En växa säng?

Igår hände något som jag fasat ganska länge.
August trillade ur vår säng & slog huvudet i mitt sidbord på kuppen..
Hua så ont det gjorde i mammahjärtat.
Då hade vi trots allt bullat upp runt honom som alltid med täcken & kuddar.
Oh well.. Han fick inte en endaste skråma som tur är.
Men nu vill jag börja kolla på en "växa säng".
Lillkillen avskyr ju sin spjälis, så jag tänkte att kanske skulle han tycka det var spännande med en ny säng som han själv kan ta sig i & ur.
 
 
Denna från Pottery Barn är jag helt kär i. Tycker den är så fin!
Men han kommer väl behöva ett lågt "staket" runtom hela sängen?
 
Denna skulle bli SÅ himla fin med de nya sängkläderna August fick av sin Mormor & Moffa då vi var i Sverige.
Hmm.. ja det tål att funderas på.
När skaffade ni växa säng?

Kommentarer
Postat av: Alexandra

Vi bytte till växasäng när för 1 månad sen när dottern var 19 månader. Hon trivs mkt bättre i den och kan gå ner själv när hon vill. Vi kände att hon växt ur spjälsängen då hon varje natt dunkade i spjälorna. :/ tycker ni kan satsa på en växasäng till August! :) men rekommendera att det finns mer stöd runt sängen eller iaf ställer den mot väggen.Vår dotter har väl ett hål på ca 40 cm som hon kan kliva nr om hon vill. Är risken inte så stor att hon faller ut på natten.

Svar: Det känns genom alla era fina kommentarer att August kanske är redo. Åh vad glad jag blir av era tips!! :) Härligt att hon trivs så mycket i sin växa!
jenny - mammaliv i Nashville

2013-08-12 @ 15:53:47
Postat av: Sandra Piik - Att leva som psykiskt sjuk

Fint :)

Svar: Ja den är så himla fin tycker jag :)
jenny - mammaliv i Nashville

2013-08-12 @ 16:06:34
URL: http://piiket.blogg.se
Postat av: yasmine modell mamma och fru

jätte fin

Svar: Ja den är såå söt :)
jenny - mammaliv i Nashville

2013-08-12 @ 16:22:15
URL: http://www.yasminegill.blogg.se
Postat av: eastcoastmom i Spanien

Den där ser jättefin ut, funkar säkert utmärkt.
Vi slutade med spjälsäng när barnen var nästan två år, då fick de en vanlig resårsäng (90x200 cm) men utan ben, så det var väl 25-30 cm till golvet och mattan där. Madrassen stod mot en vägg på ena sidan. Båda barnen sov så våldsamt att det kunde hända att de rullade ur sängen på nätterna, men de vaknade faktiskt inte!

Svar: Ahh SMART! Jag har fått så många fina tips här så nu ska jag kika över alternativen ikväll. tack snälla!
jenny - mammaliv i Nashville

2013-08-12 @ 16:26:37
URL: http://grrringo.blogspot.com
Postat av: Sarah

Åh, den sängen var super söt 😊❤

Svar: Visst är den!? :) Är nog lite kär i en säng ;)
jenny - mammaliv i Nashville

Postat av: Jennie

Jättefin säng kan vara värt de ju om August inte gillar sin säng så är säkert de mkt roligare och spännande med alldels egen säng. :)

Svar: Ja jag tänkte också det :)
jenny - mammaliv i Nashville

2013-08-12 @ 16:31:33
Postat av: Jennie

Spjälsäng skulle de stå :)

2013-08-12 @ 16:32:58
Postat av: Lisette

Jättesöt säng!

