Pasta-Fredag

Är det bara jag som helt tappar laga-mat-suget på en fredagskväll?
Jag vill inte inte inte laga mat på fredagar, haha.
Kanske för att jag lagat mat varenda dag i veckan, helt från scratch & behöver en liten paus? 
Vi är verkligen en sådandär familj som äter god mat hela veckan & inte serverar sallader, mackor osv i vardagen.
God mat = Gott liv :) 
 
Men iallafall. Fredagar blir ofta hämtmat eller det enklaste man kan tänka sig slänga ihop på 30 minuter.
(Är inte Svenskar tvärtom??)
 
Idag valde jag iallafall det senare alternativet.
Alltså, superenkel mat som nästan lagar sig själv.
Pasta, tomatsås med massa basilika & vitlök samt kryddig kyckling som är stekt i små tärningar. Mhmmm!
Addera sedan ett kilo parmesan så blir det bästa fredagsmaten.
 
Vad åt ni till Fredagsmiddag?
 
 
August djupt koncenterard på elefantprogram <3
Och veckans ballong från matbutiken. Orange ska det vara!

Kommentarer
Postat av: Victoria B

Vi va till barnmorskan idag och hon sa att vi inte äter nog med fisk och grönt. Vi kände oss som den mest osunda familjen I världen (är vi inte men så kände vi just då)så vi for till fiskaffären och köpte färsk fisk. gjorden en stor sallad plus coscos och ungsbakad squash till haha
KRAM!

Svar: Ja vi kanske också skulle göra det ;) haha. Jag ÄLSKAR ju fisk. Även Andrew! Men det blir inte att vi lagar det så ofta tyvärr. Vet inte varför? Eller jo! Det är för att jag inte orkar åka till Whole Foods varje vecka bara för att handla fisk. Och vägrar köpa farm raised på vår butik. Hua! Däremot så har vi faktiskt alltid en sallad osv till maten, så det känns ju lite bättre. Men huvudmålet är aldrig "bara" sallad osv. Förstår du? ;) Och jag ÄLSKAR ju krämig pasta. Hehe
jenny - mammaliv i Nashville

2013-11-23 @ 00:37:19
Postat av: Dixie

Taco! Schvennigt men så jäkla gott, det kryllar av fantastiska taquerior i den här stan. Lagar alldeles för lite mat. Har en make som jobbar mycket och kan vara precis på väg en i 1.5h innan han faktiskt är det så då är det svårt att göra avancerade grejer.
Elefanter är ju underbara! Mycket trevligare hang-up-djur än Ellies krokodiler och dinosaurier "jag se dajnosår-täjn!" (dinosaurtrain).
Kramar!!!

Svar: GOTT! :) Tacos blir ofta vår Söndagsmat faktiskt. Eller.. ialalfall en gång i månaden ;) Jag förstår att alla har olika förutsättningar & gör så gott man kan med den tid man har :)
Och vad mysigt ändå att hon hittat sina favvisar!! :D Dajnosår täjn är ju dock ett av mina värsta program ;) haha. Näst efter Dora. HUA!!
jenny - mammaliv i Nashville

2013-11-23 @ 06:18:40
URL: http://www.enlitenutflykt.com
Postat av: Anonym

Gröt, haha.

Svar: GÖTT! ;)
jenny - mammaliv i Nashville

2013-11-23 @ 07:45:13
Postat av: Alabama

Asså, det där lät typ som något jag känner mig svinduktig och typ avancerad när jag lagar :/ Meeeen hur som helst åt vi en enkel fisk med potatis och sallad igår. Men vi brukar också ofta unna oss typ hämtmat på fredagar. Eller så kör vi nachos!

Svar: Jag tror att om man är "van" att laga mer avancerad mat, eller faktiskt vågar sig på något ett par gånger, så blir det enkelt tillslut. Förstår du hur jag menar? :)Fisk & potatis är väl skitbra mat! Vi är på tok för dåliga på att laga fisk faktiskt!
Väger upp med Sushi ;)
Nachos kan man ju också göra lite "bättre" med en kryddig köttbit som är strimlad & svarta bönor osv. Mhmm! Massa tomater, paprika, jalapenos osv. Ja nachos kör även vi ibland!
jenny - mammaliv i Nashville

2013-11-23 @ 08:17:01
URL: http://www.alabamasthlm.se
Postat av: Charlotte

Har inte hunnit läsa bloggar på några dagar och vad glad jag blev av att läsa ikapp här inne- du verkar ute ur svackan och på ett jättefint ställe just nu! Här hemma i Karlstad är livet fint också! Några minusgrader emellanåt och fin frost i träden (och tjock is på bilrutorna haha!) och de har börjat hänga upp alla ljus i träden i stan- snart är det jul! Härligt!

