Att ha ett barn som inte tycker om mat

När jag blev mamma så sa jag att jag absolut inte skulle ge August något som innehöll socker på flera flera år.
Jag skulle enbart ge honom nyttiga snacks & lära honom tycka om smaken av grönsaker tidigt.
Det skulle jag minsan.
Grönsaker var det enda jag erbjöd från dag ett & faktumet är att August har alltid ratat ALLT som har med grönsaker att göra.
(förutom morötter..)
Jag försökte & försökte & försökte.
Jag ångade, bakade i ugnen, blandade med smör, mosade med potatis & sås, rev parmesan över. Ja allt som man kan göra.
Men icke. August åt inte grönsakerna. Eller övrig mat heller för den delen.
Så tillslut gav jag upp att ens försöka. Barnet måste ju äta! Och vi bara slängde allt hela tiden.
Och det slutade alltid med gröt med äppelmos eller jordnötssmör på rostmacka.
 
Vi fortsätter alltid att erbjuda allt vi äter & ibland smakar han lite broccoli, edamame bönor, mango, fisk osv.
Men han äter aldrig en hel måltid.
Förutom då han får pasta med marinara sås, pizza, jordnötssmör på rostmacka, eller black beans.
Då äter han! Massor!
 
Igår kände jag bara att näe. Ungen får gå hungrig om han inte äter det jag erbjuder, för jag VET att han tycker faktiskt om både sötpotatis & morötter rostade i ugnen i olivolja. Men nej han åt inte. Han kastade på golvet, spottade ut & lekte bara med maten. Efter en timme tänkte jag att jag erbjuder väl äggröra med mozzarella ost i. Det brukar han tycka om!
Men icke. Han åt inte en bit.
Så jag tänkte. Men han är kanske inte hungrig, fastän det var 3 timmar sedan han åt ett litet snack & 5 timmar sedan frukost. Så kan det ju vara ibland.
Efter ytterligare en timme så kände jag att näe.. han MÅSTE ju äta.
Gav honom några kex & han åt som om han aldrig sett mat förut & blev helt tokig när det var slut.
Så han fick mer & han åt & åt & åt & åt.
Försökte smyga in lite ägg, sötpotatis eller morot, men då blev han skogstokig.
 
Hur gör man när man har ett barn som inte vill äta?!
 
Jag har släppt alla "regler" jag tidigare satt upp & August äter nu ungefär allt som han vill.
(förutom komjölk & godis ungefär.. och allt han äter är organic!)
Jag har lagat mat efter recept som folk tipsat om. Jag har bakat & fixat & trixat varje dag i evigheter nu.
Men nästan allt ratas. Så nästan allt slängs.
 
Jag är inte ett dugg orolig över August vikt osv. Men jag vill att han ska få alla viktiga vitaminer osv som man faktiskt behöver för att må bra i kroppen.
 
Återigen. Hur gör man?! Tips?! Kommer han ändra sig snart?!
 
Oj vad långt det blev! Diplom till den som läst ända hit!
 
 
 
På restaurang tycker han dock det är roligare att smaka & testar gärna nya saker! Så underligt!

 

Kommentarer
Postat av: Mammi

Skicka diplomet! Vi får se hur det går i sommar då! Kram!

Svar: det kommer med posten ;) Förhoppningsvis släpper det snart!
jenny - mammaliv i Nashville

2013-03-13 @ 03:33:00
Postat av: Sandra

Fortsätt som du gör. Att låta honom smaka på allt ni äter är toppen och tids nog vänder det då han hittar något mer han gillar. Mina killar kan ibland tycka att var 3e timme är för tätt, men det beror även på hur aktiva dom varit under dagen. Det löser sig ska du se, lycka till!

Svar: Tack snälla du för pepp! Ja det kanske är för ofta? Jag har alltid hört att man aldrig ska vänta mer än 2 timmar mellan mat, så kanske ska jag släppa på det där.. Jag testar! KRAM
jenny - mammaliv i Nashville

2013-03-13 @ 06:52:09
URL: http://www.oddli.blogg.se
Postat av: Nikita

Meja är inte heller så mkt för mat , ibland får ja i henne lite men oftast spottas de ut .. Hon gillar mest gröt fruktpureer yoghurt å sånt .. Ja har valt å inte göra så stor grej av det för en dag börjar hon säkert gilla mat hon med

Svar: Jag försöker att inte bry mig alls, men jag tycker det känns lite jobbigt att han inte får i sig de där viktiga vitaminerna & allt protein han "behöver". Han älskar ju de där squeeze pack grejerna & jag väljr alltid de som har mest grönsaker vilket är bra, men ändååå. Ät för tusan! haha. Nej jag tänker fortsätta att ge honom det han vill ha & hoppas att det släpper snart! Jag kan tänka mig att du som andragångsmamma är mer avslappnad :)
jenny - mammaliv i Nashville

