Svenskarna imponerar inte

Finaste Maria ska skicka ett par leo leggings till August.
Jag har velat ha ett par läänge nu men det finns ju ingenstans här. Alla har rosa detaljer & sådanadär ruffles på rumpan. Nej tack.
Iallafall.
Så jag gick in för att kika på Lindex för att se om de har fler leggings jag önskar & fick en liten chock.
Sverige som ska vara så "könsneutralt"?! har även tydliga pojk/flickavdelningar där leggings enbart finns med på "flicksidorna". Altså. Jag tycker att ibland går somliga för långt med att klä pojkar i klänningar osv, bara för att visa ett starkt statement, men leggings är väl ändå inte bara för tjejer?!
 
På tal om leggings så hittade jag faktiskt tillslut både leggings & shorts på ett stort alltiallovarhus här & de var givetvis på tjejavdelningen
August fick bla lila & svarta.
Ett par av shortsen som August norpade åt sig från där han satt i kundvagnen, hade hjärtan i regnbågens alla färger & det väckte väldigt många reaktioner då vi checkade ut i kassan.
Damen frågade nämligen om jag även har en liten tjej där hemma.
Nej, sa jag. Och undrade varför hon trodde det. (självklart fattade jag varför, hehe)
Då skrattade hon lite förnärmat & sa, nej det kan ju faktiskt vara en present.
Då tittade jag på henne & sa att de var till min son som sitter här i vagnen.
Hon höll på att dö.
Likaså personerna bakom mig.
Amen KOM IGEN!
Så jävla trångsynta altså.
 
Det där med att somliga färger är "förbjudna" pga. kön är bullshit enligt mig!
 

Kommentarer
Postat av: Mammi

Vårfin kille❤

Svar: ❤ ❤ ❤
jenny - mammaliv i Nashville

2013-03-17 @ 15:10:54
Postat av: Anna

Oj vad lika ni är på fotona. Men varför blir man förvånad när det är blodsband? :)
Håller med om kläder och färger. Trams! Jag har köpt kläder från killhörnan till min systerdotter. På tjejavd. hade de bara prinsessor och Mimmi mus osv. På killavd. hade de Kalle Anka och Musse Pigg m.m. Varför skilja på figurerna efter kön?
Om folk tycker det är så konstigt så kanske problemet ligger hos dom? Kanske dags för folk att bli lite mer open minded och inte så dömande?
Ps. Jag lyssnade på en hälsocoach igår som är gammal bodybuildare. Han nämnde det här med mjölk, då tänkte jag på dig. Han sa att vuxna inte behöver dricka mjölk osv. Han dricker havremjölk om han måste. Han sågade alla dieter som LCHF m.m. Mkt intressant. Om man tränar måste man äta rätt (och balanserat). Så nu är jag ännu mer motiverad!

Svar: jaaa varför är det så!? Varför kan tjejer inte ha Musse? Och varför finns mussetryck på vuxna damavdelningen & det är okej? Och varför kan äldre män bära lila, rosa tishirts, skjortor osv, men inte barn!? Fattar inte.
Jaaa men det är så! Jag är helt övertygad om att en människa behöver inte dricka mjölk från ett annat djur som urprungligen enbart är till för att göda deras 200 kilos kalvar! Ingen annan djursort dricker någon annans djur mjölk eller efter de inte är bebisar längre. Så varför gör vi det?
Du borde kika in dokumentären Forks over Knives. Väldigt bra! Där handlar det mycket om sjukdomar osv förknippat med just mjölk. Väldigt intressant! Kul att du är intresserad. Som du ser brinner jag för detta ;) hehe
jenny - mammaliv i Nashville

2013-03-17 @ 15:17:21
URL: http://strawberrydaiiquirii.wordpress.com
Postat av: Aida

Bra skrivet! Det är läskigt hur trångsynta vissa är, nästan så man vill slå en stekpanna i huvudet på de så de vaknar upp.

jag gillar när du skriver såna här inlägg, det är kul att läsa om ;)

Svar: Vad kul att du tyckr det!! Jag är lite rädd att yttra mina åsikter ibland då det kan väcka ramaskri ;) men nu blev jag så trött, haha. Ja jag skulle också vilja slå dom i huvudet med en stekpanna! Kom igen liksom!
jenny - mammaliv i Nashville

2013-03-17 @ 16:09:02
URL: http://www.aidalazarian.blogg.se
Postat av: Victoria B

åh va trött man blir! bra skrivet tho! och va inte rädd att yttra dina åsikter! det här är ju din blogg!
KRAM!

