Postat av: Hanna - med Mini i magen

Haha ja, det är ju jättesvårt att inte låta bli att köpa :)



Vi tänkte vänta med att köpa bröstpump tills vi vet hur amningen fungerar. Men kan tänka mig att det är bra att ha en ifall man vill iväg på stan eller något och pappan är med bebisen själv. Då kan man ju pumpa ut innan så det finns mat :)

Men vi avvaktar tills bebis är född och några veckor efter det tror jag!

2012-01-31 @ 16:58:20
URL: http://hjn.blogg.se/
Postat av: elinjosefine - lifestyleblogs

Tror jag kommer köpa bröstpump. Smidigt att ha, men vet inte om jag kommer köpa elektrisk eller manuell :)

2012-01-31 @ 17:05:20
URL: http://lifestyleblogs.se/elinjosefine
Postat av: Emma - med prinsessan i magen ♥

Ja, fy.. det är jättejobbigt! I natt vaknade jag klockan tre och kunde inte somna om förrän åtta på morgonen :| Så då blir det att man sover hela dagen sedan istället.. Usch!

2012-01-31 @ 17:06:04
URL: http://emmaskoog.webblogg.se/
Postat av: Fatima

Jo, vi köpte ju en bröstpump för 600 spänn och jisses vad jag pumpade. Flera deciliter fick jag ut och planerade att lämna T och Isolde ensamma en kväll. Men tji fick vi eftersom Isolde VÄGRAR ta flaskan. Ha ha, snopet! Men får ni en liten pojke som inte är så vrång när det gäller flaska som Isolde så är det skönt att Andrew kan avlasta dig ibland (vissa nätter tex) eller att du kan få lämna hemmet ett par timmar. Isolde åt minst varannan timme hela sommaren så det var inte läge för mig att försvinna iväg precis.

2012-01-31 @ 17:10:10
URL: http://www.fatimaslillablogg.blogspot.com
Postat av: Hanna

Har tänkt köpa en för att undvika mjölkstockning och vid tillfällen när man vill sova och E får mata :)

2012-01-31 @ 18:42:45
Postat av: mammi

Vad många kloka svar ni ger min dotter, tack! Inte så lätt när hon befinner sig så långt borta och mina erfarenheter är sååå uråldriga....skojar :-) Nej det är samma principer som när jag hade bebis, och Jenny är en av fyra! Lycka till alla mammor!

2012-01-31 @ 23:43:51
Postat av: Philabound

Du ska absolut ha en! Jag anvande en handpump till och fran nar jag hade extra mjolk och sonen inte var lika hungrig eller sov langre an vanligt. (oftast at han varannan timme, nagot jag inte alls var forberedd pa, haha). Ett annat tips ar att ha ersattning hemma som en back up. Se ocksa till att du far amma din son sa fort som mojligt efter forlossningen...Jag kunde inte amma pa nastan 24 timmar (lang historia) och det medforde lite problem. Tror att de ar mycket battre pa att uppmuntra detta i sverige an har i US.

2012-02-01 @ 16:53:32
URL: http://Philabound.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0