Yoga

Lite titt som tätt får jag frågor om Yoga. Så här kommer ett litet inlägg om ämnet!

Jag har aldrig i mitt liv varit intresserad av yoga. Never!
Gav det ett försök när jag var sisådär 19, med min mamma & jag absolut avskydde varenda minut.
Jag ville bara lämna salen & sätta mig på spinning cykeln, gå på ett box-pass eller styrketräna.
Ett riktigt träningsfreak har jag alltid varit.
Tränat hårt på gym! Klasser & styrketräning. Och sprungit i olika perioder.
Men så hände något för sisådär 2 år sedan.
Jag hade en såndär styrkedvd hemma då jag inte var meddlem på något gym i NYC & i slutet av passet var stretchen yogainspirerad.
Dvdn gick varm flera dagar i veckan & jag "stod ut" med yogan eftersom jag vet hur viktigt det är att stretcha.
Tiden gick & det blev enklare & kändes bättre & bättre att stretcha på "yoga-vis".
Så en dag kikade jag på ett klipp på Youtube. Testade & sedan dess har jag inte tränat något annat!
Jag finner ett sådant lugn i yoga.
Att koppla bort vardagen & fokusera så intensivt på andningen, kroppens rörelser & styrka är helt underbart. Även om det bara är för 20 minuter.
Efter att jag slutade med all "galen-träning" har jag även fått ett bättre förhållande till mat.
Jag överäter inte längre. Jag trycker inte i mig godis "för att jag tränat stenhårt & förtjänat det". Jag gör liksom allt med måtta nu. Och det har absolut med Yogan att göra.
 
Mina favoriter är Vinyasa, Hatha & Ashtanga.
Om man utövar tex Vinyasa yoga, på rätt sätt, så svettas man & har ganska hög puls, vilket jag tycker om.
Bikram var dock tyvärr inte för mig!
Mina favorit standing poses är- Vrksasana, Ardha Chandrasana, Parsvottanasana, Anjaneyasana, Virabhadrasana II, (Warrior III Pose) & Prasarita Padottanasana
 
Jag har utvecklats så otroligt mycket på dessa två år & är väldigt uthållig i mina muskler. Och rörlig!
Jag vet nu hur jag ska andas igenom mjölksyra.
Jag når mina tår enkelt. Förut nådde jag ungefär till knäna!!
Längtar så mycket till Januari då jag ska börja ta klasser så jag kan utvecklas ännu mer.
 
Jaaa.. det var lite om mig & min lilla yoga-resa :)
Fråga om det är något ni undrar över!
 
 
Jag vet att bilderna är lite halvdana, men det var inte enkelt att fota sig själv med iPhonen ;)
Och jag är absolut inget yoga-proffs!

Kommentarer
Postat av: Hanna

Å jag tycker detta låter så intressant ! Lite lustigt för jag har tänkt fråga dig om yoga. Gjorde oxå ett försök runt 20-års åldern men gav upp. Idag tror jag att jag skulle ha mer tålamod - och större behov! Men bor i en liten stad där utbudet är dåligt. Vill lära mig på riktigt och ej bara fr video. Är väldigt otränad efter graviditet m svår foglossning mm.... Ont i hela kroppen numera tyvärr, och avskyr att känna mig som en 80-årig tant..! Svårt att veta vilken form av yoga som passar mig. Får väl läsa på lite kanske!

Svar: Det är svårt att börja hemma eftersom man verkligen inte vet hur man ska göra. Jag körde på hemma länge & sedan när jag började på klass så visade instruktören hur jag skulle "göra rätt" & helt plötsligt kändes det SÅ mycket bättre & jag började utvecklas. Så jag rekommenderar att testa en klass först. Men det är ju svårt som du säger när man inte har ett utbud.. HOPPAS att du hittar något. Och ge det några gånger så du har en chans att komma in i det för det är lite klurigt till en början! KRAM kära du
jenny - mammaliv i Nashville

2012-12-01 @ 11:22:22
Postat av: Hanna

Tack för ditt svar fina du! Alltid så kul att du verkligen tar dig tid att svara! Ja, ska göra lite efterforskningar och se om jag kan hitta någon bra yogaklass! :)

Svar: Jag vill så gärna hjälpa! :) Hoppas hoppas du hittar något som passar dig <3
jenny - mammaliv i Nashville

2012-12-02 @ 22:58:08
Postat av: sofiahivall

Åh vilket intressant inlägg!!! Jag som går hemma (väntar nu nr två som kommer i mars/april), kommer ju vara mammaledig länge och hemma då mannen i huset jobbar och Yoga passar ju bra att börja med hemma!!
Har alltid varit intresserad av att lära mig och sätta mig in i det och bara av detta "enkla" inlägg fick jag tips! :) Kanske något man kan göra som passar bättre under en graviditet? TRänade du under dina graviditeter? Får nästan aldrig tillräckligt med sömn, eller blir barnledig men något fysiskt känner jag att jag absolut måste göra. Alltid tränat innan men inte hunnit sen min 3 åring kom (han var/är sjuk)...
Sofia

Svar: Men vad roligt!! Åh det värmer att du skriver så fint.Jag övade yoga under graviditeten & missade jag ett par dagar hade jag verkligen mer ont i kroppen! Så jag rekommenderar yoga starkt! Det finns många bra videos där man kan öva enkel yoga i 20 minuter. Måste kolla upp vad min heter! Återkommer! :)
jenny - mammaliv i Nashville

2012-12-05 @ 11:35:59
URL: http://sofiahivall.blogg.se
Postat av: Sofiahivall

Okej :) Kan tänka mig att det är så.. Hör gärna av dig om du har ngt att tipsa om :)

Svar: Åh jag måste kolla DVDn. Sorry jag har glömt!!
jenny - mammaliv i Nashville

2012-12-08 @ 09:08:16
URL: http://sofiahivall.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0