Det går inte så bra

Ibland frågar ni hur det går med August & våra nätter.
Och jag har försökt att undvika detta ämnet då jag liksom inte orkar "älta" det mer.
För det blir inte bättre!
 
Vi har varit väldigt konsekventa i 3 veckor nu.
Inte fara runt efter 4 på eftermiddagen.
Fast nattarutin med gröt, bad, sagor, mys osv.
Ingen TV på i bakgrunden så han tar in mycket information på innan läggning.
Amma precis innan läggning.
Låta August somna själv i sängen.
Och det funkar!
Allt går jättebra.

Men så vaknar han vid 11 & letar efter nappen, jag går in stoppar in den, han somnar om.
Sen vaknar han vid 1 & då krävs det lite mer.
Vaknar vid 2 & man får vagga honom i 10 minuter.
Vaknar vid 3 & jag ammar.
Vaknar vid 5 & tycker det är morgon.
 
Jag vet inte vad vi gör fel?!
 

Natten som varit har varit en sådan där hemsk natt & jag har sovit ca 1 1/2 timme i sträck. Max!
Är så trött att jag känner mig nästan full.
Ögonen svider & kroppen gör ont som när man har feber.
Jag får ju aldrig sova!
Dom flesta dagarna går jag & lägger mig vid halv nio för jag orkar inte hålla ögonen öppna.
 
Jag tror att jag är så övertrött hela tiden att jag liksom får ångest över allt som inte blir gjort hemma.
Blir lättirriterad, känslig & vill att allt ska vara perfekt.
Så jag städar städar, bakar, lagar massa god mat, fixar & pillar.
För det är något jag kan kontrollera.
Och det gör mig såklart än mer trött.
Men jag kan inte stoppa mig själv? Jag kan inte lägga mig ner mitt på dagen & vila.
Det går inte.
 
Man får nog kedja fast mig i sängen & låsa dörren om jag ska vila, haha.
 
Så nu vet ni hur det går här hemma.
Det går inte så bra. Men jag orkar inte älta som sagt.
Vi tar det dag för dag & jag vet att när mamma & pappa kommer om 9 (!!) dagar, så kommer jag få all hjälp i världen.
Gissa om jag längtar!?
 
Okej. Slut på uppsats.
Nu ska vi ha en HÄRLIG & GLAD lördag.
Hoppas ni också får en riktigt fin dag!
 
 
Älskade lilla barn. Även om du sover som en kratta & håller mig vaken hela nätterna så är du det bästa & finaste jag har

Kommentarer
Postat av: Linn

Sen jag slutade amma och vi började med ersättning så har min son sovit hela nätter, 22-08:40, helt klart värt de!! Både han och jag mår bättre av det!

Svar: Ja vi fortsätter försöka med ersättning men det går inte så bra tyvärr.Underbart för er att han sover hela nätterna nu! Så himla avundsjuk är jag!
jenny - mammaliv i Nashville

2012-11-03 @ 15:50:50
Postat av: Hells mamma till Joe 5 & Lucy 2 1/2

Ville bara saga att du gor inget fel en del barn bara ar sadana, dom kan inte sova i langre perioder :-( Min tvaa ar en sadan sa ver hur du kanner dig. Allt jag tankte/r pa ar att fa sova. Med min etta funkade rutiner och att lara sig att somna sjalv men inget funkade med min dotter. Hon vaknar fortfarande nagongang per natt och behover lite "reasurance" en kram/puss. Forsokte med 5 min med henne eftersom det holl pa att driva mig till vansinne och post natal depression men det var hemskt sa det la vi ned. Kopte en amby nest sang/vagga etc etc.. Han kommer att sova med tiden men under tiden maste du ta hand om dig sjalv.
Sager som sakert manga innan mig sagt, sank standarden. Skit i att stada, late det va lite skitigt. Laga latt lagat, kop fardigt. Gor inte for mycket etc. Om du inte kan sova pa dagen lagg dig ned och vila/las/sloa. Skit i den dar Luther som sitter pa axeln och sager arbeta arbeta!
Det ar skit jobbigt att starta/ha familj utan stodet av sin familj omkring en, som kan hjalpa och avlasta.
Hoppas det blir battre <3

Svar: Gah jag vill nästan gråta när jag läser hur fint & klokt du skiver. Tack fina för att du tog dig tid att skriva några rader! KRAM
jenny - mammaliv i Nashville

2012-11-03 @ 16:15:00
Postat av: Mammi

Ja snart kommer vi och då ska vi låta dej sova. Vi ska fixa det här , kram kram, håll ut!