Svar: Åh tack!! Det är dock lite läskigt ibland för jag vil gärna inte ha för mycket mothugg ;) men det verkar som alla håller med som kommenterat. Phew.. :) haha. Fast kaske de andra lider i tystnad ;)
jenny - mammaliv i Nashville

2013-03-17 @ 16:47:52
Postat av: michaela- nybliven tvåbarnsmamma ♥

ameeen. skojar du med mig? sånt gör mig vansinnig! jag är ganska mycket genusmorsa själv..köper kläder med olika mönster och olika färger till mina gossar (JO även rosa!), olika leksaker..dockor, dockvagn, docksängoch men också bilar givetvis ;) lite av allt helt enkelt..och jag tycker det är VIKTIGT att göra så. och när folk ska börja ifrågasätta och tycka blir jag så TRÖTT..hur kan man tycka att ens barn bara ska få ta del av halva världen bara för att han/hon har snopp eller snippa..galenskap om du frågar mig!

Svar: Jag tycker precis på pricken som du! Tänker absolut köpa dockor, kök & allt som nu anses "tjejigt" till August. Givetvis har även vi bilar, tågbana & allt sådant. Men jag tänker inte ruta in honom & säga nej till alla andra roliga leksaker som finns. Never!!
jenny - mammaliv i Nashville

2013-03-17 @ 17:00:21
URL: http://minahjartanochjag.webblogg.se/
Postat av: Madeleine Hutchinson

Klart att både pojkar och flickor ska kunna ha olika färger på kläderna - happy colors och inte enbart falla in i "blått för pojkar & rosa för flickor"-facket. Bra inlägg!!!

Svar: Verkligen! Glada färger, alla färger! Glatt & härligt! :)
jenny - mammaliv i Nashville

2013-03-17 @ 17:19:40
URL: http://minamerikanskaresa.blogspot.se
Postat av: Lisa

Haha, klockrent Jenny! Kassörskan måste (borde!) ha skämts rent ut sagt. Intressant ämne och värt att diskuteras. Liksom t.ex nagellack på pojkar kan också det vara ett hett ämne; vissa tycker det är helt oacceptabelt och andra tvärtom. Men visst finns det alltid barn på förskolan exempelvis som säger elaka kommentarer. Fråga mig, jag veeeet.

Svar: ååååh börja inte med nagellacks diskussionen altså! hahha. Jag tycker inte det är något fel alls med att pojkar ska få "testa" sig fram. Vill de ha nagellack som mamma, jamen ha då nagellack. Vad gör det för skada? Blir såå trött på trångsynta människor. Kan tänka mig att det är väldigt frustrerande att möta så många olika föräldrar & liksom bara stå där & försöka vara neutral. Jag skulle gå crazy ;)
Och ja, jag önskar jag hade en film på kassörskans min ;) haha
jenny - mammaliv i Nashville

2013-03-17 @ 17:46:54
Postat av: Hanna

Heja dig Jenny, och ni andra som kommenterar. Gör mig glad.

Svar: <3
jenny - mammaliv i Nashville

2013-03-17 @ 18:22:16
URL: http://hannarosell.se
Postat av: Ninnie

Håller med! Bull..-shit är vad det är! :)

Svar: Verkligen!
jenny - mammaliv i Nashville

2013-03-17 @ 18:32:35
URL: http://ninniesodergren.net
Postat av: Emma

På tal om leggings. Har inte Carters? På flick avd då, men har för mig att de har utan volanger, spets och sånt.

