Förlossningsbrev

Vi ska sätta oss & skriva ner vår "birth plan" snart.
Det är viktigt att ha med sig här om man har någon speciell önskan så man slipper svara alla sjuksjötetskor om & om igen som hjälper till under förlossningen.
Systemet här är något annorlunda mot Sveriges mer avslappnade inställning till barnafödande & dom ger mer än gärna medicin för att göra allt snabbare & mindre smärtsamt. (= mindre jobb för personalen..)

Jag har iallafall önskat en 100% naturlig förlossning & vill gärna jobba med yogaboll & i vatten.
Men jag är helt öppen för bedövning om jag verkligen inte kan "stå ut" med smärtan.


Hur har ni blivande mammor tänkt kring er förlossning?

Och ni som gått igenom en, blev det som ni önskade?

Är nyfiken! :)


Kommentarer
Postat av: Spanienfrugan

Kul att få ta del av lite av din "birth plan". Tror att vi har lite samma inställning faktiskt...även om jag nog kommer fundera lite till de sista tre månaderna.



SV: Visst finns det mycket svensk mat man längtar efter! Jag har ju dock turen att kunna flyga hem lite oftare och då jädrans äter jag allt jag kommer över känns det som. Haha. Bearnaisesås är definitivt en sådan sak :)

2012-02-07 @ 18:54:37
URL: http://spanienfrugan.blogg.se/
Postat av: Åsa

Födde barn i dec-09 och nu är det dags igen om bara någon vecka. Jag hade inte planerat så mycket för jag tänkte som så att det som sker, det sker och jag litade till den kompetens som personalen har. Jag gick aldrig någon profylaxkurs utan tänkte lite som så att personalen får guida mig på plats. Kände att man kan ändå inte förbereda sig i detalj, för man vet ju ändå inte hur det blir. Visste dock vad jag INTE ville och det var ex. kvaddlar och akupunktur. Provade lustgas o det vet jag att jag denna gång INTE vill ha. Efter att ha kämpat i massor med timmar bad jag till sist om en EDA (egentligen inte så mkt för smärtans skull utan för att jag hade helt slut på ork att ta mig igenom mina täta värkar). Kände att det var en bra hjälp att få så denna ggn kommer jag nog be om den tidigare om jag känner att det krävs. Lycka till!

2012-02-07 @ 19:50:00
Postat av: Emma - med prinsessan i magen ♥

Haha, nej, jag har också svårt att sluta, därför har jag börjat köpa en massa i storlek 62 nu istället om jag hittar något fint. 50 och 56 är klart!! haha :)

2012-02-07 @ 19:55:01
URL: http://emmaskoog.webblogg.se/
Postat av: Fatima

Jag var jättenöjd med min förlossning. Vi fick jättefin personal och det märktes att de hade läst brevet vilket kändes som en trygghet. I brevet skrev vi bland annat att jag är väldigt rädd för sprutor och inte gillar sjukhus (jag svimmar ju hur lätt som helst!). Den gulliga barnmorskan talade om för mig redan i början att jag inte skulle behöva något nålstick såvida allt gick som det skulle. Så skönt att veta! Jag skrev också att jag ville ha endast lustgas som smärtlindring och att jag ville bli uppmuntrad till detta (men precis som du att jag skulle välja annan smärtlindring om jag inte "stod ut"). Häftigt av dig att försöka utan smärtlindring! Heja! Det är så spännande att följa dig nu i slutet. Vilket datum är BF nu igen?



ps. Om du ändå vill ha nån lindring så vill jag slå ett slag för lustgasen. Vissa mår illa, men för mig var den toppen. När värken kommer andas man in så att den tar udden av värsta smärtan i värkens peak, men så snart man slutar andas in gasen försvinner effekten och man blir "som vanligt". Annars känns lustgas lite som att vara full typ. ds.