Svar: LÄNGTAR
jenny - mammaliv i Nashville

2012-11-03 @ 16:59:31
Postat av: Lina

Dessa nätter alltså. vi hade det också jättejobbigt på nätterna. Hailey somnade gott och sen vaknade hon varje kväll efter 30 min. Sen flera gånger/natt. vändningen kom när jag slutade amma. Vilket va rätt tidigt då hailey åt mat väldigt bra. vid 6,5 mån slutade jag amma helt. efter det då sov hon och vaknade bara 1 ggr/natt. då fick vi stoppa in nappen. äta på natten slutade hon med samtidigt som hon slutade amma. sen har det kommit perioder efter det där hon varit vaken flera timmar/natt vilket inte alls varit roligt. Man behöver sin sömn för att orka fungera! hoppas det blir bättre för er också snart! kram

Svar: Kanske blir det enklare när vi slutar amma också. Synd bara då jag tycker om att amma.. :/ Skönt för er dock att ni fick sova tillslut! Underbart! KRAM
jenny - mammaliv i Nashville

2012-11-03 @ 17:10:16
URL: http://plusen.wordpress.com
Postat av: Frida-mor till fyra

Vissa barn är sådana som alltid krånglar på nätterna, ni gör säkert inget fel..mitt råd är att inte läsa massa böcker om hur de ska sova, man blir till slut galen över att ens barn inte gör som textbookbabies..meeen du kan prova att väcka honom en timme tidigare än när han brukar vakna, om han nu har fasta tider som han vaknar på vill säga..på natten.
Jag är likadan som dig, att jag vill ha det snyggt å städat runt mig så jag förstår att det är svårt att koppla bort..

Kram

Svar: Jag har förstått att August kanske är "en av dom" barnen.. Önskar att det fanns något jag kunde göra, men det kanske bara är såhär helt enkelt.. KRAM !
jenny - mammaliv i Nashville

2012-11-03 @ 17:15:13
Postat av: dixie

Tror verkligen inte ni gör något fel! Precis som några skrivit verkar vissa barn "bara vara såna". I min mammagrupp är det 1 av 7 som haft det, och en av mina bästa mammakompisar hade det också så. För båda vände det ungefär vid 1årsåldern, och det verkade helt orelaterat till amning (den enda slutade vid 7mån, den andra slutade helt vid 1år). En annan kompis hade VÄRLDENS smidigaste unge, till hon var 9 mån, och nu har dom ett rent helvete och är vakna halva nätterna (nu 15mån) men där tror jag mer det handlar om överarbetande föräldrar och för tidig dagisstart... Dom borde haft nanny istället ;)
Hoppas det vänder för er snart, du verkar vara en helt fantastisk mamma till en helt underbar son!

Svar: Söta fina du! Tack för dina fina fina ord!! Ja jag kanske måste finna mig i att det inte direkt finns något att göra. Utan att detta är hur AUgust är helt enkelt. Men någon gång måste det ju sluta.. och jag kan inte sluta hoppas att det är imorgon;) KRAM!!
jenny - mammaliv i Nashville

2012-11-03 @ 18:20:23
URL: http://entillskrutt.blogspot.com
Postat av: Nattis

Jag hejar på dig!!! :) Och jag känner igen mig i ditt kontroll behov (trots att jag inte har ngt litet barn ;) ).Jag älskar min yoga som hjälper mig komma ner i varv! Ett litet tips från mig när jag är stressad, trött ledsen: Jag sätter på lugn fin musik eller mina älsklings balader och lägger mig raklång på golvet (savasana) och bara ligger där och andas djupa andetag! Jätte skönt! :)

Svar: Ja yogan är ju räddningen i vardagen! Idag fick jag faktiskt 30 minuters avslappnande underbar yoga :) Kram fina!
jenny - mammaliv i Nashville

2012-11-03 @ 19:23:17
URL: http://nattisdans.blogg.se
Postat av: Hanna

Det är ju ingen tröst, men jag vet hur det är. Juni sover som en kratta just nu, tio uppvak är inget ovanligt.

Svar: Åh jag vet att så många har det än värre eller liknande situation som vi. Men det underliga är att man finner ingen tröst i det. Men en slags styrka att "överleva" denna icke-sovande vardagen. Och känner en stark samhörighet med alla mamas som också kämpar med sömnen. KRAM!
jenny - mammaliv i Nashville

2012-11-03 @ 20:03:47
URL: http://hannarosell.se
Postat av: Malin

Du är inte ensam! Min lilla dotter på 10 månader sover inte heller. Har aldrig gjort. Hade världens kolik från dag 1 till hon var 5 månader. När hon väl sov skulle hon sova i famnen, la man ner henne vakna hon direkt. Nu sover hon bara 2•30 min/dag (i vagnen) men det tar ändå 1-2 timmar att natta henne och hon vaknar alltid var 40:e minut. Sova, vad är det??
Men. Jag inbillar mig att det kommer bli bättre snart. Det måste det ju?!
Hon är dessutom temperamentsfull och jag har hört att temperamentsfulla barn inte har ro eller tid till att sova. Finns så mycket annat att göra istället.. ;) är August temperamentsfull?
Hoppas han sover bättre snart!!

