Varför heter August, August?

Jag älskar när ni frågar saker som ni säkert märkt.
Den senaste var från Anna som undrade -
Varför valde vi namnet August?

Här kommer svaret:
Jag har alltid varit väldigt förtjust i namnet August & det var det första namnet jag föreslog till Andrew.
Det faktiskt det enda namnet som han tyckte riktigt mycket om av alla förslag jag hade!
Sedan hade vi även några krav.
  • Det ska funka lika bra på Engelska som Svenska
  • Det får inte vara alltför vanligt
  • Namnet ska helst inte kunna rimma på fula ord
  • En personlig betydelse/anknytning ska namnet helst ha
Ok.
Så, August funkar ju lika bra på Svenska som på Engelska.
Det är inte alltför vanligt i Sverige & det är inte alls vanligt här i USA.
Vi har hittills inte hittat på fula ordvitsar osv som man kan rimmas med.
Och vi såg älskade lillkorven (eller Burrito baby som vi kallade honom :,)) för första gången på ultraljud den 1:a August (i)
 
Så där har ni hela utlägget!
Ett namn som vi verkligen älskar & som passar så himla perfekt på lintotten.
Inte en endaste sekund har jag "tvekat" på om det är rätt namn eller inte.
 
 
Detta ögonblicket alltså..
Finaste bilden jag äger. Bästa stunden i mitt liv.
Och visst var det en August som jag höll i. Med en gång.
Älskade älskade August.

Kommentarer
Postat av: Elin - mamma till Signe

Jag älskar namnet<3 får vi en pojke nån gång kanske jag lånar det ;-)

Svar: Låna på du ;) <3
jenny - mammaliv i Nashville

2013-06-13 @ 07:56:01
URL: http://flieo.blogg.se
Postat av: Annica

Har följt din blogg ett tag, så jag visste historien kring namnet, men det är lika kul att läsa ändå. Älskar när namn har en betydelse och en tanke bakom. Vi ville att namnen på våra barn också skulle funka internationellt, eftersom vi har släkt lite all over. Och så ville vi att namnen skulle ha grekiskt ursprung eftersom deras pappa är grek. Det blev inga ovanliga namn, Christopher heter äldste och Alexander heter yngste, men vi älskar namnen. Christopher är så "vanligt" att ingen heter det ur hans generation, haha. Alexander är ganska vanligt just nu, men det spelar ingen roll.
August passar er lillkorv perfekt!
kram

Svar: Jag visste inte ens att jag skrivit om det förut ;) haha. Bra koll!
Himla fina namn har dina pojkar tycker jag! :)
KRAM
jenny - mammaliv i Nashville

2013-06-13 @ 08:29:13
URL: http://busarna.blogspot.se
Postat av: michaela ♥

august är sannerligen en liten august. gillar att det känns väldigt svenskt samtidigt som det har en betydelse där borta i amerikat också ;)
har alltid undrat vad det är dom kletar på ögonen på de nyfödda barnen..vad är det?

kram på dig vännen ♥

Svar: Åh det är Dvitamin! vet ej varför, men så gör dom.. någonting med ögonfunktionen?Fast det behövs ju uppenbarligen inte ;)
KRAM<3
jenny - mammaliv i Nashville

2013-06-13 @ 08:34:01
URL: http://minahjartanochjag.webblogg.se/
Postat av: Elin

Min son på 3,5 år heter också August och jag älskar namnet!

Svar: Där ser man! :) Bästa namnet! ;)
jenny - mammaliv i Nashville

2013-06-13 @ 10:30:55
Postat av: eastcoastmom i Spanien

August är jättefint!
Vi hade ungefär samma kriterier, plus att barnens namn skulle funka på fler språk än svenska och engelska - tänkte på latinska språk som portugisiska, spanska, franska.