Svar: Ja den är såå gullig :)
jenny - mammaliv i Nashville

2013-08-12 @ 16:36:13
URL: http://lisnknsn.blogg.se
Postat av: Emma

Min son fick en växasäng när han fyllde två, men jag hade aldrig nåt staket runt om, och han har aldrig ramlat ur. Det blir ju en liten kant runt för madrassen är lägre än själva sängen, men det har fungerat bra :)

Svar: Wow vad imponerande! August är helt sjövilt då han sover så jag tror han behöver staket, haha ;)
jenny - mammaliv i Nashville

2013-08-12 @ 16:45:58
Postat av: Anna m Ludde och bullarna

Vi ska också byta snart - så fort vi tapetserat i Filippas rum så flyttas sängen. Men vi kör direkt på en vuxensäng, 105 x 200 cm. Jag har inte riktigt förstått poängen med en kortare säng. Är det inte bättre att man själv får plats? :) Jag förväntar mig att antingen Linus eller jag ofta sover hos honom. Och angående stödbräda så funderade jag på att snickra fast någon på resårbottnen, men jag tror faktiskt vi skippar det och istället har sängen lågt, och en tunn madrass nedanför som typ en matta. Men så har ju Ludde aldrig ramlat ur vår säng (som är mega hög för att hundarna inte ska kunna komma upp), så han rör sig nog inte så mycket i sömnen.
Men sängen på bilden är väldigt fin. Älskar typ allt från Pottery Barn.

Svar: Ja jag tänkte också på det där med att få plats, så nu står vi i valet & kvalet. Måste kika på lite olika alternativ! Så himla bra tips ni kommer med!
Och jag är helt tokig i PB. gud så mycket fint! Blir tokig.
jenny - mammaliv i Nashville

2013-08-12 @ 16:50:23
URL: http://annatotti.se
Postat av: storasyrran

Superfin säng! Här har barnen dock fått en 90-säng med förvaringslådor under, efter spjälsängen. Då slipper man byta en gång till sen! Det har funkat kanonbra!

Svar: Ja det där med förvaringslådor lockar verkligen! Jag måste kika på större sängar också för det är många som tipsat om det. tack! :)
jenny - mammaliv i Nashville

2013-08-12 @ 17:00:29
URL: http://storasyrran.blogg.se
Postat av: Sara

Jag skulle också få direkt på en rikigt säng, vi köpte en riktig säng, en 120 cm bred med låga ben , 10 cm. Sen kunde en av oss sova gott jämte om det behövdes. Var jättebra även sen när syskon kom och min man kunde lägga sig med storebror på natten då det annars blevtrångt vid nattamning.

Svar: Så smart tänkt! Jag måste kika på det också! tack för tips!
jenny - mammaliv i Nashville

2013-08-12 @ 17:05:25
Postat av: Sofia

Söt säng :-D

Svar: Ja den är så gullig :)
jenny - mammaliv i Nashville

2013-08-12 @ 17:21:28
URL: http://lovejournal.blogg.se/
Postat av: Marie Bergman

Väldigt fin säng faktiskt :) Skulle tro att det kan vara bra med "staket" runt hela i början. :)

Svar: Ja jag tror också det. Mpste kika om man kan köpa till :)
jenny - mammaliv i Nashville

2013-08-12 @ 17:30:10
URL: http://livetiluxemburg.se/
Postat av: Ida Nilsson

Den ser ju jättefin ut! Jag skulle faktiskt inte tro att han behöver runtom. Är han stor nog att kunna ta sig ur och det är ert syfte så tycker jag att ni ska ha den som den är! Då hade jag hellre satt sängen emot ena väggen och i så fall lagt någonting mjukt i underkant om ni är rädda för att han "trillar ut" :)

Svar: Han är ju en sådan där unge som rullar som en tok på natten ;) Så jag tror att han behöver skydd, men det måste finnas att köpa till? :) Och jag kommer nog lägga något mjukt under också, haha. /hönsmamman ;)
jenny - mammaliv i Nashville

2013-08-12 @ 17:41:31
URL: http://idacnilssons.blogg.se/
Postat av: LORISSA LOVEBOMB

Stiiilig :) Stackarn, tur att han klarade sig bra :)

