Nej nej nej nej

Altså. Jag tycker inte om ordet "Nej."
Försöker använda det så lite som möjligt när det kommer till August.
Jag menar. VEM tycker om att höra ordet Nej, i vuxen ålder?
Jag föredrar då iallafall en förklaring till varför jag blir nekad något.
 
Så istället för att skrika "nej nej nej" när August gör något "fel", så försöker jag säga;
- Snälla August, klättra inte i trappen, du kan trilla & slå dig.
Även om han inte förstår ett minsta dugg just nu, tror jag att han kommer uppskatta det så fort han faktiskt förstår.
 
Kanske låter jag superpretto & givetvis kommer det slinka ut flera Nej, under August uppväxt, men jag kämpar verkligen med att undvika ordet i fråga & att föra en dialog istället. Att förklara allt.
 
Hur gör ni?
Vad tycker ni om ordet "nej"?
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Alexandra

Precis det jag tycker är svårt. Vår dotter är nyss fyllda 1 år och hittar på bus konstant. Vill inte heller använda ordet Nej för mkt så det blir uttjatat. Men samtidigt så är det ju ett ord hon förstår. ( även om hon inte alltid lyssnar) det är verkligen jättesvårt så hoppas på kommentarer med tips! :-)

Svar: Ja åh vad svårt det är! Jag hoppas också på många bra tips! Gillar Neas bok Ge barnet 100 möjligheter istället för 2. Måste köpa den! Kram!
jenny - mammaliv i Nashville

2012-12-10 @ 17:11:36
Postat av: Victoria B

håller med till viss del. eller jag håller med men jag tror också att småttingar behöver höra nåt rakt och enkelt. jag försöker också att undvika nej. säger oftast ajaj och sen leda bort uppmörksamheten till nåt annat. alice brukar acceptera det rätt bra. så klart förklara varför också.
kram

Svar: Det är ju så otroligt svårt detta!! Vem vet om man gör rätt eller fel liksom? Vi får köra på magkänslan & anta att vi är den bästa föräldren & gör det bästa för våra barn! :) KRAM
jenny - mammaliv i Nashville

2012-12-10 @ 17:34:17
Postat av: Nea - Förskollärarstudent

Du tänker helt rätt!
På min praktik ute i förskolorna har jag fått lära mig att inte använda mig av ordet inte. Så att istället för att säga "Kasta inte leksakerna" kan man istället säga "Det är bättre om du använder leksakerna till att leka med" eller något i den stilen. Det blir att man istället ser möjligheterna och inte begränsningarna :)
Min absoluta favoritbok är "Ge ditt barn 100 möjligheter istället för 2" där de just tar upp användandet av ordet INTE.

Jag personligen tycker att det är bra av dig att börja såpass tidigt så han växer upp med det tankesättet :)

Svar: Åh jag måste nog beställa den! Älskar sådana böcker!Härligt att få pepp från dig som kan så mycket! Tack! :)
jenny - mammaliv i Nashville

2012-12-10 @ 18:18:41
URL: http://linylootus.wordpress.com
Postat av: Anonym

Fick lära mig av en förskolelärare en gång att hon förklarar för barnen, precis som du säger, t.ex. man ska vara snäll mot sin kompis, att slåss är ajaj! Och när hon har sagt så tillräckligt många gånger till samma barn så vet barnet att slåss är ajaj, men det blir aldrig något negativt! :) Ett tips sådär!

Svar: Intressant! Jag vet inte om jag vill byta ut ordet nej mot ett annat dock. Utan jag vill alltid förklara vad som händer & varför det är fel. Skulle nog säga "Snälla August slåss inte för det gör ont" :)
jenny - mammaliv i Nashville

2012-12-10 @ 18:53:24
Postat av: Kusin Sarah

Oj råkade glömma att skriva att det var från mig! :)

2012-12-10 @ 18:54:02
URL: http://svartstearinljus.blogg.se
Postat av: Eleonore- jultävlingar!

Tycker det är jättebra av dig, man lär sig ju att inte göra något genom att förstå varför! Jag tror tonfallet gör väldigt mycket också :)

Så roligt att du tycker om att bloggen är mer julig :D

Svar: Ja jag tror tonfall är A & O! :)
Ja mera jul! Älskar din julinspration!!
jenny - mammaliv i Nashville

2012-12-10 @ 18:56:35
URL: http://fikamed.wordpress.com
Postat av: Carro

På min praktik på en förskola så försökte dom att undvika ordet nej. Istället gjorde dom precis som du säger, förklarade. Eller om barnet fort absolut ville exempelvis klättra upp på en stol, avleda det med något annat istället. De förstår mer än man tror, o jag tror att vänjer man sig vid att förklara så kanske man kan få en lättare dialog när barnet blir äldre också..:)

Svar: Jag gillar verkligen det tankesättet! Hoppas att det leder till att det är enklare att föra dialog med August då han växer upp!
jenny - mammaliv i Nashville

2012-12-10 @ 20:08:27
URL: http://eniloracs.devote.se
Postat av: Mini

Jag tycker helt klart att man kan använda ordet nej, till en viss del. Man måste ju förstå vad ordet betyder, men man behöver ju inte använda samma ord jämt, vill säga "nej". Man kan ju variera lite! :)

Kika gärna in på min blogg! :)
Big kisses from Mini.