2013-03-13 @ 06:55:25
URL: http://nikital.blogg.se
Postat av: Hannah-Sofia

Vi hade "nästan" samma problem ganska nyligen. Vi har dock en väldigt matglad kille, men plötsligt knep han bara ihop munnen och blev ledsen vid måltiderna -trots att han var hungrig. Efter ett tag insåg vi att han faktiskt ville äta, men han ville äta SJÄLV! En egen sked i handen och mycket "plockmat" (makaroner, små korvbitar m.m.) har löst vårt problem! Grisigt, jo tack, men vi har en mätt och nöjd kille! Hoppas det löser sig! Kram

Svar: Åh jag önskar att det kunde vara även min lösning, men August äter redan själv.. Så tyvärr är det inte hans "problem.." Härligt att det var er lösning dock!! :) Man kan ju städa upp så enkelt :)KRAM
jenny - mammaliv i Nashville

2013-03-13 @ 07:04:24
Postat av: Lina

Jag tycker inte att ni ska ge honom något annat när han inte äter det ni har dukat fram, därför att han lär sej ju det "äter jag inte det här så får jag toast med peanutbutter istället" och är det så att han bara leker med maten ni plockat fram så ta bort maten och sätt ner August på golvet .. Så att han lär sej att det inte är okej.. Min dotter är 17 månader och äter jättebra, om det skulle vara någon gång som hon inte äter å bara sitter o leker med maten så är det bara för henne att gå från bordet.. O jag vet en mamma som haft jätte problem med att få hennes bebis att äta, hon fick i stort sett gå hungrig i två dagar för att hon inte åt ordentligt men efter det äter hon som en häst o tycker allt är gott :-) *just an idea*

Svar: Jag vet inte om jag kan göra så altså. Det känns så fel i hela kroppen liksom. Jag vill inte att August ska känna att maten är ett tvång. Tänk om han faktiskt tycker den är skitäcklig? Jag skulle ju inte njuta av att äta något jag kväljs av (som han faktiskt gör ofta) det föder inte ett naturligt förhållande till mat.. Fast å andra sidan. Visst kanske han är för "bortskämd" & jag ger mig hela tiden så han vet. Vem vet... :/ ååååh vaddetta är svårt. Jag önskar så att det fanns ett facit för detta mammalivet. TACK för att du delar med dig av dina erfarenheter & tips! Väldigt uppskattat!KRAM
jenny - mammaliv i Nashville

2013-03-13 @ 07:44:34
Postat av: Amanda

Fortsätt som ni gör tycker jag, det låter sunt! :-)

Svar: TACK <3
jenny - mammaliv i Nashville

2013-03-13 @ 07:47:25
URL: http://aochmflyttarin.blogg.se
Postat av: Frida - Vita villan

Det har varit lika här med båda barnen. Det går lite i perioder det där. Fast jag viker mig lite och låter dem äta tex kräm el yoghurt till frukost el mellis, bara de får i sig något.
Hoppas det vänder snart.
Kram

Svar: Ja jag viker mig också! Vill inte att August ska behöva gå hungrig bara för att JAG vill att han ska äta något som han inte alls vill ha.. Det vänder förhoppningsvis snart dock så det inte är lika extremt som nu! KRAM
jenny - mammaliv i Nashville

2013-03-13 @ 07:59:15
URL: http://fridsingen.blogspot.com
Postat av: Annica

Jag har just nu problem med min sjuåring. Han åt dock det mesta när han var ett år. Det är konstigt det där. Men han måste prova allt och jag anpassar trots allt maten efter det han gillar och då och då gör jag mat jag vet att han inte gillar så mycket bara för att testa igen. Nu är det stor skillnad på ålder på våra, men ändå. Ibland lagar jag två sorters mat, jag vet, inte det optimala, men har också fått släppa regler, men efter så här många år har jag lärt mig att laga god och nyttig mat som han trots allt äter.
Eftersom August är liten kan du prova som någon annan skrev, att låta honom äta själv, annars tycker jag att det är okej som ni gör, fortsätt sätt fram grönsaker osv. Vet att det är svårt för alla barn är olika.

Svar: Ja vi får nog fortsätta som vi gör & erbjuda hela hela tiden. Tillslut måste det ju släppa? Jag kommer absolut att erbjuda annan mat dock om han inte vill äta eftersom jag aldrig tänker låta honom gå hungrig/gå & lägga sig hunrgig. Tror inte han lär sig tycka om en grönsak snabbare för det.. Vi får se hur det går! Hoppas att det släpper för din 7åring snart med!
jenny - mammaliv i Nashville

2013-03-13 @ 08:24:06
URL: http://busarna.blogspot.se
Postat av: Hanna

Å detta är så svårt! Hugo har alltid varit lite kinkig m maten, och nu har han en period som är värre än värst (han är 6 år!). Har alltid sagt att m Lilly så ska jag ¨"se till" fr början att hon äter allt...det går sådär! Hon äter visserligen bra, men bara av köpta burkar, fr 6 mån!! = puré, inga bitar whatsoever! Får hon det så äter hon, så just nu får hon det...Annars får hon kväjningar, kräks och gråter.
På ett sätt tycker jag att om barnen kastar maten, vägrar äta, så sätt ner på golvet och låt dem vara hungriga! MEN så vet jag ändå¨inte om jag skulle klara att göra - det är ju ens barn det handlar om, och detta m maten är så grundläggande...vi har liksom inom oss att vi måste ge våra barn mat!(såklart!!)
Men jag tycker absolut att ni ska fortsätta med att erbjuda allt, låta han plocka och äta själv lite , och försöka peta in lite mer mat däremellan...
Hoppas det ordnar sig!

