Mat-funderingar

August är lite lustig när det kommer till mat.
Han avskyr köpt burkmat!
Han tycker inte om när jag gör rinniga pureer av ärtor, majs eller vad det nu är må vara.
MEN. Han tycker jättemycket om att äta allt i små bitar.
Han äter allt allt allt.
MEN. Han vägrar äta en hel måltid.
Han smakar på allt. Äter inte mycket av något.
Förrutom kvällsgröten. Den älskar han!

Jag har blandat & kokat & mixat & fixat & donat allt möjligt till lilla korven, men han vill inte inte inte äta större portioner mat?
Vi har testat att mata honom hungrig, efter han ammat, när han nyss vaknat, när han är pigg, precis innan läggdags, att han får mata sig själv osv osv.
Han äter några tuggor. Sen blir han nästan lite arg & vill inte pyssla med mat längre.
MumMum-kexen älskar han visserligen, men dom är ju inte speciellt matiga.
Han äter lite mer av lax, kyckling & stekt ägg när det är nykokt & jag sitter med honom & äter.
 
Har någon varit med om liknande?
Vi har även försökt gröt olika tidpunkter på dagen, flera dagar i rad, men han är inte alls lika intresserad som han är på kvällen.
Som sagt, han tar ett par tuggor, sen är det inte roligt längre.
 
Jag är inte ett dugg orolig att August går hungrig eller inte får i sig tillräckligt med mat om dagarna. Men det hade ju såklart varit skönt att succesivt börja amma mindre & kunna ge ett mål mat istället.
 
Några tips?
Ni brukar alltid ha något bra att säga :)
 
 
Kvällsgröt på Artichoke i NYC :)

Kommentarer
Postat av: victoria - mamma på andra sidan atlanten

Sv, ja det ska bli så sjukt kul att åka till sverige! längtar ihjäl mej! när åker ni nästa gång? nåt planerat?

Asså jag känner igem men precis i matsitvationen! alice va precis likadan för bara några månader sen. Men vet du va, jag tror att när han är redo kommer han att äta mer. han äter nog så mycket hans lilla mage orkar just nu och om man gillar småbitar låt han äta allt han kan..det finns så mycket mjuk mat att hacka upp. och han äter ju gröten så det är ju jätte bra. och så länge du ammar är han ju golden! :) Alice äter som en häst nu! allt möjligt! Det kommer, jag lovar!
KRAM

2012-09-19 @ 16:24:09
URL: http://victoriabeninger.blogspot.com
Postat av: Hanna

Jag har inget bra svar, det enda jag kom och tänka på är att han kanske inte är redo för ett helt mål ännu? :)

Svar: Mest troligt så är det så har jag förstått.. :) Vi får vänta & hoppas det vänder snart! Kram
jenny - mammaliv i Nashville

2012-09-19 @ 20:49:23
URL: http://hjn.blogg.se
Postat av: Frida - mamma till Filippa

Har tyvärr inga bra svar. Men visst är det otroligt vilka bestämda personligheter de redan är? :-)

Svar: Jaa denna killen vet vad han vill! ;)
jenny - mammaliv i Nashville

2012-09-19 @ 21:03:26
URL: http://fridafabulous.se
Postat av: Ruth-mamma till Meja

Tror aldrig jag kommenterat på din blogg tidigare trots att jag följt er under en lång tid, sorry for that :-) Men jag kände så igen mig i just detta inlägg om dom smås matvanor. För Meja tog det verkligen JÄTTE lång tid innan hon åt ett helt mål, tror hon var runt9- 10 månader och jag har heller inget bra svar på varför det var så men jag tror som dina andra läsare har sagt, när dom är redo så äter dom. Jag tyckte det var ganska jobbigt för jag ville gärna trappa ner på amningen innan men när jag väl var i rätt situation till att trappa ner på amningen så tog det verkligen emot. Amningen blev härligare och härligare ju äldre hon blev för det var den enda lugna mysiga stunden vi hade tillsammans. Så det jag försöker säga (tror jag) är njut så länge det varar för det går FORT!!
Kram

Svar: Men vad roligt att du träder fram nu! :) Ja jag får nog ta det med ro & njuta av vår närhet & amning nu :) Kram på dig!
jenny - mammaliv i Nashville

2012-09-19 @ 22:01:48
URL: http://www.minipartoft.blogg.se
Postat av: Helena

Alla barn är olika, ta det lugnt hans intresse kommer! Huvudsaken är att han inte är hungrig, vilket han inte är. Bvc rådde mig att invänta barnets intresse.

Svar: Då väntar jag .. :)
jenny - mammaliv i Nashville

2012-09-19 @ 22:23:28
URL: http://erikssonhelena.WordPress.com
Postat av: Fatima

Jag har inga goda råd egentligen men kan säga att det var lite samma här. Isolde var måttligt road av mat i början. Hon ville mest ha bröstet. Men jag tror att barn är redo när de är redo och att vi mammor och pappor helt enkelt får ha tålamod och vänta in. Isolde började äta ordentligt när hon var ca 8 månader (om jag inte minns fel). Då trappade vi ner på amningen rejält, sen vid 9 månader så ammade vi bara nätter för att sluta helt 10 månader. Lycka till och hoppas att han vill äta mer snart!

Svar: Ja jag får nog helt enkelt hålla ut & fortsätta som jag gör :) Tack för tips vännen!
jenny - mammaliv i Nashville

2012-09-19 @ 22:23:29
URL: http://www.fatimaslillablogg.blogspot.com
Postat av: Lilly

Jag tror också att det kommer med tiden, när han är redo! :)

Svar: Ja det är nog så :)
jenny - mammaliv i Nashville

2012-09-20 @ 00:17:57
Postat av: carro

Vad olika det kan vara :) MIn kille åt ett helt mål, vid lunch när han var ca 6 månader. Däremot dröjde det länge innan han ville ha gröt till kvällen, försökte med att han skulle äta lunch och även kvällsgröt. Men icke, jag avvaktade och gav inte ens lite gröt på kvällen utan tog bort det helt och tre veckor senare gick det i. :) Så jag tror du är på rätt spår, fortsätt med gröten och kanske inte ge honom mat flera gånger under dagen utan bara en gång per dag till han får intresse för det? :) Annars vet jag inte, bara fortsätt, du verkar vara en toppenmamma åt din lille så det löser sig nog med tiden!

Svar: Ja vi får nog vänta in honom :) Lustigt att dom kan vara så olika! Men det är ju det som är chamen :) Kram på dig & tack för dina fina fina ord!
jenny - mammaliv i Nashville

2012-09-20 @ 08:59:18
URL: http://www.lifeisjust.blogg.se
Postat av: Alexandra

Låt det ta sin tid, låt honom pilla med matbitar om han gillar det, gör små portioner puréer och låt honom äta så mkt han vill även om det bara bli en sked. Till slut kommer han vilja ha mer! det kommer när det kommer så fortsätt lite varje dag och låt matstunden vara en trevlig upplevelse! :-)

Svar: Ja vi får köra på så som du säger :) Tack för tips!
jenny - mammaliv i Nashville

2012-09-20 @ 11:37:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0