Vart kommer alla leksaker från?

Det glädjer mig så otroligt att ni är många mamas som försöker komma ifrån plastleksaker till barnen & byta ut mot trä som inte andas massa hemska gifter osv.
Och ni frågar emellanåt vart jag köper alla leksaker till August.
Så här kommer mina favoriter.
  • Green Toys (återanvänd plast!)
  • Green Sprouts
  • Plan Toys
  • Habe toys
  • Pkolino (nu när August är mer intresserad av att måla & pyssla!)
  • Uncle Goose (våra alfabetklossar)
Där är ett litet urval av märken som jag köpt största delen av våra leksaker från.
Rekommenderar denna hemsidan starkt för inspiration!
Viktigt att veta är att somliga träleksaker innehåller fortfarande giftig målarfärg som inte är vidare bra för barn att ha i munnen.
Melissa & Doug är ett exempel på företag som ibland inte får "godkänt" på sina leksaker.
Vi har dock en hel hög med bla. pussel från dom ändå men jag väntade att ta fram dom till August slutade stoppa allt i munnen hela tiden.
Bättre än plast!
 
Mitt nästa mission är att hitta en fin docka August kan ha, som inte är i något hemskt syntetiskt material med ett plasthuvud. Kanske finns det i Sverige?
 
 
 
August fina parkeringshus från Plan Toys :)
 
Jag kommer starta en ny kategori här i bloggen som heter Go Green & där kommer jag emellanåt lägga upp tips på hur man kan leva livet lite grönare & mer naturvänligt.
Det är dags att städa ut alla gifter nu hörrni!

Kommentarer
Postat av: Sara

härlig bild i header du har! :D

Svar: Tack snälla! :)
jenny - mammaliv i Nashville

2013-06-24 @ 19:57:18
URL: http://sarajosefin.blogg.se
Postat av: Nathalie

Åh de inläggen ser jag fram emot! Jag börjar mer och mer intressera mig för grönt!
Melina har en Pippi Långstrump docka som är helt i tyg. Även herr Nilsson i samma serie. Vi saknar dock lilla gubben ;)

Svar: Vad roligt! heja dig! :) En pippidocka vore nog kul att ha. Det ska vi spana in :)
jenny - mammaliv i Nashville

2013-06-24 @ 19:58:14
URL: http://nathalier.blogg.se
Postat av: Kikan

Vad härligt att hitta en green mama till :) Här hemma platsbantas det för fullt och vi försöker att leva så eko vi kan utan att vara helt rabiata (fast det tycker nog både maken och bekantskapskretsen att jag är ibland..haha)

Just nu håller jag på att byta ut mina skönhetsprodukter mot naturliga alternativ. Kika gärna in hos mig och välj kategorin Miljövänligt så hittar du mer info om min väg mot ett giftfriare liv :)

Kram Kikan

Svar: Ja här har du en Green Mama ;) Jag har ganska hårda regler nu för tiden. Kläder är väl nästa steg tänker jag .. :) Ska genast kika in! :) KRAM
jenny - mammaliv i Nashville

2013-06-24 @ 20:05:05
URL: http://hemmahoskikan.se
Postat av: Hanna

Bra tänkt! Ser fram emot den kategorin då jg måste erkänna att jag är dåligt insatt när det gäller just leksaker...
Tips på docka är "Rubens barn", mysiga tygdockor...MEN måste dock erkänna att jag även där har dålig koll på hur miljövänliga och giftfria de är...men iaf inte i plast!
Sen tycker jag att de dockor och figurer som gestaltar karaktärer ut tex Astrid Lindgrens och andra klassiska sagor är mysiga! Vet inte om ni ska t Uppsala ngt i sommar men dör finns en helt underbar leksaksbutik, (1000ggr bättre än "toys r us" och liknande,..) där de säljer mkt träleksaker och även så fina sagoböcker OCH de har en del dockor till! Tex Totteböckerna m tottedocka. El lilla Annabok m lilla Annadocka...osv. Minns inte namnet nu...ligger iaf centralt!

Svar: TACK för tips vännen!! Ja jag funderar på en pippidocka eller något sådant. Och vad mysigt med en totte-docka! :) Åh. Vi måste köpa på oss lite svenska figurer helt klart! Och jag har fått flera tips om Rubens barn så det ska jag ta ig en kik på! KRAM
jenny - mammaliv i Nashville

2013-06-24 @ 20:38:43
Postat av: eastcoastmom i Spanien

Nu är ju våra kids för stora för såna här leksaker - hallå, de är 12 och 14 år! - men lite kul att du nämnde Melissa & Doug som bor i "vår stad" i CT...

Svar: Ja det är ju deras "hemstad" :)
jenny - mammaliv i Nashville

2013-06-24 @ 20:41:10
URL: http://grrringo.blogspot.com
Postat av: Karlstad-Hanna

Inte alls om det här inlägget! Men gud vad roligt att du helt plötsligt dök upp på min facebook-feed när du la ut en annons på Karlstad köp och sälj! Här har ju läst din blogg hur länge som helst!

Svar: hahaha vad lustigt! ;)
jenny - mammaliv i Nashville

2013-06-24 @ 20:41:42
Postat av: Lisa

Rubens barn-dockorna är såå fina!! Finns en terapeutisk tanke bakom de också. Finns i både flickor och pojkar och jag har köpt flera till mina vänners barn :) kram

Svar: Åh tack vilket bra tips! Ska genast spana in!
jenny - mammaliv i Nashville

2013-06-24 @ 20:54:47
Postat av: JUNITJEJ

Härligt parkeringshus!