Svar: Ja det MÅSTE ju bli bättre snart? Eller?Åh kram & hoppas att din lilla sover bättre Snart!

August är inte värst temperamentsfull faktiskt. Han är en väldigt lugn kille. Han blir mest bara ledsen om vi inte är inom synhåll, men det är allt.
jenny - mammaliv i Nashville

2012-11-03 @ 20:51:51
Postat av: Nikita

mejas sömn & nätter är det lite si å så med, hon gör gärna morgon vid 5, oavsett när hon lägger sig på kvällen och hon vaknar oftast på natten.
men jag minns hur det var med Albin, han sov aldrig.. så det är ingen treöst men jag vet hur du har det!!
kram!!

Svar: Sover albin bättre nu? När ändrades det isåfall?Hoppas Meja & August kommer på bättre tankar snart!
KRAM fina du!
jenny - mammaliv i Nashville

2012-11-04 @ 06:46:51
URL: http://nikital.blogg.se
Postat av: Yohannas.se

Du gör inget fel, usch vad jobbigt att vi mammor alltid ska tänka vad för FEL vi gör... Barn är barn, de är olika och individer från dag 1. Din lille kanske tycker det är jättesvårt att sova i streck, är lite otrygg och söker er kontakt och trygghet ofta. Är han likadan dagtid? hur sover han på dagarna? Tröttar ni ut honom fysiskt rejält? (det har jag upptäckt att min gosse mår bra av nämligen, mkt bus - rulla runt - leka i gymet när jag är med honom, osv) Min gosse är även känslig för om man "missar" sömnintervall och när det är för stimmigt när han börjar bli trött - då blir han övertrött och skrikig direkt.. Jag tror du ska helt backa från skuldkänslan och duktighetskänslan. Jag tycker såhär: (Obs! Skit i mitt svar om det inte känns rätt, ta detta med lite distans.. förstår du?) Du får bara gör EN duktig sak/dag en period.. prova det! Dvs. inte baka OCH städa OCH handla OCH träffa vänner OCH tvätta... Gör inte för mycket - du kommer bränna ut dej! Dela upp saker, och så gosar ni och tar det lugnt tillsammans mitt på dagen vid ett tillfälle. Inte en enda människa kommer tycka det är konstigt - och du får jobba med din duktighetskänsla! Denna tiden kommer aldrig åter, och ju mer utvilad och avslappnad du är, desto bättre tar du sömnbristen och hans sömnmönster.. och kanske får du ork att tänka ut nya idéer hur du ska orka med allt? Skickar dig massa styrka!!!

Svar: tack fina för att du tagit dig så mycket tid att skriva en sån fin kommentar! Det värmer verkligen!Han söker ofta trygghet, det gör han. Han tycker om att vara nära & måste se oss hela tiden. Det är anledningen till att jag inte kommer låta honom gråta för sig själv, för jag vet att han kräver mycket närhet & kärlek.
Han sover ganska okej om dagarna just nu. Det har blivit bättre! (men nu kommer det väl bli sämre för att jag säger så.. )
Han rör sig något otroligt mycket & jag försöker vara med & aktivera, men också låta honom leka för sig själv ibland. Åh det är ju så svårt att veta.. :/
Det stämmer även in på August att om man "missar" en sömnintervall så blir det lite svårare att lägga honom!
Och jag vet att jag måste sänka min standard här hemma.. Men fy så svårt det är!

Jag borde kanske tänka som du säger.. att tiden kommer aldrig åter & försöka lugna mig lite & njuta mer.
Åh. TACK kära du för väldigt fina ord!
massa kramar!
jenny - mammaliv i Nashville

2012-11-04 @ 07:32:20
URL: http://maiplunevermind.blogg.se/
Postat av: Yohannas.se

"Malin" som kommenterat hos dej vore jättekul att få höra mer av - vad gäller koliken osv. Finns någon mailadress till henns så ORKAR du får du gärna förmedla min blogg till henne.. Jag söker verkligen folk som förstår kolik och allt det där... (förlåt om detta är en dryg kommenter för dej!)