Svar: Ja verkligen! Oj vilken duns det var. Men de små klarar mer än man tror :) Som tur är!
jenny - mammaliv i Nashville

2013-08-12 @ 17:43:01
URL: http://lorissalovebomb.se
Postat av: Simona Bergström

Fin blogg, kolla gärna in min :)

Svar: Tack snälla!
jenny - mammaliv i Nashville

2013-08-12 @ 17:56:18
URL: http://simonakristina.se
Postat av: Madeleine Hutchinson

Pottery Barn har så mycket fina saker och jag är så glad att den finns i Ft Worth. :)

Svar: Jag veeet! :) SÅ mycket fint! Blir alldeles tokig ibland ;)
jenny - mammaliv i Nashville

2013-08-12 @ 18:23:51
URL: http://minamerikanskaresa.blogspot.se
Postat av: Sarah

Min dotter avskydde spjälsängen och totalvägrade att sova i den. Vi köpte en storsäng direkt (1,20) till henne. Hon fick den när hon var runt 1 år och det har varit kanon. Hon är nu 3 år. Det är så bra med en storsäng där man själv får plats när hon har jobbiga nätter.

Svar: Åh. Då ska jag ta mig en kik på lite större sängar också! Jag har fått det som tips av fler mamas :)
jenny - mammaliv i Nashville

2013-08-12 @ 18:38:28
Postat av: JUNITJEJ

Åh, så fin!

Svar: Visst är den fin? Är nog lite kär i en säng ;)
jenny - mammaliv i Nashville

2013-08-12 @ 19:41:40
URL: http://www.junitjejen.se
Postat av: Nathalie

Åh vad kul att du stället frågan. Vi är också i valet och kvalet om vi ska byta men då M fortfarande inte sover hela nätter (japp, vi kämpar fortfarande) så är det tryggast att ha henne i spjälsängen.

Svar: Där ser man! Läs alla bra svar jag fick. Så himla värdefullt att ha er!! <3
jenny - mammaliv i Nashville

2013-08-12 @ 19:53:14
URL: http://nathalier.blogg.se
Postat av: Jonna

Superfin säng! Vi tog bort ena spjälsidan på Melkers säng när han var 13 månader, och det gick hur bra som helst! Nu är han 15 månader och vi har köpt en växasäng istället, behöver jag säga att han älskar sin nya säng?! :) han kanske känner sig instängd i spjälsängen så det är nog en bra idé att byta! Kram!

Svar: Åh vad härligt att höra att han älskar sin säng! Det är det jag hoppas på att August ska göra :) Hoppas hoppas! KRAM
jenny - mammaliv i Nashville

2013-08-12 @ 20:05:38
Postat av: Helena

Mina båda barn fick växasäng när de var runt två. Med sonen gick det bra men dottern "rymmer" mitt i natten för att hon inte är "inburad" längre.

Svar: Jag kan nog se min lillkorv rymma ;) haha
jenny - mammaliv i Nashville

2013-08-12 @ 20:48:17
Postat av: Dixie

1. Fy tusan vilken vidrig kommentar du verkar fått på tidigare inlägg :( blev så ledsen och fick en klump i magen. Du är alldeles säkert den absolut bästaste mamman August kan ha, tvivla aldrig på det!
2. GRATTIS till bilen! Sjukt kul, riding in style ;)
3. Vi bytte nyss, E är 2år. Lathet (och platsbrist) att inte gjort det tidigare. Hon har en barnsäng (IKEA), 70x160. Hennes rum är inte världens största + jag gillar att det är en barnsäng åt barnet. Hon får en ny när hon växt ur den gamla, om sisådär 7år haha Den du sett ut är jättefin - jag hade nog velat ha inramning i fotändan också (och ha den ställd mot en vägg). Dom snurrar nåt vansinnigt i sängarna :/
KRAMAR!