Bra skrivet för övrigt :)
Kram

Svar: Det har jag faktiskt inte ens kikat på! Jag är så TRÖTT på carters haha. Har världens värsta erfarenhet med detas kvalittet osv. Men jag ska absolut kika! Tack för tips vännen!KRAM <3
jenny - mammaliv i Nashville

2013-03-17 @ 18:35:28
Postat av: Malin - mamma till Isabella ❤

Jag håller helt med dig! Å jag skulle gett mycket för att se kassörskans ansiktsuttryck!! Haha :)
Själv handlar jag ofta kläder till Isabella från pojkavdelningen, och ser inget konstigt i att killar och tjejer kan ha samma! :)

Svar: Jag önskar jag hade det på video!! ;)
Nej visst är det inget konstigt med det! Här höjer folk dock ögonbrynen så de åker genom taket ska du veta!! ;)
jenny - mammaliv i Nashville

2013-03-17 @ 18:54:31
URL: http://malinbloggar.wordpress.com
Postat av: Carro

Men åh.. Folk är ju helt otroliga... Jag har fått frågan flera ggr om jag har en liten pojk bara för jag inte haft nå rosa på Hilma för stunden.. Hade ett par röda o blå snickarbrallor o genast va de en kille. Mig kvittar det vad folk tror men det är lite komiskt:p sen kan jag väl erkänna att jag har mer rosa kläder på henne än jag trodde jag skulle ha men..:p

Svar: Jag klär verkligen August i mer "pojk" kläder om man ska utgå från vad som enligt butik anses vara pojkiga eftersom urvalet är så begränsat. Men då jag aldrig reflekterar över färger osv när jag köper kommer det verkligen som en chock ibland då folk frågar om barnet är en tjej?! Så himla trångsynt. Snickarbrallor har väl alla? Blå & rött är ju en mix mellan de stereotypa "pojk/flick" så konstigt att de tyckte det var en pojke. Suck. Människor altså! haha
jenny - mammaliv i Nashville

2013-03-17 @ 20:02:40
URL: http://eniloracs.devote.se
Postat av: Hanna - mamma till E

Haha, skulle velat se deras miner :) brukar klä Ebba i "killkläder" och många har då tagit för givet att hon är en pojke.
Och man ser verkligen likheter mellan er :) jättesöta båda två!

Svar: Sååå tröttsamt, eller hur?! Så himla många gånger har människor sagt att August är en tjej, bara för att jag klär han i rött eller lila osv. Särkillt när han hade Missoni for Lindex kläder. Oj vad folk var chockade då jag sa att han är en kille. Så trist!
jenny - mammaliv i Nashville

2013-03-17 @ 20:30:36
URL: http://hjn.blogg.se
Postat av: Stina

Bra och viktigt inlägg! Lindex=toppen fram till storlek 86 sedan katastrof verkligen, typ värre än alla andra. Då ska könsrollerna tydligen helt cementeras... H&M är i samma liga, så tråkigt :(

Svar: Åh där ser man! Det visste jag inte. Jag har bara ägt ett fåtal av Lindex kläder när August var liten.. H&M är verkligen könsindelat! Altså.. jag förstår att vi är pojkar & flickor, men det förvånar mig att ett tryck eller en färg "ska" vara pojk/flicka?!
jenny - mammaliv i Nashville

2013-03-17 @ 20:32:57
Postat av: Emma - mamma till två vildar

Leggings är superbra även till grabbar, det håller jag med om!

Vi hade flera par från svenska, ekologiska Blingo, superbra! Finns i alla möjliga färger o mönster, toppenbra kvalitet också. Kolla blingo.se o se om de skickar till Usa? Rekommenderas verkligen! :)

Svar: Älskar leggings! Tänker använda det lääänge! Så mycket bekvämare. Åh! måste spana in med en gång. Älskar eko-kläder! Har köpt massa eko från bla polarn & tycker det är ett sådan bra val. Tack igen! <3
jenny - mammaliv i Nashville

2013-03-17 @ 20:42:04
URL: http://irrelevant.blogg.se
Postat av: Trees, mamma i London

Haha guud vad töntiga dom är! Leggins e jättefint, på ALLA! Dessutom jättemycker mer bekvämt och något jag föredrar över "fluffiga mysbyxor" som det ofta e till pojkar istället.

Svar: jaa verkligen! Jag tycker det är ser mycket enklare ut för AUgust att röra sig i leggings ist för fluffiga tjocka mjukisar!
jenny - mammaliv i Nashville

2013-03-17 @ 21:23:22
URL: http://mangofisk.se
Postat av: Line

Leggins är ju supermycket smidigare än tjocka mjukisar som blir bylsigt under överdragsbyxor och så. Min son är 3 och har fortfarande massa leggins från p.o.p, Villervalla och danska Katvig bland annat.