Svar: Åh latinska namn är så fina!!
jenny - mammaliv i Nashville

2013-06-13 @ 11:56:42
URL: http://grrringo.blogspot.com
Postat av: Malin Hedlund

Håller med, han har verkligen ett väldigt fint namn <3

Och så blev jag lite bölig när jag fick se bilden på er och läsa texten under... känner igen mig så i denna stora känsla!

KRAM!

Svar: Snart är du där igen!! :,)
jenny - mammaliv i Nashville

2013-06-13 @ 12:21:31
URL: http://annamalinform.blogg.se/
Postat av: Annica

Det var nog inte i ett eget inlägg du skrev om det, utan någon som frågade det i en kommentar eller så och så läste jag svaret :):) Vissa saker lägger jag på minnet, andra saker flyger rätt ut ur mitt huvud direkt. Som när folk presenterar sig för första gången till exempel. Oh my, swooosch över mitt huvud och så är det glömt. Men det är en helt annan historia :)

Svar: hahah jag är likadan!! ;)
jenny - mammaliv i Nashville

2013-06-13 @ 15:54:47
URL: http://busarna.blogspot.se
Postat av: Annso

Mina barn ska också ha namn som kan sägas på svenska och engelska . Inte en jävel kan säga Ann-Sofie på engelska. Fi fan. Borde juh inte vara allt för svårt men men.

Svar: hahha ;) älskar namn som INTE funkar på engelska alls. hehe
jenny - mammaliv i Nashville

2013-06-13 @ 18:08:15
Postat av: Hanna Watson - nygift i Kanada

Jag brukar inte berätta detta för folk, tror bara jag har sagt det till en person, men August har varit "mitt" namn i flera år. Ingen tvekan på att jag döper min son till det. Min man känner likadant. Älskar namnet på både svenska och engelska och dessutom har vi det i släkten. Så om ett par år har kanske jag också en ;)

kram
Hanna, Kanada

Svar: Jaaa skaffa en August du med! :) Love it! Perfekta namnet tycker jag ;) <3
jenny - mammaliv i Nashville

2013-06-13 @ 19:05:50
URL: http://exiback.blogg.se
Postat av: Mammi

Så pytte pytte liten...fina August❤

Svar: Tänk så liten han var! <3
jenny - mammaliv i Nashville

2013-06-13 @ 19:19:55
Postat av: Anna

Tack för svaret fina du! Man blir lite nyfiken. Och namn finns så många och har så olika betydelse. Kram

Svar: Älskar sådana frågor! :) KRAM
jenny - mammaliv i Nashville

2013-06-13 @ 20:40:46
URL: http://strawberrydaiiquirii.wordpress.com
Postat av: Malin S

Så fint så :)

Svar: Ja jag älskar det ! :)
jenny - mammaliv i Nashville

2013-06-13 @ 21:01:27
URL: http://www.malinstolt.com/
Postat av: camilla

Jättefint namn tycker jag och bilden på er är bara helt underbar! Så mycket känslor.

När jag väntade Elton gick vi på ett tidigt UL, 1 juni så han hade blivit en Juni Ellen som tjej. :)

Kramar

Svar: Åh där ser man! :) Så himla fint namn. Både Elton & Juni! <3
jenny - mammaliv i Nashville

2013-06-14 @ 22:14:33
URL: http://myliving.se/blogg/camilla
Postat av: brattbergskan

Så otroligt fin bild! Åh! Och ja jag håller med, August är ett fint namn! Vi tänkte som er, fast sen gick det lite fel haha! Nils är kanske inte helt bra på engelska. MEN Nils är verkligen en Nils :)

Svar: Fast Nils går ju jättebra!! :) Jag älskar Nils. Det var på min topplista! ;)
jenny - mammaliv i Nashville

2013-06-16 @ 05:51:33
URL: http://www.brattbergskan.com
Postat av: Karolina, mamma till My

Givetvis är han en liten August! Så fin bild <3

Svar: Ja det känns som det :) Och My är verkligen en liten My! ;) <3
jenny - mammaliv i Nashville

2013-06-16 @ 17:43:41
URL: http://lillamys.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0