Muffinsrecept!

Nuuu äntligen fick jag tummen ur & här kommer receptet på de underbara muffinsen jag bakade.
 
Man kan variera innehållet efter vad man har i kyl/frys.
Jag gjorde blåbär en gång & en annan äpple & kanel.
Här kommer äpple/kanel-sorten för dom blev helt outstanding!
 
 
För 12 muffins.
(obs! har försökt att översätta amerikanska mått så noggrant som möjligt)
 
  • 1 cup socker (ca 2.4 dl)
  • 2 cups mjöl (ca 4.8 dl)
  • 2 teskedar bikarbonat
  • 2 kryddmått salt
  • 2 teskedar kanel
  • 1/2 tesked muskot (malen från kryddburk)
  • 1 stort äpple. Gärna en "fast sort"
  • 2 stora ägg
  • 1 cup grekisk yogurt (en sådandär Fage burk)
  • 1/2 cup smör (EJ margarin!!) (ca 120 gram)
Topping
  • 2 matskedar brunt farinsocker
  • 2 teskedar kanel
Sätt ugnen på 200 grader.
Smält smöret & låt det svalna.
I en stor bunke, blanda mjöl, socker, bikarbonat, salt, kanel & muskot.
Skölj & skala äpplet. Tärna smått.
Rör ner de små äpplebitarna i mjölblandningen.
En en annan bunke, vispa ihop ägg, yogurt & smält, svalnat, smör.
Vänd färsiktigt ner de blöta ingredienserna i mjölblandningen.
Rör inte för hårt eller för länge (!) då kommer muffinsen bli hårda & torra.
Smeten kommer vara ganska tjock men kletig.
Lägg smeten i de 12 muffinsformarna.
Blanda ihop farinsocker & kanel. Strö sedan över muffinsen.
 
In i ugnen, mittersta falsen, i ca 16 - 18 minuter - KLART!

(Om ni vill göra blåbärsvarianten, använd ej muskot & kanel. I de blöta ingredienserna, tillsätt 2 teskedar vaniljextrakt, vänd ner 2.5 dl färska eller frysta (ej tinade!) blåbär i slutet av bakningsprocessen. Vänd ner försiktigt!)
 
ÄÄÄÄT!
 

Kommentarer
Postat av: emma sofie

Jag älskar att göra muffins! Har du kollat in sockerrus.se nån gång? Hon är en mästare på bakning och där hittar jag alltid mängder med recept, bland annat på muffins. Hennes grej är väl egentligen tårtor men det finns som sagt mycket att hitta där. I övrigt finns det gudomliga skapelser att titta på där.
kram

Svar: Näe det har jag inte! :) Måste kika! Jag älskar älskar bakbloggar. Men det är så farliga ;) Blir ju toksugen på bakverk hela dagana. hehe.
jenny - mammaliv i Nashville

2013-02-13 @ 07:52:27
URL: http://frokenemmapemma.blogg.se
Postat av: Mamma till William och Wilma

God förmiddag söta..Får skriva ner detta recept...Ha en fin onsdag..kram kram

Svar: Jaa skriv ner & testa! :) Dom är verkligen de godaste muffinsen jg ätit! :) Kram
jenny - mammaliv i Nashville

2013-02-13 @ 09:27:18
URL: http://blondis81.blogg.se
Postat av: Maria - mamma till Liam ☆

måste testa någon dag! :)

Svar: Jaa testa! :) Sjukt goda. Tog mig ca 10 minuter att svänga ihop!
jenny - mammaliv i Nashville

2013-02-13 @ 10:14:22
URL: http://fashionstars.blogg.se
Postat av: Anna

Tack det ska jag testa till helgen! :)

Svar: Ja testa & berätta vd du tyckte :)
jenny - mammaliv i Nashville

2013-02-13 @ 10:37:03
Postat av: michaela- nybliven tvåbarnsmamma ♥

alltså muffins! att en så simpel kaka kan vara så fasligt god. en dag närjag hinner och orka ska frysen fyllas på med ett gäng!

kram på dig fina!

Svar: Men Hello supermom som ens tänker tanken att baka! <3
jenny - mammaliv i Nashville

2013-02-13 @ 13:04:35
URL: http://minahjartanochjag.webblogg.se/
Postat av: Ida

Hærligt med nytt recept! Ælskar baka så det ska absolut provas :-)Och tack før nya bloggar att læsa! Underbart!

Svar: Ja testa! Sjukt goda! :)
jenny - mammaliv i Nashville

2013-02-13 @ 13:59:53
URL: http://idaceciliadanielsson.blogg.se
Postat av: Maria, Livet med tre

De låter verkligen smarriga, måste testa att baka dem nåndag nu när barnen har sportlov.
Jag kom precis på att jag lovat dig receptet på brödet jag bakar!!
Vill du fortfarande ha det??

Kram fina!!!

Svar: jaaaa! det vill jag <3 <3
jenny - mammaliv i Nashville

2013-02-13 @ 15:40:16
URL: http://www.livetmedtre.wordpress.com
Postat av: Kaffehörnan

Vad gottigt och fina bilder

Svar: Väldigt gott! :)
jenny - mammaliv i Nashville

2013-02-13 @ 22:21:36
URL: http://www.kaffehornan.se
Postat av: Julia

Din blogg är jättefin! :)
Älskar headern!

Svar: Åh TACK!! Vad glad jag blir! <3
jenny - mammaliv i Nashville

2013-02-14 @ 09:58:43
URL: http://julialundgren.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0