Matvägraren

Efter vi slumrat en sväng på soffan igår fick vi sms av kära vänner som vi saknat en himla massa & bestämde oss för att åka dit & umgås en sväng.
Vi satt i deras lekrum med ett glas vin & pratade i flera timmar.
Kidsen lekte så himla fint & sedan somnade båda två så vi kunde prata helt ostört om allt & inget i några timmar till.
Lovely!
Jag är så tacksam för de vänner vi har här.
 

Och jag måste berätta för er vad som hände igår & idag!
Jag gjorde iordning en äggmacka till mig själv igår då jag var så himla sugen & fixade samtidigt en rostmacka till August.
Well.
Det slutade med att August åt upp MIN koktägg-macka (!!!!)
Ungen som ratar allt i hela världen just nu, åt ÄGG.
Jag var typ lycklig hela dagen över den där himla mackan.
Eller nej. Jag är fortfarande lyrisk.
Så idag gjorde jag en till, satt mig vid bordet & låtsades äta själv.
August ville ha ett bett, men ratade sedan mackan. Såklart.
Ja så är det jämt!
Ibland får han något ryck & äter typ guacamole, vindruvor, hallon, bönor eller annat "nyttigt", men ratar sedan direkt dagen efter då jag bunkrat upp med en årsförbrukning i rent lyckorus.
 
Alltså. Är det någon annan som har ett sådanthär barn som liksom tokvägrar att äta allt utom EN eller två saker?
Det går verkligen ingen nöd på August & jag bryr mig inte alltför mycket längre, men så himla frustrerande ibland.
När släppte det för era kids?
 
 
Att kika i fönstret på maskiner som arbetar är mycket roligare än att äta låter August hälsa ;)
 
Och jag måste tillägga att vi aldrig tvingar honom att äta, alltid erbjuder allt, alltid låter honom äta själv om han vill, mixat smoothies & har testat ca alla tips som finns, så det är inte det jag frågar om, utan liksom bara NÄR detta vägrandet kan försvinna?

Kommentarer
Postat av: michaela- mamma till tre 💗

jaadu jenny. går det någonsin över (ja innan dom blir tonåringar och vill äta tre brödlimpor om dagen då)? jag försöker liksom du att inte bry mig. men ibland blir man allt bra frustrerad ändå! får trösta sig med att våra små skatter inte svälter. vill dom äta har dom möjlighet till det..:)

PUSS och KRAM ♥

Svar: hahaha, ja då kommer jag väl sakna de här myrätardagarna ;) Du är allt bra klok du hjärtat! Jag är inte orolig, men lite frustrerad emellanåt över att det enda som ligger på talriken är den där himla pastan ;)
PUSS
jenny - mammaliv i Nashville

2013-07-28 @ 17:25:13
URL: http://minahjartanochjag.webblogg.se/
Postat av: emma sofie

Min treåring är jättekinkig på mat. Han äter typ bara pasta och korv eller pasta med köttbullar. Men jag vägrar att göra sån mat hela tiden bara för att han vill ha så jag lagar den mat JAG är sugen på. Vill han inte ha så tvingar jag inte honom. Men däremot tänker jag på att lägga till saker till rätten som jag vet att han tycker om, typ grönsaker och sånt. Ibland äter han jättebra och andra perioder mindre bra.

Svar: Ja precis så gör jag med! Och ibland testar han, men oftast inte. Och jag brukar alltid ge honom frukost han tycker om med något vid sidan av han kan testa, sedan en lunch han gillar. Middagen blir ofta något annorlunda, men med något jag vet att han tycker om :) Och äter han inte bra får han lite extra kockosyogurt som kvällsfika :)
jenny - mammaliv i Nashville

2013-07-28 @ 18:03:46
URL: http://frokenemmapemma.blogg.se
Postat av: Sarah

Hej!
Min äldsta son var precis likadan. När han var liten var det superfrustrerande. Men med åren lärde vi oss att slappna av. Han är nu 7 år och först sista halvåret har han börjat äta ordentligt! Ibland är vi helt chockade över hur mycket ungen kan trycka i sig. Men innan, ja inte vet jag hur han överlevt eller på vad rättare sagt. Men han e pigg och kry och nästan aldrig sjuk.