Svar: 1. TACK kära du! <32. Tack igen ;) Go big or go home, haha
3. Jag tänkte också att tv år kändes bra, men nu vet jag inte riktigt, det verkar som fler börjar tidigare med "stor säng". Ja vi får se. Men TACK för tips :)
KRAM fina & Tack för alla omtänksamma ord!
jenny - mammaliv i Nashville

2013-08-12 @ 22:30:24
Postat av: Yohannas.se

Ja en sån "sidoplanka" behöver de små tycker jag, det har iaf vi ännu, lillan har ramlat ut ALLA sängar vi nånsin sovit i tror jag, så hemskt!!! Lillan har en säng som är 170cm lång nu, men jag överväger nästan att köpa en växasäng iaf, för den ser ENORM ut och det behövs verkligen inte till en dryg 1m tjej :) haha

Svar: Åh jag vet verkligen inte vad jag ska välja! Stor eller liten.. Hmm.. Ja vi får se. Jag får väga för/nackdelar, mäta osv :) Tack för tips & jag kommer definitivt ha "skydd" runtom hela ;)
jenny - mammaliv i Nashville

2013-08-12 @ 22:37:14
URL: http://maiplunevermind.blogg.se/
Postat av: Emelia

Jag rekommenderar dig att köpa en sängbotten som du ställer direkt på golvet utan sängstomme eller ben. Det har jag haft till båda mina flickor. Perfekt att kunna ligga bredvid och läsa på kvällarna utan att behöva trängas och man behöver heller inte vara rädd för att barnet ska ramla ur och slå sig! När barnet blir större kan man använda samma säng bara att sätta på ben eller köpa sängstomme. Rekommenderar dock att köpa minst en 90 cm säng så att man går plats ordentligt!

Bra blogg förresten!

Svar: Smart!! Jag tänkte att kanske finns det en lägre sängstomme med inbyggda lådor under & sedan sätta upp sådanadär skyddssidor. Vi har ju heltäckningsmatta i August rum så fallet skulle inte bli så illa, men så kanske man kan dämpa med något duntäcke också? Så många beslut men verkligen otroligt tacksamt att ni hjälper till & rekommederar så jag får lite mer insikt i detta :) Tack! Kram!
jenny - mammaliv i Nashville

2013-08-13 @ 00:21:14
Postat av: Annica

Sängen på bilden är jättefin! Går den att göra större? Alltså, är det en växasäng eller är det en barnsäng? Våra har bytt till växasäng runt 2 år. Vi köpte en säng som går att göra lika lång som en vanlig säng, men i början var det gavel i bägge ändar, som man sen kunde fälla ner så den blev längre, om du förstår. IKEA, vettu ;) Och så en sidobräda och andra sidan stod mot väggen. Så den funkar även om man vill läsa saga eller så. Funderar ni på att sova bredvid honom en hel natt, tror jag en stor säng är ett måste. Vi har aldrig gjort det, så växasäng har funkat bra. Lillebror tog över växasängen när storebror fick en stor, så det har inte varit slöseri med pengar för vår del, utan bara praktiskt och perfekt!
Lycka till! kram

Svar: Hmm jag vet faktiskt inte. Måste kika det nu! Smart tänkt. Vi kanske ska köpa en större säng med en gång istället? Åh vad mycket olika det finns! Med olia bra saker. Hmm.. ja vi funderar lite till, men det lutar åt en mellanstor säng nu tror jag. Lite större än växa, men mindre än en vuxen ;) KRAM
jenny - mammaliv i Nashville