Svar: Eller huur? Och så himla omsidigt att krypa/gå runt i!
jenny - mammaliv i Nashville

2013-03-17 @ 22:37:05
Postat av: basebollivet.blogg.se

Haha ja en del är oerhört trångsynta, den saken är klar. Jag tycker det blir konstigt när färger ska vara limiterade för kön.

Svar: eller hur?! Så fjantigt! Det är ju bara en färg?
jenny - mammaliv i Nashville

2013-03-17 @ 23:32:07
URL: http://basebollivet.blogg.se/
Postat av: Sara - Hold on be strong

Åh vad söt!

Svar: Tack!! :)
jenny - mammaliv i Nashville

2013-03-18 @ 00:13:35
URL: http://saraleasofia.blogg.se
Postat av: Maria - mamma till Liam ☆

ja killar ska också få vara färgglada! :)

Svar: Eller hur!? :)
jenny - mammaliv i Nashville

2013-03-18 @ 07:35:52
URL: http://fashionstars.blogg.se
Postat av: Annica

Vilken söt bild på August!! Jag fattar inte varför kassörskan frågade det överhuvudtaget!! Mina killar älskar färger. Vi klär dem i lila, aprikos, orange, rött, ja allt! De är så fina i det. Jag blir sjukt irriterad när jag ska handla kläder på typ H&M, för då är det bara "tufft" på killsidan med tröjor med en massa tryck på (som jag inte gillar, men som de får ibland ändå om de tjatar tillräckligt :-) och på tjejsidan är det gulligull med volanger och spets. En flicka kan ha jeans och en tuff tröja precis som pojkar kan ha ett par röda leggings!! herregud, år 2013 trodde man inte att folk skulle vara så trångsynta! Sen att jag inte skulle sätta på mina pojkar en klänning tycker jag inte är samma sak. I vissa lägen tycker jag det är okej att klä sig "pojkaktigt" och "flickaktigt", men att ett par färgglada leggings skulle väcka sån uppståndelse, haha, ja det önskar jag att jag sett!

Svar: Jag håller med dig till punkt & pricka. Om man nu älskar att klä sin tjej i rosa & fluff så är det inget fel med det alls, men om man liksom är "rädd" för vissa färger/tryck osv så är det SÅ FEL. Så himla ledsamt att man avstår hälften av valen, även om man skulle vilja ta del av "andra sidan" för att man inte vågar?! åååh så upprörande.
jenny - mammaliv i Nashville

2013-03-18 @ 08:31:24
URL: http://busarna.blogspot.se
Postat av: Hanna

Ja du...detta kan göra mig så upprörd så jag nästan inte "orkar" ge mig in i disskussionen (med vissa mskor!) för jag blir så paff och upprörd att jag knappt finner orden!! Tyvärr så är det väldigt uppdelat i de stora svenska kedjorna också (inte lika mkt i mindre butiker m "udda" märken har jag upptäckt) - däremot så TROR jag inte att många svenska kassörskor skulle ställa dessa frågor när man handlar... Jag har har alltid haft mkt färgglatt på Hugo och jag har allt möjligt på Lilly. Däremot så har jag släppt min "rädsla för rosa" ;-) och nu har Lilly även en hel del rosa plagg, för jag gillar det. Det är ju bara en färg. Det låter säker hellöjligt men i början när jag fick en tjej så ville jag nästan inte ha för mkt rosa på henne, tills jag skärpte mig och insåg att DET ÄR BARA EN FÄRG och inte alls viktigt. Så Lilly har alla möjliga färger precis som Hugo alltid haft.
Sen detta m leggings.....superskönt plagg t både killar och tjejer så där förstår jag inte alls vad som är så chokerande m att ha det t pojkar? Vi har lång väg kvar i sverige men verkar som att amerikanerna är liiite mer trångsynta...om jag får säga så! ;-)
Sist: SUPERSÖT bild på August!!
Kram!