Svar: Åh så skönt att höra! Jag är inte direkt orolig för August hälsa, men mer frustrerad över att han liksom inte ens testar att äta olika saker utan BARA vill ha pasta typ ;) Oh well. Det blir väl bättre om ca 6 år då ;) hehe
jenny - mammaliv i Nashville

2013-07-28 @ 19:05:06
Postat av: carro

Mitt au-pair barn vägrade äta allt utom spagetti o köttfärsås eller tuna sandwich (om man pillade bort gurkan o roucculasalladen)..
Ingen aning om vad hon äter idag men huvudsaken är att de äter nåt:) hade en kiddo på förskolan som bara käkade mackor o yougurt o de fick va så med. Förr eller senare så kommer intresset:)

Svar: Ja visst är det så! Huvudsaken är att dom äter något & växer, men så himla frustrerande ibland då man lägger upp pasta på talriken för 3:e gången samma dag ;) haha
jenny - mammaliv i Nashville

2013-07-28 @ 21:07:31
URL: http://eniloracs.devote.se
Postat av: Malin S

Tycker det går i perioder mest hela tiden ;)

Svar: August är i en ständig period ;) haha
jenny - mammaliv i Nashville

2013-07-28 @ 22:42:06
URL: http://www.malinstolt.com/
Postat av: Malin - Edwins mamma

Jag tror inte du behöver vara orolig. Skillnad hade varit om August inte gick upp i vikt, svårt att lära sig nya saker, sen i utveckling mm. Men jag vet precis hur du känner dig, för då Edwin var 8-9-10 månader var jag orolig o fråga om hjälp ifall han hade allergi mm. Läkaren lugna mig då med att Edwins vikt o utveckling var helt normal o följdes som det skulle. Ha tyckte även att jag skulle tänka om hur stor portionen var om jag åt den mat som jag erbjöd Edwin o omvandla den för min vikt. Enkelt räknat; ifall Edwin äter 1 potatis o väger 10 kg o då ska jag äta 6 potatisar om jag då väger 60 kg....Sedan finns det ju kanske kött, sallad o sås på tallriken...Puh! Brakfest till middag :D :D Hoppas att du förstår hur jag menar ;) Kram på dig, hoppas jag ser dig nästa gång ni är i Sverige :)

Svar: Åh! Smart tänk!! Jag är inte ett dugg orolig, verkligen inte då August är jättemjuk & go, men det är så frustrerande bara att han inte äter någonting, förrutom hans himla pasta, haha ;)
KRAM vännen & så himla trist att vi inte fick ihop en dejt :(
jenny - mammaliv i Nashville

2013-07-29 @ 07:44:18
Postat av: Malin - Edwins mamma

Haha men då förstår jag hur du tänker o att du inte var orolig :) I mitt fall måste huvudmålet alltid innehålla en massa potatis....potatis, potatis o potatis ;) Finns det ett uns kött med ratar han maten men ofta kan det gå med lax... Men lillen är ju min chef så det går när det passar honom ;)

Svar: Här är det pasta pasta pasta ;) hehe.
jenny - mammaliv i Nashville

2013-07-30 @ 07:15:25
Postat av: Jonna

Mitt barn är fött 2011 och har precis börjat bli totalt ointresserad av mat vilket är väldigt frustrerande. Hon har annars ätit bra och mycket men plötsligt drog hon ner på maten rejält och skrek som i panik så fort jag tog fram skeden. Jag kan ju säga att jag som ensamstående mamma inte alltid orkade kämpa emot... Men nu har det gått 1½ vecka med detta ständiga trots och dåliga humör från hennes sida, och plötsligt är det som att allt har släppt och hon äter perfekt igen. Jag fattar inte. Jag googlade på detta med 2-årstrots och läste att matvägran är en stor del av vardagen men det viktigaste är att inte erbjuda annan mat bara för att barnet vägrar och istället ställa undan och ta fram det när barnet frågar ungefär 1-2 timmar senare. När jag började med detta blev min dotter genast på bättre humör. Det kan vara så att matschemat behöver ställas om. Jag började dessutom ta fram böcker och pussel vid måltider som verkligen krånglar och då blir min dotter genast villig att äta. Men jag räknar inte med en direkt förbättring, jag har bara hittat vägar att få i henne mat och inte bara pasta :P

Svar: Vad skönt att allt är som vanligt för er igen! Tyvärr har vi docl haft detta "problemet" från dagen vi började introducera mat till August.. Han har alltid matvägrat (om det inte är pasta på tallriken) & en gång gick han två dagar utan mat för jag tänkte att "han äter väl när han är hungrig". Men icke.. Det är verkligen såå himla svårt detta, men jag tänker att var sak tar sin tid & vi får fortsätta erbjuda, men samtidigt också alltid ha något på bordet han tycker om, eller ge större mellanmål då han inte äter. Ja det är en balansgång! Hoppas verkligen det går över snart dock! Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter! <3
jenny - mammaliv i Nashville

2013-08-01 @ 21:05:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0