Svar: Ja det är såå mysigt! :)
jenny - mammaliv i Nashville

2013-06-24 @ 21:15:47
URL: http://www.junitjejen.se
Postat av: storasyrran

http://www.smultronbyn.se/

Svar: Tack för tips! :)
jenny - mammaliv i Nashville

2013-06-24 @ 21:51:38
URL: http://storasyrran.blogg.se
Postat av: Annica

Jag håller med! Hade jag varit så "grönt" medveten när barnen var riktigt små, som jag är nu, så hade jag definitivt gjort bättre val av leksaker då! Men jag är glad att jag är medveten nu iaf. Bättre sent än aldrig!

Svar: Bättre sent än aldrig!! :) Precis som du säger!
jenny - mammaliv i Nashville

2013-06-24 @ 21:52:15
URL: http://busarna.blogspot.se
Postat av: Malin - Edwins mamma

Så kul med denna kategorin! Plastbantar själv o suger åt mig av allt jag kan finna o läsa. Ekokul o Jordklok kan jag tipsa om som säljer eko-leksaker mm. men de har du säkert redan tittat in på ;

Svar: Nej de butikerna har jag inte hittat! :) Tack för tips kära du!
jenny - mammaliv i Nashville

2013-06-24 @ 22:28:11
Postat av: Jeanette Jönsson

Jättebra med tips!

Tipsar också om Rubens Barn :)

Kram!

Svar: Tack för tips!! :) Måste spana in! KRAM
jenny - mammaliv i Nashville

2013-06-25 @ 06:32:09
Postat av: Trees, mamma i London

Haller med dig :) Heja dig!
och i kroppen ocksa! ;)

Svar: Heja oss!! :)
jenny - mammaliv i Nashville

2013-06-25 @ 15:52:46
URL: http://mangofisk.se
Postat av: Bella

Älskar att läsa att det faktiskt finns folk som bryr sig om både vår miljö men framförallt alla de kemikalier våra barn utsåtts för i form av en inplastad och besprutad värld.

Du inspirerar!!!!!

Svar: Vad GLAD jag blir att höra det! <3
jenny - mammaliv i Nashville

2013-06-25 @ 23:58:43
Postat av: Frida - Vita villan

Försöker också undvika plastleksaker och påpekar ofta för släkt o vänner att vi vill ha trä.
Idun har en en jättefin docka från Rubeins barn. Såg någon annan som skrev om det också
Vet heller inte direkt vilket material de görs av men det är inte plast i alla fall.
Sök på rubens barn så får du säkert fram något.
Kram!

Svar: Ja jag har googlat dom & oj så fina!! Vill ha exakt allihoP!! ;)
jenny - mammaliv i Nashville

2013-06-26 @ 14:07:39
URL: http://fridsingen.blogspot.com
Postat av: Malin

Rubens barn säger jag också! Jättefina dockor i tyg. Här finns det såna på öppna förskolan, och ungarna älskar dem. Vår dotter ska få en när hon fyller år.

Svar: Jag googlade dom & OJ så FINA!! Vill ha allihop!
jenny - mammaliv i Nashville

2013-06-26 @ 22:13:19
Postat av: Anna (dOddA)

Kategori i min smak! ;-)
Jag köper endel leksaker till Axel från Ekoleko.se. De har mycket fina produkter och massa fint i trä! Ofta tror jag folk blir snåla för de är ju lite dyrare, MEN... i längden så kommer våra barn och kanske främst våra barnbarn tjäna på det. (Sen kan man ju köpa mindre leksaker också, så går det kanske jämt ut iaf ;-)).Och om jag kan göra något för att göra risken mindre för Axels barn att drabbas av cancer, då gör jag det!

Kan du inte skriva lite om hur folk i din närhet tycker om dina ekoval? Jag möts av mycket fördomar och får höra ganska elaka saker mellan varven vilket är skittråkigt. Min mamma och pappa dog i cancer, både min svärfar och svärmor dog i cancer, min pappas änka har haft cancer 2 ggr. Kan man verkligen inte bara förstå då att det inte är konstigt om man vill vara försiktig??? Ursäkta men jag blir så uppjagad för att vissa kan uttrycka sig så klumpigt som de gör ibland. Framförallt de som vet om hur jag och min man resonerar men som sen ger blanka fan i det bara för att. Skit tråkigt :-(.

Jag köper mycket begagnade kläder av bra märken, jättebra när alla gifter är borta eller så gott som ;-). Sen tänker jag mycket på maten. Mycket eko i våra skafferi och jag slarvar ALDRIG med Kaffe, banan och potatis då det är de tre som besprutas hårdast. Ska jag ha äpplen, tomater och paprika så måste det vara eko för på dem är skalen så tunna så mycket tränger in i själva grönsaken... Sen så tycker jag att man kan tänka lite på dem som faktiskt arbetar med alla råvaror och för den sakens skull också köpa ekologiskt i den utsträckning man kan! :-) Tyvärr går eko hudvård bort för mig för jag får så mycket finnar och kvisslor av vegetabiliska oljor och sånt... :-(

Stor kram på dig och styrkekram för ryggprobelmen (och ursäkta för den låååånga kommentaren ;-)).

Svar: Jag förstår att du vill hålla dig ifrån gifter!! Absolut! Herregud att folk inte fattar det! Gör mig så jäklatrött & less. Jag kan absolut skriva om hur jag blir bemött. Det är inte alltid fina hejapå-kommentarer kan jag lova ;)
Och jag måste måste rekommenedrar "Yes to cucumbers, carrots & tomatoes" Jag har jätteproblem med finnig hy & har aldrig hittat en enda produkt som funkar, men nu jag har NOLL.

KRAM & jag ÄLSKAR långa kommentarer!
Heja på dig & ditt eko-tänk. Jag tycker du gör helt rätt val & det är skitbra! <3
jenny - mammaliv i Nashville

2013-06-28 @ 10:48:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0