Svenska-amerikanska-kanelbullar

NI är ju så himla fina som hejar på lite extra & skickar kramar då allt känns lite sådär.
Tack <3
Underbara underbara ni.
 
Jag tänkte dela med mig av mitt amerikanska-svenska-bullbak.
För att lyckas få riktigt saftiga bullar har jag märkt att man kan ha hälften grädde istället för mjölk i degen, att verkligen ta det långsamt med mjölet så degen inte blir torr, att tillsätta lite extra vaniljsocker & sedan en sjuhelsikes massa smörkräm med både strösocker, vaniljsocker & kanel.
Smörkrämen kan vara det viktigaste ungefär. Utan den, not so goda bullar.
 
Här kommer ett enkelt recept till er andra amerikanska svenskar som försöker fatta det där med jäst & mått etc.
  • 125 gram smör
  • 2.5 dl mjölk, 2.5 dl grädde
  • 3 pack amerikansk active dry jeast (torrjäst)
  • 1 dl socker
  • 5 msk vaniljsocker
  • 10 dl vetemjöl (ev mer, ev mindre)
  • 1 msk amerikanskt bakpulver
Fyllning
  • 2 1/2 "smörstickor"
  • Kanel, socker, vaniljsocker
  • (2 ägg med lite strösocker i till pensling)
Såhär gör man
  • Blanda alla torra ingredienser (spara 3 dl mjöl åt sidan)
  • Smält smören, tillsätt mjölk & grädde. Temperaturen bör vara runt 45F (varmare än fingervarmt)
  • Blanda samman alla ingredienser & arbeta degen till den börjar lossna från kanterna.
  • Strö lite mjöl över degen, täck bunken med en ren duk & låt jäsa till dubbel storlek.
  • Sätt ugnen på 475F.
  • Knåda degen & baka sedan ut, bred på ordentligt (!!) med smörkräm, rulla ihop, skär upp i bitar, lägg i formar & låt sedan jäsa under duk i ca 45 minuter.
  • Pensla bullarna med ägg. (Jag penslar på väldigt rikligt då vi inte har pärlsocker i slutändan)
  • Skjuts in i ugnen i ca 10 minuter.
Klart!
 
 
 
SÅ goda!
Jag får alltid komplimanger för dessa & älskar att baka för att ge bort till nyblivna föräldrar etc.

Kommentarer
Postat av: Nathalie

Hoppas det idag känns bättre!
bullarna ser galet goda ut!!
KRAM

Svar: Tack kära vännen!De ÄR galet goda. Skulle kanske skicka dig ett par ;)
KRAM
jenny - mammaliv i Nashville

2013-09-20 @ 15:03:21
URL: http://nathalier.blogg.se
Postat av: Johanna

Åh så gott!! Nybakade bullar och ett glas kall mjölk eller hemmagjord hallonsaft är aldrig fel! Ska absolut testa att ha i grädde nästa gång jag bakar bullar, tack för tipset.

Svar: Nygräddade bullar får en alltid på gott humör! :) Och testa grädde! Sååå saftiga :)
jenny - mammaliv i Nashville

2013-09-20 @ 16:39:20
URL: http://joherman.blogg.se/
Postat av: mammaTea

Gott med bullar!

Svar: Mmm såå gott! Perfekt sätt att starta hösten på :)
jenny - mammaliv i Nashville

2013-09-20 @ 19:17:06
URL: http://mammatea.se/
Postat av: Hanna Karlsson

goda bullarna ser ut!

Svar: De är sååå goda :)
jenny - mammaliv i Nashville

2013-09-20 @ 19:42:12
URL: http://hannafialotta.blogg.se/
Postat av: Anna

Blev såå sugen på att ställa till med bullbak idag ;)

Svar: Ja gör det! :) Sååå gott! Man blir ju så glad när det väl är över & man har en himla massa bullar :)
jenny - mammaliv i Nashville

2013-09-21 @ 13:06:13
Postat av: Nattis

Åhh, super tack för receptet!!! :) Jag ÄLSKAR kanelbullar och jag ser mig själv lite som en expert på att baka kanelbullar hemma i Sverige! ;) Men här är det så mycket svårare, med mått och andra ingredienser?
Vet du om man kan hitta vaniljpulver? Vilken sort köper du isåfall? Och du råkar inte ha ett recept i cups, dvs. amerikanska mått? Jag har bara det här...! Tack på förhand! :D

Svar: Åh nej jag vet inte i cups :/ Kanske kan du översätta i conversions-app? Och det finns DL-mått på IKEA :) Vaniljsocker finns på Sockerbit!
Vi kanske får ha en kanelbulle cook-off ;) haha. KRAM
jenny - mammaliv i Nashville

2013-09-21 @ 14:44:08
URL: http://nattisdans.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0