Svar: Jaa visst är det så! Det är bara en färg! Och amerikanarna är absolut mer trångsynta! Absolut!! Här är det läskigt ibland. Jag trodde dock att Sverige hade kommit liiite längre, men det är ju iaf en evig debatt så jag antar att det ändras mer alltsom tiden går. Och jag tycker inte det är fel att klä tjejer i rosa & fluff om man älskar rosa & fluff, men att inte våga även om man vill- det är SÅ FEL. Ah jag antar att vi har samma tankesätt.. :) KRAM
jenny - mammaliv i Nashville

2013-03-18 @ 11:09:01
Postat av: Frida och Smultronen

Håller med om att leggings är grymt. Kan meddela att det kan va svårt att hitta sånna som bara är färgglada och rena i designen i Sverige med. Letade som en tok efter enfärgade röda sådan i säkert ett halvår, sen fann jag dem för 29 kr på Ullared :D Själv är jag ledsamt trött på alla rosa plagg som finns åt småtjejer. Speciellt svårt när man får dem som fina fina presenter när man själv inte gillar rosa så där fasligt mycket ;P

Tack för fin blogg, har lagt med den i min bloggläsarlista, hoppas det är ok? :)

Svar: Jamen se där!! Det var precis som mitt letande nu då. De jag hittade var även de på ett stort varuhus & jättebilliga! hade kanske föredragit kvallitet, men jag får väl köpa två par istället & byta när de går sönder ;)
Absolut är det okej! :) Gulle dig! Ska kika in hos dig lite senare när jag får tid över!
jenny - mammaliv i Nashville

2013-03-18 @ 13:06:08
URL: http://fridaochsmultronen.blogspot.com
Postat av: Amanda

Jag förstår inte riktigt, alla kläder jag sett August ha på sig har varit perfekta på honom! Väldigt fina och absolut inte flickiga! Jag köper också jeansleggings till min Viggo på flickavdelningen, förstår inte hur jeansleggings kan vara flickigt?!

Svar: Eller hur?! Jag fattar verkligen inte alls. Varför "ska" tjejer ha tight & pojkar baggy? Som om att de skulle vara olika bekvämt med olika passform pga kön? Näe vad löjligt!
jenny - mammaliv i Nashville

2013-03-18 @ 15:10:18
URL: http://aochmflyttarin.blogg.se
Postat av: Jenny

Jag håller med, det är Bullshit! Bekväma och "roliga" kläder till alla barn säger jag! Och med roliga kläder menar jag det som Barnet i fråga tycker är roligt vad det nu än kan vara (kjol att snurra i, djurmotiv att prata om, favoritfärger etc).

Köpte en pyamas som gick i rosa till min son igår. Fick som skönt var inga konstiga kommenterar från kassörskan :) Men hon såg allt lite snopen ut.

Svar: Ja precis! När de kan välja, så ska de få välja från ALLT & inte känna sig begränsade. Jag vill att August växer upp med alla färger, så han kan välja själv vad han faktiskt tycke rom & trivs med. Så himla viktigt!
jenny - mammaliv i Nashville

2013-03-18 @ 18:37:05
URL: http://jennyimaine.wordpress.com/
Postat av: camilla

Världens sötaste August! Tycker absolut att jag kan se dig i honom.

Jag kör också leggings på Elton, men som jag skrev är det nästan bara Polarn man hittar dessa utan volang mm.

(Väntar svar från min vän angående fraktningen.)

Stor kram och fin vecka!

Svar: Tycker du? :) åååh vad glad jag blir!!
Ja leggings är så himla bra! De hade inte alla storlekar på onlineshopen, så jag ska be Andrew handla med några par när han är i NYC. Älskar polarns!

Ingen brådska med fraktande & paket osv ;) Ta den tid det tar!
KRAM vännen!
jenny - mammaliv i Nashville

2013-03-19 @ 10:19:01
URL: http://camillasrum.blogg.se
Postat av: Malin

När jag var gravid köpte jag en grå- och vitrandig body och en blå- och vitrandig kofta på Kappahl till bebisen. När jag betalade säger tanten i kassan "Här blir det en pojke ser jag". När jag sa att vi inte hade tagit reda på kön säger hon "jaha, ja koftan kan man ju ha på en flicka också, med klänning under". Själv så tyckte jag att kläderna var väldigt neutrala, och min dotter har använt koftan jättemycket, utan klänning, och ingen har tyckt det varit en pojktröja ;)

Svar: Så onödiga kommentarer! Det är bättre att vara tyst liksom! Jag tycker att en rosa fluffig klänning på en pojke är mest för att irritera kanske? Men en KOFTA på en tjej? näe vad fjantigt. Helt rätt av dig att använda det du tycker är FINT :)
jenny - mammaliv i Nashville

