Trött mama!

Nu börjar jag förstå det där med att vara småbarnstrött.
Sedan vi flyttade har August inte riktigt kommit till ro i sin lilla co-sleeper utan sover bredvid mig.
Vilket i sin tur gör att jag ligger i samma position väldigt länge. Tills han vill äta med andra ord. Och sen sova i samma position igen resten av natten, tills han bestämmer runt klockan 6 att nu är det godmorgon & en sömnig, snurrig mamma med ond nacke påbörjar dagen.

Det där med att fördela ansvaret har vi total-misslyckats med här hemma.

Hur gör ni med dom små & eran andra hälft?
Hur fördelar ni ansvar/sovmorgnar osv?

Kommentarer
Postat av: Moa

Åh vad jag känner igen mig! Skulle verkligen också vilja veta hur man delar ansvaret? Innan bebisen kommer är man så himla överens om hur allt ska vara rättvist men plötsligt står man där och gör allting själv och är helt slut. Men jag intalar mig själv att så länge bebisen helammas är det väldigt svårt att dela på nätterna...

2012-05-06 @ 16:06:19
Postat av: victoria - mamma på andra sidan atlanten

Vi gör så att Brian går upp första gången runt 1 eller 2 då hon vaknar, å byter blöja och stoppar om. förhoppningsvis somnar hon om. sen hämtar jag henne över till vår säng vid 5 då hon vill amma. sen sover vi till typ 7. vi är båda så morgonpigga att vi brukar vilja kliva upp vid den tiden. jag får så ont i huvet om jag ligger kvar i sängen för länge. men jag ska lägga till att vi går och lägger oss som pensionärerna vid 9.30 haha

2012-05-06 @ 16:28:47
URL: http://victoriabeninger.blogspot.com
Postat av: Cajsa

Sådär har det varit här också! .. Ända tills jg började arbeta och dotterns pappa fick se hur det är "att bara gå hemma". Så nu kör vi med att den som är hemma med barnen går upp med dom på morgonen och oftast är det jag som tar dem på helgerna.. :)

2012-05-06 @ 16:34:37
URL: http://Http://mammacajsa.blogg.se
Postat av: Nina

Det är svårt det där, att dela ansvaret lika. Eftersom amningen inte fungerade för mig och vi fick ge flaska tidigt så delade vi på det bra redan från början. Ett tag i alla fall, sen faller man liksom in i varsin roll när man börjar bli bekväm i föräldraskapet och det är så lätt att den som är hemma med barnet tar det största ansvaret även den tid då båda är hemma. Vi försöker vara rättvisa och ta en tidig morgon var på helgen så den andre får sova ut. Och försöker se till att den som varit uppe tidigt kan ta sig en lur på eftermiddagen istället om den skulle vilja. Men svårt är det, och något jag tror man får jobba ganska hårt med. Hoppas ni hittar en bra lösning som passar er, hur den än blir. Stor kram!

2012-05-06 @ 18:02:02
URL: http://ninaerica.blogspot.com
Postat av: Sara

Ja fy det är svårt!! Med fjärde barnet "nyss" här och jag undrar samma!! :-p det där med samma ställning hela nötter känner jag igen! INTE SKÖNT!! Vad är en Co-sleeper?? Känns som nåt värt att skaffa!! Milou verkar inte alls tänkt sova i egen säng!! :-p

2012-05-06 @ 18:33:17
URL: http://Lillastrumpen.blogspot.com
Postat av: elin ♥ Mamma till Signe♥

Jag tycker att vi här hemma har en väldigt bra fördelning. Kanske beror på att jag inte ammar?

Men på veckodagarna när H jobbar så har jag "första ansvaret" på nätterna. Så att jag tar om hon vaknar och vill ha mat och blöjja. Om hon inte har en kaosnatt då hjälps vi, och på helgerna så är det H som tar det ansvaret.

Men vi har även en väldig tur med att hon oftast sover hela nätterna.

Men som inatt har hon bara gråtigt. Då fick vi hjälpas åt.

Och på kvällarna delar vi väldigt lika tycker ja.



Kram

2012-05-06 @ 19:26:13
URL: http://flieo.blogg.se/
Postat av: Therese

Jenny, det är så kul att följa dig, speciellt eftersom August & Meja är ungefär lika gamla. Eftersom jag helammar måste jag ju upp på nätterna, och vi har låtit henne sova i vår säng på sistone. Hon vaknar ca var 3:e timme på natten för att käka, om hon inte somnar om direkt turas vi om att sova ner henne. Om hon är väldigt pratsam & det är Jockes tur att ta henne brukar jag gå ut och lägga mig på en madrass i vardagsrummet för att kunna sova ostört, jag är så lättväckt. Kanske inte alltid världens roligaste men jag tänker att jag blir en bättre mamma på dagen om jag får några timmars bra sömn. På helgerna delar vi väldigt lika med byten och lite egentid när det behövs.

Såg att du bokat resa hem nu, härligt för mor & far! Vi kommer nog också vara där då så vi kanske springer på varandra! Sköt om dig & familjen!

2012-05-06 @ 21:43:02
Postat av: Dixie

Eftersom jag helammade var det jag som tog den/de ggr E vaknade på natten (ammade liggande och somnade direkt - hon sov mellan oss) men pappan tog henne "alltid" på morgonen (nån timme) så fick jag sova extra.

Nu, när hon är 10mån och inte längre ammas kör vi samma upplägg ungefär... vaknar hon på natten är det oftast tappad napp ovh då stoppar jag in den igen. Hon sover, sen 4-5mån i egen säng bredvid vår.

Du verkar vara en fantastisk mamma. Vi har också kört mycket närhet och amning och sånt, eller jag har gått helt på instinkt kke man kan säga... Och trots samsovning somnar hon nu lätt i egen säng och sover där hela natten :) Stor kram!!!

2012-05-06 @ 22:15:33
Postat av: Maria

Ja a du.. Här hemma är det jag som tar bebis och min man tar hand om storebror nattetid. På morgonen går jag upp.. a l l t i d. Så är det och så har det alltid varit.. jag försöker flirta till mig en sovmorgon i månaden och ibland lyckas jag.



;-)



Kram på dig från en annan trött mamma!

2012-05-07 @ 11:13:41
URL: http://www.livetmedtre.wordpress.com
Postat av: elinjosefine - lifestyleblogs

I vill inte heller sova i sin säng och sover oftast hos oss men jag sover förvånadsvärt bra med henne bredvid ;)

Eftersom T jobbar tar jag henne (jag kan ju sova på dagarna) men han tar alltid Billy på morgonen så vi slipper stressa ut.



Hoppas ni haft en mysig tisdag!

Kramar

2012-05-08 @ 19:19:24
URL: http://lifestyleblogs.se/elinjosefine
Postat av: Marika

Jag tar han i veckorna - oftast. Pappan går upp tidigt på morgonen för att komma iväg till jobbet, men ibland händer det att pappan tar Noah.



Men på helgerna är det oftast jag som får sovmorgon (snäll kille ;)) men ibland så tar jag Noah och går upp så Fredrik får sova.



Är ju jag som har det största ansvaret här hemma när det gäller Noah och hemmet också.

Och sen så är Noah väldigt mammig av sig.

2012-05-09 @ 21:24:33
URL: http://mahrikad.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0