Svar: Ja det är jättesvårt! Och August gör samma som Lilly! Kräks, kväljs, gråter, knipe ihop munnen så hårt det går. Jag vägrar att tvinga ett barn som kväljs när det smakar på maten! Aldrig! Jag menar. Tänk om någon skulle trycka i mig ostron som jag inte pallar bara för att dom tycker det är vad jag ska äta. Näe! Det funkar ju inte. Vi får nog fortsätta som vi gör & erbjuda så mycket vi kan. Snat måste det ju släppa för oss båda! Så trist bara när man måste slänga så mycket god mat som han skulle må så gott av att äta.
jenny - mammaliv i Nashville

2013-03-13 @ 08:56:13
Postat av: Malin - Edwins mamma

Puuh! Detta med mat är så svårt tycker jag. Man vill ju att de ska få en så sund bild över mat som möjligt. Precis som du skulle inte jag ge Edwin socker o introducera tidigt grönsaker mm för att det skulle vara smaker som han känner till o tycker om. Men det vart ju ändrat ;) Men som fler skriver att låta August äta mer själv funkar bättre här - tråkigt att man måste sanera köket efter ;)
Men det du skriver tycker jag låter sund så fortsätt med det. Jag tror detta är ganska vanligt då jag hörde på "Knatteradion" på P4 där två barnmorskor/psykologer diskutera hur man "ska" göra men även de var oense... Den ena mena att man skulle bara erbjuda sitt barn sin favoriträtt typ spagetti o köttfärssås varje gång till lunch o middag hela veckan lång o efter ett tag skulle barnet bli intresserad av vad de andra åt. Medan den andra mena att man skulle bara erbjuda den mat som vart tillagad. Tror detta gällde något äldre barn men ändå intressant när "experterna" är oense.
Löser du detta får du gärna berätta så en annan kan få lite tips!!! ;)

Svar: Jag kommer absolut dela med mig om hur det går! :)Och jag håller med dig! Jag vill verkligen att August ska ha ett avslappnat förhållande till mat. Inte känna sig tvingad eller gå till sängs hungrig. Absolut inte när han bara är ETT år. Nej nej nej.. det går inte.
August äter ungefär allt själv & är väldigt duktig med det så jag vet inte om det gör skillnad.. :) Det som gör skillnad är om vi är utomhus & han äter "på språng" typ. Eller när han får smaka vår mat på restaurang! Men vi kan ju inte äta ute varje dag bara för att ;)
Jag får fortsätta erbjuda men ge det han verkligen tycker om för att han ska vara mätt & sedan hoppas på det bästa.. :)
KRAM
jenny - mammaliv i Nashville

2013-03-13 @ 09:00:22
Postat av: Hanna Melkers mamma

Jag vågar nästan inte skriva det men Melker äter faktiskt allt. Han staden morötter, potatis, majs det mesta i början runt 5 månader, men sen bara släppte det. Han älskar apelsin citron och sura saker :)
Vi väntar dock på den dagen då han ratar allt istället för den lär komma någon gång vare sig han är 1 eller 3 år!
Det vänder gumman och så länge du inte är orolig över vikten så ge han det han vill äta, puss!

Svar: Lyckost! Heja Melker! Berätta gärna för August hur gott det är med grönsaker & annat nyttigt ;)PUSS
jenny - mammaliv i Nashville

2013-03-13 @ 09:32:10
Postat av: Sofia

Så söt :-D

Svar: Tack :)
jenny - mammaliv i Nashville

2013-03-13 @ 09:45:08
URL: http://acordingtosofia.se/
Postat av: Eleonore- Kokboksutmaningen

Jag hoppas verkligen att det vänder snart, bra att ni fortsätter låta honom smaka på allt ni äter. Vet inte hur man ska göra, Elsa äter allt med god aptit(utom fisk då). Ser att du fått massa bra tips!
Så lite så, amerikanska pannkakor är ju så gott med lite sirap! :D

Svar: Härligt att hon äter så bra! Ja vi får fortsätta som vi gör & hoppas det släpper lite snart :)
jenny - mammaliv i Nashville

2013-03-13 @ 10:12:20
URL: http://fikamed.wordpress.com
Postat av: Dixie

150% igenkänningsfaktor på allt du skriver (tyvärr!) :D Man har idéer innan dom kommer - kan ångra att jag inte skrev ner alla "när jag får barn ska jag INTE..." ;)
Har NOLL tips att ge eftersom jag sitter i samma båt. Eftersom min unge är lite äldre har jag haft lite mer tid att hitta "tröst". Hittills har jag saker som att vissa smaker växer man in i (tex började jag inte gilla mögelost, räkor o Gud vet vad förrän senare i livet), vissa saker kommer man aldrig gilla (tex försökte min mamma få i mig sallad halva min uppväxt - jag äter det inte medan min syster ÄLSKAR det) för man är individer. Sen gillar E inte BARA sött, det känns många ggr som hon väljer salt framför nåt sött, hon tycker tex om banan typ 1gång varannan månad men älskar chips.
Asså, du är SJUKT klok. Glöm aldrig det, och lita på magkänslan. Din lilla unge har den bästa tänkbara mamman!