2013-08-13 @ 08:21:17
URL: http://busarna.blogspot.se
Postat av: Elinen

Storerbror fick "riktig" säng (en sån kortare men inte en spjälis) när han var typ 15 mån, dvs några månader innan lillesyrran föddes och skulle ha spjälsängen. =) Lillasyster har nu fått ärva storebrors "riktiga säng" och hon är 16 månader. Men storebror har trillat ur sängen trots skyddsplanka och jag har knuffat tillbaka lillasyster när hon varit halvvägs ur. De lägger upp ett ben över kanten, och sen en arm och så skuffsar de lite och ploff trillar de över kanten, så en madrass under har varit bra. Och växasängarna är väll oftast lägre än vanliga sängar, mest det som är bra (och att de tar mindre plats om man har trångt). Båda har iaf tyckt att det varit väldigt spännande att få en säng man kan kliva upp själv ur. Glöm inte bort trappgrind uppe ifall ni sover på övervåningen och inte vill ha trött barn som tumlar ner för trappan halvt i sömnen. :)

Svar: Så himla många bra tips & olika erfarenheter! Tack snälla för att du nog dig tid att skriva så mycket bra! :) Och det där med grind, JA det måste vi ha ;) hehe. Och kamera! Oj som jag kommer noja!
jenny - mammaliv i Nashville

2013-08-13 @ 15:36:25
Postat av: Eva

Min dotter Stella fick en växasäng från IKEA när hon var runt 2 i samband med att lillebror föddes. Men innan dess hade vi tagit bort sidan på spjälsängen, när hon var 16-17 månader..

Svar: Ja vi funderade också på att ta bort ena sidan men August verkligen avskyr den där sängen så vi skippar det helt ;)
jenny - mammaliv i Nashville

2013-08-13 @ 21:14:54
URL: http://renaramagrekiskan.com
Postat av: Magdalena

Jag har ingen direkt egen erfarenhet, men när jag var aupair i NJ för x antal år sen hade min lillkille (3 år) en riktig stor säng. Den var ca 120 bred och ganska hög med stora förvaringslådor under. Han hade en liten pall för att kunna komma upp i den och sen fanns det en sorts skyddsplanka som gick att fälla upp och ner. Den hade liksom en ram i plast (tror jag) och inuti var det ett nät. Skulle tro att det finns att få tag på såna nånstans i din närhet.
Annars tycker jag att du har fått en massa bra tips, så det är "bara" att bestämma sej :)

Svar: Jag har funderat på en sådan faktiskt efter alla tips som alla gett, så jag tackar väldigt mycket för det :) Tack snälla för att du tog dig tid att skriva! KRAM
jenny - mammaliv i Nashville

2013-08-13 @ 22:27:05
URL: http://lurvaandthecity.blogg.se
Postat av: Sarasdiary

Tilde avskyr också spjälsängen.

Nu har hon fått våran gästsäng som vi tagit av benen på. Och hon sover som en prinsessa igen. Den är 120 cm.

Den får duga till vi flyttar :-)

Svar: Näheee? Då måste jag ju testa alltså! Gud så roligt att höra. Åh nu blev jag jätteivrig! haha ;)
jenny - mammaliv i Nashville

2013-08-14 @ 12:54:10
URL: http://www.lifestyleblogs.se/sarasdiary
Postat av: Josefine

Om han är en vilding när han sover kan han nog behöva mer sidoskydd. Det finns sådana att köpa lösa på IKEA som man kan montera på sängen.

Gibson fick en juniorsäng när han var 2,5 år, och den har skydd för i alla fall halva sängen. Innan det sov han i spjälsängen, fast med ena sidan bortmonterad. Så han var rätt stor innan jag bytte säng till honom, men behovet fanns inte riktigt förrän han blev för lång eftersom han ju ändå kunde ta sig i och ur själv. Han kunde förvisso ta sig ur spjälisen själv innan dess också, för han klättrade över kanten. Men det kändes lite riskabelt faktiskt...=)

Svar: Ja han är ju det ;) Så vi måste verkligen köpa sidoskydd! Jag måste bara bestämma mig hur stor säng jag ska köpa. Dessa beslut, haha. Alla barn är ju så olika & har olika behov, härligt att ni lurade ut vad som var bäst för er! :)
jenny - mammaliv i Nashville


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0