Svar: Intressant tankesätt :) Tack för att du delade med dig!
jenny - mammaliv i Nashville

2012-12-10 @ 20:09:31
URL: http://ministhoughts.blogg.se/
Postat av: Från rosenskimrande till ilsket rött- det ljuva familjelivet.

Jag använder ordet nej, när något behöver avslutas direkt. Sitt inte på hunden, slå inte lillebror mm. Dock följs nejandet alltid av en förklaring till varför man inte ska göra så och med en förslag på vad man kan göra istället. Till min lille son säger jag nog oftast aj, aj istället, men förklarar likväl vad jag menar.
Jag tycker att nej kan vara ett enkelt o tydligt ord för barnen att ta till när de upplever något de inte tycker om så att ta bort det helt skulle jag inte göra. :)

Svar: Nej ta bort det helt är nog inte så enkelt :) Jag är ju inte där än så jag vet ju inte av erfarenhet hur vissa situationer ser ut. Men det är verkligen jättebra att du förklarar osv :) Hejja på!
jenny - mammaliv i Nashville

2012-12-10 @ 20:28:47
URL: http://www.johannaolinnea.wordpress.com
Postat av: Line

Vi tänker mycket på det där (och är förskollärare själv och tänker på sånt i jobbet med.) Har alltid försökt undvika att säga bara Nej till lilleman. Blir lätt så himla tjatigt. Saker som egentligen inte spelar roll men som man som vuxen kanske intr tycker han ska göra brukar vi försöka strunta i. Vi väljer våra strider.. hade inte saker framme som var helt barnovänliga när han var mindre ( nu är han snart 3) sen sparar vi Nej och sträng röst till de tillfällen han gär något riktigt farligt (springer mot väg, klättrar pä något väldigt instabilt, riskerar att skada sej själv eller någon annan) De få gånger vi höjer rösten lite tar han väldigt illa vid sej... då pratar vi om eet efteråt och varför vi sa ifrån. Och kramas..

Svar: Det låter som ett bra tankesätt!
jenny - mammaliv i Nashville

2012-12-10 @ 21:28:36
Postat av: Helena

Låter som en bra inställning!

Svar: Tycker du? :) Vad bra!!
jenny - mammaliv i Nashville

2012-12-10 @ 23:04:23
URL: http://erikssonhelena.wordpress.com
Postat av: Trees, mamma i London

Haller med dig! Anvander knappt heller nej. Inte alls roligt att hora jamt ju :P

Foresten, vi gar pa en playgroup en gang i veckan och hon ar language and develope under 1's something something -och hon sager att man ska halla sig till korta korta meningar, och helt bara nagra fa ord. Eller bara 1 ord i borjan. Da lar dom sig lattare spraket. och det blir ju sakert massa mycket lattare for dem eftersom vi pratar 2 sprak hemma ;) Tankte bara dela med mig! :)

Svar: Åh vilket bra tips! Alla mottages väldigt tacksamt. Det ska jag absolut tänka på! :) Kul med en sådan klass!!
jenny - mammaliv i Nashville

2012-12-11 @ 13:27:25
URL: http://mangofisk.se
Postat av: camilla

Klokt! Har en kompis som är utbildad förskolelärare som säger detsamma! :)


Svar: Åh vad bra med mer medhåll! :)
jenny - mammaliv i Nashville

2012-12-11 @ 16:04:06
URL: http://camillasrum.blogg.se
Postat av: louise

Många har sagt det även jag tänker. Boken är mkt läsvärd - tar ju även upp mkt annat tänkvärt på temat genus bl.a. Grattis på födelsedagen förresten!! Kramar söta du!

Svar: Tack snälla rara! :) KRAM
jenny - mammaliv i Nashville

2012-12-12 @ 13:18:58
Postat av: Lovisa - mamma till Nils

Det är ett ord som är tämligen uttjatat, men då till mina hundar ;) Och jag kan säga att det ordets innebörd biter inte varje gång heller, haha. Utan att tänka på det har vi säkerligen i familjen överanvänt det och inte handlat konsekvent.

Du tänker nog klokt ang detta :)

2012-12-12 @ 17:21:28
URL: http://lollovisah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0