Svar: Vad fin du är som skriver så snällt! <3 Underbara människa!Ja men visst är det så att man faktiskt inte tycker om allt! Jag var superpetig & gnällig med maten när jag var liten & idag äter jag ungefär allt. Så det kan ju vända, det vet jag! Men såååå jobbigt när de inte får i sig de där viktiga vitaminerna & när man bara slänger mat heela tiden.
Och håller med om att man skulle skrivit ner alla "jag ska INTE", haha. Herregud min lista skulle vara LÅNG.
KRAM fina
jenny - mammaliv i Nashville

2013-03-13 @ 10:25:10
URL: http://entillskrutt.blogspot.com
Postat av: Karolina, mamma till My 💗

Kära du! Jag vet hur du känner.. Himla jobbigt när barnet inte äter men tillslut gör dom det! Har du testat ge August jättekryddad mat med ex massa vitlök , spiskummin, curry, ja you name it! My älskar mat som smakar mycket. Hon gillar även tzastsiki och andra såser till ex potatis. Hon gillar sås men de måste ändå vara bitar så hon kan plocka själv, inga pureer går! De var kanske inga tips men du ska veta att du inte är ensam.. Jag vet vilken frustration man kan känna men nån gång vänder det :) KRAM

Svar: Jag har faktiskt märkt att han tycker mycket om att smaka på vår Thai mat bland annat. Och jag kryddar pastasåsen med massor av basilika & vitlök & det älskar han ju. Måste kanske bli mer modig i att krydda för honom. har du några tips på recept? Gärna med fisk! Och tzatziki är ju jättebra ide! TACK!

ja jag vet att du har samma bekymmer med maten & jag vet också att både August & My kommer växa sig lika stora & starka & smarta som alla andra barn som äter broccoli till middag, men ändå så frustrerande när de inte får i sig viktiga vitaminer. Det är väl mammainstinkten som sätter in ;)
KRAM & tack för att du delade med dig vännen
jenny - mammaliv i Nashville

2013-03-13 @ 10:37:12
URL: http://lillamys.blogg.se
Postat av: Josefine

Jag tror på att låta barnet bestämma själv om det vill äta eller inte. Nu är ju Gibson 4 år, men jag har kört likadant hela tiden. Äter han inte det som serveras så får han inget annat. Och det gäller då lunch och middagen. Mellanmål blir oftast fil, yoghurt, knäckebröd, macka, kräm eller liknande, och där går alltid att hitta något de äter att ge. Sedan vet jag att äter han inte lunchen, får man ju mellanmål sedan. Och äter han inte middagen så behöver han inte lägga sig hungrig för han dricker alltid välling innan. Den här metoden funkar för oss; för helt plötsligt ibland så äter Gibson det han inte åt för ett par månader sedan.

Vad jag förstår av vad du skrev så var det du som tyckte att han måste äta. Så länge han själv är nöjd och glad och inte visar påtagligt att han är hungrig så ge inget mellan måltiderna. Och om han visar att han är hungrig, tidigarelägg middagen/lunchen eller vilket mål det nu är som är nästa.

Och låt honom äta morötter tills han storknar. Strunta i att han inte äter andra grönsaker. Och erbjud den där favoritpastan till honom kanske varannan dag, så han får i sig lite mat om han nu vägrar äta allt.

Eller så gör alltid favoritpastan till honom. Jag jobbade ett tag med en pojke som var fyra som i lunch/middagsväg BARA åt pasta med grön pesto, falukorv och pannkakor. Till frukost åt han det mesta; mackor, flingor, yoghurt, gröt. Men just "maten" gick inte att kompromissa med. Föräldrarna fick rådet att faktiskt ge honom det han ville. Ett barn har sina perioder, och den här pojken äter normalt idag, även om det var ett par lång år som han bara åt pasta, falukorv och pannkakor i matväg.

En massa motstridiga råd jag kommer med; men vad jag vill säga är att det är du som förälder som bestämmer hur du vill göra. Han kommer inte vara såhär för evigt. Det är bara en period. Sålänge han växer som han ska, och mår bra, så spelar det ingen roll om han bara äter sin favoritpasta till middag, eller om han bara äter frukost och mellanmål på en dag.