Blir så glad över att du mår bra...trots att jag inte känner dig alls :-) Ditt leende smittar av sig!

Trevlig lördag fina du!

Svar: Men vad roligt att du kan "känna det" genom att läsa. Och visst är det så! Vi har vinden i ryggen nu! Så jäkla underbar. Och jag blir ju så jäkla glad över din kommentar! Hoppas även du mår bra du fina människa! <3
jenny - mammaliv i Nashville

2013-11-23 @ 10:03:49
Postat av: Pernilla Chis

Det är likadant hos oss. Rejäl och god mat på veckorna med lagad middag varje dag. Sen när helgen kommer så vill jag slappa och inte laga så mycket mat :)

Svar: Ja jag har nog fått det lite på känn att vi är lika i middagsplanerandet ;)
jenny - mammaliv i Nashville

2013-11-23 @ 10:24:26
URL: http://enfrusdagaribrasilien.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag tror nog inte det går att säga något om svenskar generellt, men vi är precis likadana - äter lagad mat måndag-torsdag och kanske hämtmat, tacos eller dylikt på fredagen när vi är trötta efter arbetsveckan. Men jag förstår inte varför sallader skulle vara dåligt? Det äter vi med jämna mellanrum...

Sen tror jag på att människor lagar mat och lever sina liv utifrån de förutsättningar de har. Typ två heltidsarbetande föräldrar kanske löper större risk att landa i makaroner och falukorv flera kvällar i veckan än par utan barn (som jag och min sambo) eller där en förälder är hemma (som hos er). OBS! Detta menar jag inte som någon som helst kritik, för jag tror också att mat lagad från grunden är det bästa och det är vad jag har som ambition att servera våra framtida barn. Men jag tror också att matlagning och frågor kring kost skapar så mycket dåligt samvete i många familjer, helt i onödan. För som sagt - de flesta gör nog så gott de kan :)

Och sen måste jag säga: STORT GRATTIS till vinsten! Så himla roligt för er!

Svar: Nej men guuud inte är det dåligt!! Absolut inte. Det är ju tvärtom toppen! Men vi äter det inte här faktiskt. Jag tycker det är lite.. tråkigt? haha. Fastän man säkert kan göra supergoda sallader, så tycker jag inte alls om att "laga" dom hemma. Och Andrew avskyr sallader tyvärr. Jag är en sådandär "göddemänniska" ;) ÄLSKAR god god lyxmat liksom. Och visst är det verkligen som så med att det beror på hur livet ser ut, om man "orkar" laga mat osv varje himla vardag. Verkligen! Men det är kanske därför jag tror det är som så i Sverige att vardagsmiddagarna är lite laid back & på helgerna går man all in. För man orkar inte, eller har inte tid över. Alla jobbar ju! Och det är ju väldigt förståeligt! Jag menar inte att döma någon! Jag växte upp på macka-middagar så det är verkligen inte som så att jag sitter här med pekpinnar ;)
De flesta gör så gott de kan! Givetvis!

Och TACK för grattis! :)
jenny - mammaliv i Nashville

2013-11-23 @ 10:51:57
Postat av: Anna

Vi brukar ha lite "finare" middag på helgerna. Typ någon fin köttbit med tillbehör. Fast samtidigt, när vi väl äter tacos eller pizza så brukar det oftast vara på helgen, så det är lite olika. Igår åt jag ugnsbakad potatis, rostas och sås! Muums!!

Svar: Mmm gott!Ja det är ju så olika när man "satsar" på go-maten :)
jenny - mammaliv i Nashville

2013-11-23 @ 11:15:02
Postat av: Annso

Det är helt OK att laga lättare mat. :) du är så himla bra och gör ordentlig mat alla andra dagar. :) kram på dig!

Svar: Gulle dig! <3
jenny - mammaliv i Nashville

2013-11-23 @ 19:03:12
Postat av: louise

Gud, på fredagar är nog de flesta så slut efter veckan att det blir hämtmat eller tacos. Vi äter helst lite plock som t.ex. goda röror, ostar, bröd, räkor mm. Men trots att vi då handlar allt färdigt konstaterar vi ofta att även det är för jobbigt en fredag, en pizza är ungefär vad vi orkar handla hem å få i oss innan kvällsrutin för barnet å sen somna i soffan halv åtta typ :) Kram kram!!

Svar: haha YES! ;) Det är precis så vi känner. Även det enklaste är "för jobbigt" att städa upp. Hämtmat är det bästa!
jenny - mammaliv i Nashville

2013-11-23 @ 22:35:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0