2013-03-20 @ 09:40:42
Postat av: Mamma Amanda & Stig-Elvis -09

Tänkte tipsa om Blingo men såg att någon hunnit före! :) Bra kvalité och ekologiskt. Vet dock inte hur det är med frakt men om ni ändå ska hit i sommar så kan ni ju fixa det då.
Tipsar om att besöka affären Pricken på Haga i k-d också, massa fint från Molo, Vilervalla, Nova Star mm! :)
Färger <3 Har alla till min kotte! :D

Svar: Åh! TACK för tips! Ska absolut kika in i den butiken när jag är hemma i sommar! :)
jenny - mammaliv i Nashville

2013-03-20 @ 19:51:56
URL: http://biggerbetteramanda.blogg.se
Postat av: storasyrran

Kolla in blingo.se!
Ekologiska kläder med finfina leggings som passar alla!
Vet inte om de skickar utomlands men!

Svar: Måste kolla! har helt glömt av mig! tack tack!!
jenny - mammaliv i Nashville

2013-03-20 @ 20:46:03
URL: http://storasyrran.blogg.se
Postat av: brattbergskan

Aj då, jag som klär Nils i kalasbyxor aka strumpbyxor. Det kan väl inte heller vara ok då? Här har vi overall i regnbågens färger med rosa innertyg och lila stickade tröjor. Trams säger jag om att vissa färger är fel! Vad är problemet? Att någon ska ta fel och kalla Nils för tjej? Värre saker har hänt, haha!

Svar: Nej det är verkligen inte ok att klä pojkarna i strumpbyxor! Herregud. haha.Jag köpte ett par strumpisar till vintern för de var så himla tjocka & bra & folk har tittat på mig som om jag vore knäpp.
Grejen är den att det gör ingenting om någon misstar August för tjej. Men det är sjukt tröttsamt att leva i ett samhälle där det ständigt händer. När han var bebis- dagligen. Och liksom blickarna man får när man säger att det är en pojke. Man blir så matt i hela kroppen.
jenny - mammaliv i Nashville

2013-03-21 @ 04:14:10
URL: http://www.brattbergskan.com
Postat av: Fru Lopez

Tror att polarn och paret har både leggings och strumpbyxor för pojkar:)

Svar: Ja de har dom! :) Men tyvärr är onlineshopen här i USA inte den bästa & jag har allti haft problem med mina beställningar. Men det kan ju ha blivit bättre sedan sist! :)
jenny - mammaliv i Nashville

2013-03-21 @ 11:06:31
URL: http://frulopez.se
Postat av: Anna

Mina småkusiner är svensk/irländare (mamman är från Irland) och hon brukar vara väldigt mycket för att tjejen ska ha rosa och "fluff" och killen tufft. Vet inte om det generellt är mer så på Irland, alltså att tjejer ska ha rosa och killar blått.

Men när vi åkte och shoppade med min farbror (barnens pappa) så sa deras pappa att barnen fick gå och hämta exakt vad de ville. Lilla tjejen Sophie (som alltid får ha prinsessklänningar och rosa, ja tjejiga kläder), gick och hämtade en tröja med en dödskalle på från killavdelningen :D "den här tröjan är läskig och cool" sa hon ;) hihi!

När jag va liten ville jag bara ha kjol och klänningar på mig, haha! Jag skulle ha det även på vintern, hela tiden. Men det var ingen som påverkade mig utan jag har alltid varit en "flickig tjej" tur att vi alla är olika.

Skulle vilja se kassörskans min!!! :D Håller med dig folk är trångsynta. Jag kommer nog ha både flickiga och pojkiga kläder samt könsneutrala kläder till mina förhoppningsvis framtida barn tills de får välja själva. Det ena behöver inte utesluta det andra :)




Svar: Längtar verkligen till August kan bestämma själv vad han vill ha. Så kul att se vad dom tycker om! :) Och du har så rätt! Det ena behöver absolut inte utesluta det andra! Man ska ju klä barnen i det man tycker är fint. Det jag tycker är trist är att det finns vissa "gränser" satta, så även om man gillar något annat, så ses det som "fel" & "konstigt". Så tråkigt.
KRAM :)
jenny - mammaliv i Nashville

2013-03-22 @ 20:20:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0