Svar: Jag tycker också att barnet själv måste få bestämma när de är hungriga & vad de vill äta. Jag menar. Jag vill ju inte äta somlig mat somliga dagar. Skulle bli skitsur om någon började tvinga mig! Aldrig! Tror det föder ett ohälsosamt förhållande till mat. TACK fina för att du delar med dig av dina erfarenheter! Så värdefullt!
Stor KRAM!
jenny - mammaliv i Nashville

2013-03-13 @ 10:54:24
Postat av: vendelan.blogg.se

Söt blogg & hoppas du får en fin onsdag! Kramis

Svar: Tack detsamma! Kram!
jenny - mammaliv i Nashville

2013-03-13 @ 11:03:01
URL: http://vendelan.blogg.se/
Postat av: michaela- nybliven tvåbarnsmamma ♥

jag har också ett matvägrande barn. hur jag gör för att få honom att äta? dränker matan i ketchup! preciiiis det tipset du ville ha va? ;)

Svar: hahaha ;) Äh! Jag dränker i pastasås med basilika & vitlök. Nästan samma :)
jenny - mammaliv i Nashville

2013-03-13 @ 12:15:00
URL: http://minahjartanochjag.webblogg.se/
Postat av: Marie Smith

Kolla in den här länken
http://www.doitdelicious.com/cookbooks

Erbjud inga mackor om middagen inte äts. Farlig väg att ta ;-)

Och för Guds skull ingen ketchup! Pure sugar!! Ha ha... Värsta middags fällan...dränka den goda maten i ketchup. Går ju emot tanken att äta organiskt, eller hur?

Lycka till. Mina fyra barn äter vad som står på bordet. Alternativet är att inte äta alls. Tuffa regler, men alla äter.

Kram

Svar: Nej ketchup ger jag inte ;) men marinara sauce som är organic & utan tillsatt socker. Och det älskar han! Jag hackar ofta ner extra basilika & vitlök. mmm!Ska spana in länken ikväll!
Fast macka det ger jag faktiskt. Äter han inte middag alls så kommer han vakna upp vrålhungrig mitt i natten & det vill jag inte ;) Vi ger inte välling så äter han inte middag får han definitivt macka! :)
KRAM
jenny - mammaliv i Nashville

2013-03-13 @ 14:48:52
URL: http://www.mls73.wordpress.com
Postat av: Cornelia

Eller så låter du han äta den han vill ha.
Min dotter är inte överdrivet krånglig med maten men hade lite knas för sig innan hon åt "våran" mat. Åt puréad mat ganska länge, hon gillade inte bitar.
Och hon fick de! Idag äter hon bitar, hatar mos i alla former och älskar nästan all mat.
"Tjata" inte om maten, de blir tillslut nåt väldigt tråkigt med mat då.
Använd ditt sunda förnuft, du verkar ha massor av de! :)

Min dotter är idag 2 år lite drygt, äter de mesta men ja håller inte på och "tvingar" in grönsaker.
Hon får smaka om hon vill och hennes favorit är ärtor. Men jag har aldrig tvingat henne, de har hon kommit på själv.

Alla människor är olika. Vissa hatar grönsaker(vuxna) och andra gillar inte pasta/kött/ost etc.
Det ger sig! Ge ungen de han vill ha! ;)
Tillslut vill han smaka och hittar fler saker han gillar :)

Kram Cornelia

Svar: Det är precis så jag känner! Jag vill inte tjata & göra mat till ett tråkigt tvång! Aldrig! jag tror det medför dålig relation till mat i framtiden! Sååå frustrerande bara att han väljer bort en massa mat som jag vet att han faktiskt tycker om. Fast jag är ju inte sugen på all mat alla dagar, så det är väl inte han heller iofs.
TACK för att du delar med dig av dina erfarenheter! Verkligen uppskattat!
KRAM
jenny - mammaliv i Nashville

2013-03-13 @ 15:10:00
Postat av: Anna m Ludde

Ludde äter fortfarande bara köpt burkmat (med bitar gladeligen) så han ratar ju också min mat, men jag vet iallafall att han får i sig allt han behöver från burkarna. Jag förstår hur du tänker och vill ju att han ska få i sig mat. Men om ni inte har problem med hans vikt tror jag det är bättre att ta fighten nu. När jag var nanny i usa hade jag hand om en pojke på 3 som bara åt chicken nuggets... Och där kan vi ju snacka om att han inte fick i sig vitaminer!
Jag snackade med en pappa från sydamerika om barnens mat och han sa att vi är alldeles för mesiga i västvärlden. Mamma och pappa vet vad som är bäst, inte barnet och när de är tillräckligt hungriga äter dom sa han.
Men som sagt, Ludde äter ju fortfarande bara köpt burkmat så jag vet precis vad du menar att man hellre bara ger som det de vill ha....

Svar: August kommer aldrig få chicken nuggets om jag inte lagat dom själv så där hamnar han FÖRHOPPNINGSVIS aldrig, haha. Hjälp vad skrämmande. Han äter ju liiiite varierat iaf. hehe, jag sa LITE ;) Och jaa vi är kanske lite mesiga, men jag som haft matproblem i nästan hela mitt liv är livrädd att göra fel & känner att det där med att tvinga & att barnet får lägga sig hungrigt inte är rätt. Men vad vet jag! Åååh vad svårt det är att vara mamma ibland. Vart är facit?!
jenny - mammaliv i Nashville

2013-03-13 @ 15:15:48
URL: http://annatotti.se
Postat av: Annica

Ska bara förtydliga en sak angående mitt inlägg, att äter inte barnen det som står på bordet, oavsett om jag gör deras favorit eller inte (för det händer att de helt enkelt inte är hungriga trots favvorätten) så får de inget annat. Ingen macka eller nåt sånt.
Sen har min store, som är den kräsne, legat något i underkant på vikten, så skolsköterskan tyckte han skulle få äta mer, så då hade vi en period där vi inte tvingade, utan lät honom äta det han tyckte om för att hämta upp vikten lite.
Men han är också otroligt aktiv. Så mitt råd är egentligen att om August mår bra, är glad och pigg och har bra vikt osv, så finns det ingen anledning att oroa sig och låt honom äta det han vill av maten, men ge inget annat än det du serverar. Såååå svååååårt, men det kommer vända!!