2012-11-04 @ 07:34:04
URL: http://maiplunevermind.blogg.se/
Postat av: Mariana

Som många sagt är det knappast så att ni gör något fel, utan att barn helt enkelt är olika. Kanske du i stället kan fundera på vilka saker som du faktiskt kan och inte kan påverka?

Om det är svårt att påverka August sömnrytm kan du kanske i ställer påverka dina egna förväntningar på dig själv. Fundera på varför det är så viktigt för dig att huset ska vara städat, tvätten tvättad, att du bakar osv? Vem är det som har de här förväntningarna på dig? Varifrån kommer de? Vad skulle hända om allting inte var tiptop?
Fundera på om det i stället för dig själv var en vän som var i den situation du är i nu. Hur skulle du se på hennes situation? Vad tycker du att skulle vara skäligt att kräva av henne? Vilka råd skulle du ge henne?

Vi är uppfostrade att alltid prestera och alltid vara duktiga, speciellt som kvinnor.Men finns det egentligen något egenvärde i att vara duktig? Jag lovar dig att det goda i ditt moderskap inte ligger i ett skinande hus, utan i att du är en närvarade, varm och trygg mamma för August!Precis som du är!

Svar: Åh vilken fin kommentar.. Tack för att du tog dig tid att skriva så mycket <3 Ja det är ju bara jag som vill ha det perfekt. Absolut inte en endaste människa ställer krav på mig. Jag har faktiskt inte tänkt som du säger. Vad jag skulle råda en vän att göra.. Åh du fick mig verkligen att tänka lite.
Tack kära!
jenny - mammaliv i Nashville

2012-11-04 @ 14:19:27
Postat av: Yohannas.se

Dåså, då tröttas han ut helt naturligt!! Du gör inget som helst fel, han behöver bara mycket vägledning och hjälp att komma till ro. Får han sova hos dig kanske? Så sover han lite tryggare? Eller blir det för bökigt? Jag har valt att samsova i princip helt med min gosse, dels för att det gör så galet ont för mig att fara upp o ned ur liggläge för min rygg när han vaknar och gruffar.. Men dels för att han är så oerhört mycket tryggare då.

Svar: Jag skulle såå gärna sova med August varje natt, men han kommer inte till ro bredvid mig i sängen :( Han vaknar jätteofta & vill bara amma amma amma. Funderar på att tillverka ett låtsasbröst & stoppa i munnen på honom på kvällen ;) Underbart att samsovning funkar för er!!
jenny - mammaliv i Nashville

2012-11-04 @ 15:15:28
URL: http://maiplunevermind.blogg.se/
Postat av: Yohannas.se

Å baka å städa å sånt - jag lovar dej, det springer inte ifrån dig ;)

Svar: SÅ sant!
jenny - mammaliv i Nashville

2012-11-04 @ 15:15:58
URL: http://maiplunevermind.blogg.se/
Postat av: Pernilla Chis

Vad jobbigt att det fortfarande är så kämpigt för er på natten. Förstår dock precis när du säger att du inte orkar älta det mera. Och det kan nog vara bra det med. Det är absolut lätt att man tar på sig att göra för mycket hemma om dagarna. Jag försöker med att slappa lite mer. Det blir ju enklare att möta motgångar i form av en bebis som inte sover så bra då. Hur går det med gröt och sånt till August då om han nu inte gillar ersättning? Kanske är han bara hungrig som vaknar så ofta?....en tanke

Svar: Ja jag måste nog bli bättre på att slappa. Har så lätt att bli rastlös dock. Vill gärna hitta på saker hela tiden! Gröt äter han jättejätte mycket på kvällen. Och han äter inte så mycket när han vaknar runt 3 då jag erbjuder honom mat, så jag tror tyvärr inte det är hunger.. Det hade ju varit skönt på ett sätt om det var det så man liksom vet vad lösningen är. Tack för din omtanke vännen!
jenny - mammaliv i Nashville

2012-11-04 @ 16:21:51
URL: http://enfrusdagaribrasilien.blogg.se/
Postat av: Sarasdiary

Många många kramar till dig!
Du är världens bästa mamma till August och ni gör ALLT rätt! <3
En dag vänder det, även om det inte är någon tröst att höra.

Jag har gjort våra förmiddagar heliga här hemma. Vi bara softar, ser Nyhetsmorgon och Malou efter tio. Ska vi göra något blir det på em. Det har hjälpt mig att varva ner lite. Innan hade jag 1000 saker i luften!