Svar: Åååh jag vet inte om jag vill göra så altså.. det är ju så himla svårt. Och jag vet vilket knäppt förhållande jag själv haft till mat & det kan säkerligen vara från min uppväxt. Det är svårt detta.. Önskar det fanns ett facit! Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter & tips! Så himla snällt! KRAM
jenny - mammaliv i Nashville

2013-03-13 @ 15:43:22
URL: http://busarna.blogspot.se
Postat av: Ida mamma till Charles

Här ska du få gamlefarmor och mormor tips som jag fått. Fungerar i alla lägen. Du lagar vanlig mat och drar på lite sylt eller fruktmos. Bättre med lite "onyttigt" än bara onyttigt. Charles han äter ju allt och vräker gärna i sig. Han hade varit rund som en boll om han fått bestämma. Tycker han om ägg så gör bananplättar OJOJOJ så gott! (Du mosar banande och blandar med ägg och sen steker du! Fantastiskt gott! (Bra mellanmål för dig med!) Man kan ju inte tvinga i dom mat det gör det bara värre. Tänk bara att han äter om han är riktigt hungrig! Lycka till :)

Svar: Jag önskar verkligen att han åt banan men han kräks om jag försöker stoppa det i hans mun, haha. Han har verkligen alltid avskytt banan så jag tror att det är en sådan grej som han liksom bara inte gillar. Det är inte fjant. Men jag älskar sådana plättar! Och jag lägger i ett par matskedar jordnötssmör också. Sååå gott! :) Jag ska testa att blanda med något annat mumsigt som han tycker om! Vad det nu kan vara, haha. Tur är ju att han äter de där squeeze pack grejerna med massa grönsaker & frukt i! Men det är nog allt ;) Tack för att du delar med dig av fina tips! KRAM
jenny - mammaliv i Nashville

2013-03-13 @ 16:47:13
URL: http://Http://idaceciliadanielsson.blogg.se
Postat av: Ida mamma till Charles

Glömde en sak jag tänkte på :) hihi, han vill inte äta själv? Kan vara en protest mot bättre saker? :)

Svar: Han äter alltid själv! Och är väldigt duktig på det måste jag säga. Men det hjälper inte ofta tyvärr :/ Tack för tipset dock!! <3
jenny - mammaliv i Nashville

2013-03-13 @ 16:49:28
Postat av: Hanna

Tänker att det är ett barn man uppfostrar, ingen hund. Huvudsaken är väl att väcka en glädje i att äta, och har trevligt tillsammans vid matbordet. Sen ser ju ungar hur vi gör och vad vi äter och jag tror massor på att erbjuda olika mat.

Jag fick aldrig någon macka efter middagen utan la mig hungrig många gånger under uppväxten. Är tyvärr fortfarande ganska kräsen, så det hjälpte inte ett dugg. Brorsan åt och äter allt så det handlar nog mer om personlighet än uppfostran.

Svar: Precis så jag resonerar!! Du är så klok Hanna.Vi blev påtvingade mat emellanåt & jag kan säga att mitt förhållande till mat har varit jätteledsamt länge. Så jag tror inte inte på att tvinga! Men vill liksom ha något magiskt tips på hur man får barnet att äta nyttiga grejer ;)
jenny - mammaliv i Nashville

2013-03-13 @ 19:08:09
Postat av: Maria, Livet med tre

Gumman.. Jag har ju som du vet 4 barn.. De två äldsta började jag ge smakportioner prick på deras 4 månaders dagar, alltså helt och hållet enligt rekommendationerna. Det resulterade i 2 barn som total vägrade all mat i vad som kändes som en hel evighet. Jag slet mitt hår!! Var orolig!! Varje matstund blev en kamp och varken jag eller barnen mådde bra av det.
Tillslut.. med barn nr 2 så gav jag upp! Ungen fick leva på risifrutti precis som han ville och både han och jag mådde bra. Visst tyckte jag att det kändes för jävligt att det enda jag fick i honom var risifrutti men jag var glad att han åt något överhuvudtaget.
Allt vände då han började på dagis (finns för övrigt inget som får barn att äta så mycket som att äta i sällskap med andra barn) . Helt plötsligt åt han ALLT, han åt så mycket grönsaker att jag fick gömma dem vid middagen för att först få i honom lite mat annars hade han enbart ätit grönsakerna.
Barn nr 3 och 4 då.. Där började jag inte med smakportioner förrän de själva visade intresse för att smaka på grejer.
Bossen har från början ätit allt, bara gapat och ätit.
Sen kom lilla L, hon har i 5 månader enbart ätit spaghetti och köttfärs på burk och pulvergröt. Jag har stått och gjort storkok många gånger.. hemlagat, ekologiskt, varierande.. Men hon har total ratat det. Och jag har gett upp.
Hon får det hon vill, jag erbjuder ständigt nya saker och ibland funkar det men oftast spottar hon bara ut det eller får kvälvningar.
Men då har jag iallafall erbjudit henne och ibland gillar hon det och jag kan lägga till en sak till på listan över saker hon äter.

Jag tror inte på att tvinga i någon mat.. har själv ett rätt komplicerat förhållande till mat och fullkomligt HATAR när folk lägger sig i vad jag äter, att jag borde äta mer varierat och tycker att jag ska smaka på saker som jag inte vill smaka på. Och detta försöker jag tänka på när det gäller mina barn också.. Att aldrig tvinga i dem saker då jag tror det ger motsatt effekt men absolut uppmuntra dem till att smaka på nya saker. De får hellre äta bara mackor än att gå hungriga för bara tanken på att mina barn går hungriga.. den är så mycket värre än att de äter ensidigt.

Vad jag vill säga med detta virriga inlägg är att i mina ögon så gör du allt som står i din makt för att lille A ska få ett sunt förhållande till mat och jag är helt säker på att han kommer älska all din matlagning .. sooner than you think :-)

Puss på dig!! Du är allt bra du <3



Svar: Jag blir nästan tårögd så himla bra du är. Och så bra du skriver! Älskade du vad skulle jag göra utan dina bra råd & lugnande kommentarer?! Precis vad jag behövde läsa & höra. Precis på pricken.
Jag tror verkligen inte på att tvinga & låta barn gå hungrigt. Verkligen inte! Så jäkla skönt att få denna bekräftelsen.
I LOVE YOU!
PUSS
jenny - mammaliv i Nashville

2013-03-13 @ 22:20:19
URL: http://www.livetmedtre.wordpress.com
Postat av: Nina

Nu har du ju redan fullt av bra tips men jag ville lämna ett litet avtryck ändå. Jag har slitit med att få i Thea mat sen dag ett i princip. Herregud vilken ångest jag hade när jag skulle ge ett lagat mål mat och ersätta ett vällingmål - helt! Hon åt ju inget, jag fick panik över att hon kanske inte var mätt och mådde piss. Nu kör vi mer på stilen att erbjuda henne det vi äter (dock får hon annat när vi äter nåt vi vet att hon absolut inte gillar) och vill hon inte ha blir det inget annat heller. Svårt, absolut, men tror det är bästa sättet. Sen har jag märkt att ratar hon maten gör vi det värre ju mer vi försöker få i henne det. Hänt flera gånger att hon helt plötsligt börjat äta när R och jag har fokus på nåt annat (typ pratar med varandra om hur dagen varit eller så). Håller tummarna att ni hittar en bra väg, vilket jag är övertygad om att ni kommer! Kram från en som vet precis hur det känns :-)

Svar: Det där med att de äter då man tittar bort eller ignorerar har även jag märkt ;) UNGAR! hahaKRAM fina du & tack för att du delar med dig!
jenny - mammaliv i Nashville

2013-03-13 @ 22:38:38
URL: http://ninaerica.blogspot.com
Postat av: Jessica

Hej! Enligt min lärare som är barnmorska/ambulanssjukvårdare kan man låta sitt barn äta makaroner, köttbullar och ketchup i en månad utan att man behöver oroa sig, barn får ändå i sig den näring de behöver eftersom deras kroppar fungerar så himla bra!

Svar: Vilken lättnad att höra det! :) Jag är inte orolig över ätandet i sig, mest om näringen! Tack för att du delade med dig!! <3
jenny - mammaliv i Nashville

2013-03-13 @ 23:15:53
Postat av: Annica

Vad fint att du tar dig tid att svara var och en på kommentarerna! När jag läser min andra kommentar låter jag ju som värsta strikta morsan som låter mina barn gå hungriga om de inte äter det jag serverar, haha! Nej, nej, jag tvingar inte, aldrig tvinga! Jag viker mig hela tiden och det jag menar är att jag lagar ju bara sån mat jag vet att de gillar, trots att jag tycker de "går miste" om massa annan god mat. Så eftersom det alltid finns nåt på bordet som de gillar (lagar ju två rätter ibland) så får de inget annat. Bröd får dom alltid äta till maten så slutar det med att de bara äter mackor så blir det så. De går aldrig hungriga från bordet, det skulle jag inte kunna med! nej nej nej! Men jag lägger ner massor av tid på att servera mat jag vet att de vill ha! Kände bara att jag ville skriva det för när jag läste min kommentar igen så tänkte jag att det kan tolkas som om jag låter de gå hungiga och fick dåligt samvete!
Du har fått massor med tips från kloka tjejer och jag vet att det du gör är det rätta för August! KRAM!