KRAM

Svar: Åh TACK Finaste du för dina ord! Det värmer ett trött mammahjärta!Ja jag måste nog försöka varva ner lite. Tycker om att ha mycket att göra hela tiden så dagen går. Det är en konst att lära sig ta det lugnt. Underbart att du lyckats!
KRAM fina du!
jenny - mammaliv i Nashville

2012-11-04 @ 19:34:00
URL: http://www.lifestyleblogs.se/sarasdiary
Postat av: mia

Jag tror inte att ni gör något fel. Barn är olika och jag tror nog att många tror att barn ska sova hela nätterna. Det är nog en förskönad verklighet ;)

Och det där med att ersätta amningen med ersättning tror jag inte är en sann lösningen heller (min åsikt..haha).

Jag har två barn och dom har ätit på natten hela första 1½ året. Lika ofta vaknade dom under tiden som jag ammade som när dom bara åt mat/drack välling till natten.

Barn är olika men jag tror att dom flesta vaknar nån/några gånger på natten och att dom flesta vill äta på natten. Närhet, mat, tandont, förkylningar osv.

Kanske han skulle vakna färre gånger på rad om han ammade redan första/andra gången han vaknar? =trygghet/närhet lika mycket som att det skulle vara hunger.

Jag tror på att dom somnar om lättare/snabbare om dom inte hinner vakna till helt och hållet. och sen kommer dom till en ålder när nattsömnen störs av att dom sover middag sent på eftermiddagen. Minns inte hur gammal din grabb är nu, men jag vet att det finns nån magisk gräns med att inte sova middag efter kl 16.. nu när min tjej är 14 månader sover hon inte efter kl 15 ;) för då kan hon inte somna på kvällen och hon sover inte lika länge under natten. Dessutom vaknar hon oftast runt 03 för att skrika och inte nöja sig förän hon får en flaska välling ;) så hon sover inte hela natten än.. haha :)

Det är en period som går över ;)

Svar: Altså.. alla verkar så himla bestämda över att barnen ska sova & alla skriver att ungarna sover & gör si & gör så & gör ditt & gör datt. Man blir ju hjärntvättad att ungen måste måste sova. Som om att det är ett race, en tävling om vem som har ett barn som sover med en gång & hela nätterna jämt jämt. Det är lätt att känna att man gör något fel & att något är fel med August. Men som du säger, så är det ju inte! Jag måste nog sluta tänka så.. Genast!Och jag vill gärna inte sluta amma bara för att det kan vara en "lösning." Jag tror absolut att så är fallet för vissa, men jag är inte redo att "riskera" vår amning som går så väldigt bra.
Du skriver så klokt kära du! Tack för pepp & fina omtänksamma ord.
jenny - mammaliv i Nashville

2012-11-04 @ 22:17:58
Postat av: Liilly

åh, din stackare! Som jag känner igen mig i det där med att bli lättirriterad och få kontrollbehov. Som du skriver, att kunna kontrollera något iaf, hemmet.
Mitt tips till er som jag märkt fungerat på min tjej är att vira in henne i en filt när jag ammar i sängen, och sedan lyfta över till hennes säng när hon somnat djupt så kan hon inte sparka av den och vakna av att det är kallt.
Men jag funderar också på detta med napp, om ni skulle försöka sluta med den? Känns jobbigt när han vaknar av att den åker ut?
Min tjej har inte napp och jag tycker det är så skönt att inte vara beroende av den, men det gör ju också att hon inte (och har aldrig gjort) somnat av sig själv utan måste alltid aktivt sövas med amning eller vaggning.

KRAM!!! du är så stark som kämpar!!

Svar: Först. TACK för att du tog dig tid att skriva!Det där med att amma & vira in i en filt låter väldigt smart! Det är ju inte kallt här, men det är ju mysigt att vara inlindad i täcke, så det kan verkligen vara en bra grej! Måste testa!
Och jag vet inte om jag vill sluta med napp. Ofta sover August utan. Han kan somna utan, utan problem. Men när han vaknar upp, så vill han ha den..
Åh jag vet inte jag.. så svårt!

Kram tillbaka fina !!
jenny - mammaliv i Nashville

2012-11-04 @ 23:35:44
Postat av: Yohannas.se

Om ni ligger "sked" då? Dvs. han har sin rygg mot din mage? ;) Det kommer inte alltid vara såhär - det är den enda (dryga!!) trösten som finns.. allt med barn går i perioder..

Svar: Nääej. Tyvärr funkar inte det heller.. haha. Han vet att jag är där & vrider sig om heeeeeela tiden. haha
jenny - mammaliv i Nashville

2012-11-05 @ 07:18:35
URL: http://maiplunevermind.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0