Svar: Då läste jag nog lite skruvat ;) Och jag menade aldrig att säga, att du är en dålig mamma fina du!! Nej nej. Och som du beskriver det nu, tycker jag att det låter som att du gör en jättebra sak. Jag tror absolut på det du säger! Att om man lagar mat man vet att de tycker om, men de ändå inte äter så behöver man inte ge macka eftersom de kanske helt enkelt inte är hungriga. Absolut! Jag ger däremot något han tycker om då jag testat något nytt som han faktiskt kanske inte gillar. Men om han får pasta med sås som han älskar så mycket & inte äter- då vet jag helt enkelt att han inte är hungrig ;) Jag är helt övertygad om att du är en jättefin mamma som tar hand om dina barn exemplariskt! Och tack för dina tips & råd!
KRAM
jenny - mammaliv i Nashville

2013-03-14 @ 06:47:25
URL: http://busarna.blogspot.se
Postat av: Jeanette

Hej! Har inte läst igenom alla kommentarer, men ville bara säga att jag tycker att du gör helt rätt som litar på din magkänsla. Vår kille på 4,5 har alltid varit kräsen (eller kinkig??), så mina ambitioner om grönsaker etc föll rätt tidigt... Han får den mat som han tycker om och han är inte undernärd på något sätt. Har förstått att små barn tillgodogör sig den näring som de behöver, så tror inte att du behöver oroa dig. Det blir bättre med åldern. För vår del lossnade det när vi bytte till ett dagis som lagar väldigt bra mat, så jag vet ju att han äter där.

Med lilltjejen på 1,5 år har det gått mycket bättre från start och hon är nyfiken på det mesta. Tror att barn är olika helt enkelt.

Mitt råd är att försöka att inte fokusera så mycket på det, (man blir bara stressad själv...), fortsätt som du gör med att erbjuda lite olika saker då och då. Han är så liten fortfarande, lovar att han kommer att äta annat än mackor och bönor när han blir tonåring. :) Jag skulle heller aldrig vägra mina barn mat, bättre att de får det de tycker om. Det finns värre saker att hänga upp sig på än maten. :)

Svar: Tack för alla dina fina ord!! Jag har fått så många fina tröstande kommentarer att det släpper förr eller senare så jag får försöka slappna av & lita på att August kropp får den näring han behöver. Tack igen för att du tog dig tid att skriva om dina erfarenheter!
KRAM
jenny - mammaliv i Nashville

2013-03-14 @ 08:12:51
Postat av: Hanna - mamma till E

Har inte läst de andra kommentarerna och har ju ett matvrak till dotter som äter det mesta, utom fisk..

Men något som Ebba älskar är pannkakor. Finns ett recept som är:
1 banan
2 ägg
1 msk kokosmjöl
(2 msk kokosmjölk) - jag struntade i detta
Lite kanel

Mixa allting och stek som pannkakor eller äggröra. Det blir väldigt luftigt och bananen gör att det smakar sött.

Något annat Ebba gillar är bulgur med olika röror, tex tsatsiki, guacamole och då blandar vi bara turkisk yoghurt med gurka /vitlök eller avokado/vitlök! Enkelt och supergott :)

Tycker annars att det du skriver låter ju jättebra!

Svar: Jag önskar då att min herre tycker om banan men det är nog det allra värsta han vet :( Kanske kan man ha i något annat istället för banan..? Jag själv älskar de där nyttopannkakorna ;)
Bulgur har jag aldrig testat! Måse göra det. Och quinoa! Och absolut tzatziki! Tack för tips vännen!
jenny - mammaliv i Nashville

2013-03-14 @ 10:08:12
URL: http://hjn.blogg.se
Postat av: Nathalie

Nu har jag inga barn än, så jag kan ju absolut inte säga någonting. Men, jag läste någonstans om en tjej som gjorde smoothies och blandade ner grönsaker och hennes lilla tjej ÄLSKADE det. Trots att hon ratade alla grönsaker som dom var. Det kanske kan vara något? Selleri är jättegott att mixa ner med alla olika frukter, likaså gurka. Morötter går att mixa ner, morötter, spenat, grönkål, broccoli.

Om du tycker juice är okej så gör grönsaksjuicer! Selleri, gurka, kål, citron och äpple är jättegott. Rödbeta, citron, blodapelsin och morot är jättegott. Det går att ta i princip vilka grönsaker som helst, om det är äckligt så juicar man ner ett eller några äpplen eller päron också så känner man inte ens grönsakerna.

Hoppas det vänder snart! :)

Svar: Åh tack!! Jag har testat smoothies osv men det var ett tag sedan & mina recept var nog inte så himla bra då jag själv avskyr juicer ;) haha. Men de här måste jag verkligen testa!! Tack igen för att du tog dig tid att skriva ner recept! KRAM
jenny - mammaliv i Nashville

2013-03-14 @ 10:37:55
Postat av: Ida Nilsson

Jag förstår att det är en jobbig tid och att du känner dig maktlös. Hoppas det ger med sig med tiden!

Svar: Tack fina du!
jenny - mammaliv i Nashville

2013-03-16 @ 16:06:20
URL: http://idacnilssons.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0