2012-02-07 @ 20:01:03
URL: http://www.fatimaslillablogg.blogspot.com
Postat av: elin ♥

Jag hade inga större varken förhoppningar eller förväntningar av våran förlossning innan. Annat än att jag ville ta det som det kom.

när jag satt innan och funderade så ville jag ha all bedövning i världen hehe, för min del fick dom gärna söva mig och plocka ut barnet ;) Men nu efteråt, så är jag supernöjd över hur allt blev även fast jag vart utan bedövning :P men jag tror att huvudsaken är att man försöker hålla sig själv lugn och fokusera på andningen. och det hade jag aaldrig klarat utan dom underbara barnmorskorna. för dom skakade runt mig och tvingade mig att inte börja hyperventliera när smärtan vart för stark.

Andning och massage var min räddning!:)

2012-02-07 @ 20:09:18
URL: http://flieo.blogg.se/
Postat av: camilla

jag tog det som det kom och var öppen för förslag! Tog lustgas och ryggmärgsbedövning men den kopplade dem bort mot slutet. Nackdelen med den var att jag inte kände av de riktiga krystvärkarna till slut.



Kram

2012-02-07 @ 21:09:07
URL: http://vitarummet.blogg.se/
Postat av: Hanna - med Mini i magen

Jag har samma tankar som dig. Vill försöka föda så naturligt som möjligt i den mån det går. Har skrivit i min förlossningsplan att jag vill bada, få massage, akupunktur, värme/kyla och lustgas som smärtlindring och försöka vara upprätt så mycket som det går för att hjälpa bebisen nedåt. Har även min TENS som jag ska använda.

Men har också skrivit att om det gör för ont är jag öppen för all smärtlindring ;)



2012-02-07 @ 21:20:10
URL: http://hjn.blogg.se/
Postat av: Mammi

Andningen och att slappna av mellan värkarna är en bra kombi, ta lustgas när det bli för jobbigt. Bäckenbottenbedövning är bra om bebisens huvud är stort. Sjuksköterskor stavas såhär;) du kommer klara det galant , för du måste!

2012-02-07 @ 21:31:16
Postat av: Nina

Åh, spännande att det närmar sig! Jag hade väl tanken innan att "ta det som det kommer". Känner jag att jag behöver smärtlindring så ber jag om det annars kör jag på, tänkte jag. Testade lustgas ganska sent, mådde illa direkt och slutade. Var sedan utan smärtlindring i 2-3 timmar. Det gjorde ont, ska inte hymla med det och när det blev olidligt bad jag att få testa lustgasen igen och fick då ordning på det. Efter det släppte jag inte lustgasen förrän krystvärkarna kom och jag var tvungen att ta i och lägga allt fokus på att få ut min dotter :-) Och den var absolut tillräckligt för mig. Som Fatima skrev, den tar udden av den värsta smärtan och man känner sig nästan full (jag gungade fram å tillbaka på min pilatesboll och sjung med i en låt på radion) men så fort man andas frisk luft igen försvinner det. Tror du kommer få en fantastisk förlossningsupplevelse!!

2012-02-07 @ 21:59:22
URL: http://ninaerica.blogspot.com
Postat av: Jessica - mamma till alicia

SV: Alicia hälsar tack så mycket hihi :) kram!

2012-02-07 @ 23:54:27
URL: http://lovelyeverafter.blogg.se/
Postat av: Karolina, gravid i v. 37 ♥

Hej gullis!

Vi skrev vårat förlossningsbrev nere på MVC igår!

Jag vill testa all sorts smärtlindring förutom EDAN, det är sista möjliga utväg.

Vi skrev att jag gärna ville bada, sitta på pilatspoll, få olika förslag från barnmorskan osv.



Något vi också skrev var att det var viktigt att min sambo måste få sova över med mig på sjukhuset, åtminstånde första natten.. tydligen kan "dom" bli hemskickade om det inte finns plats!

Spännande att läsa erat sen!

PUSSkram

2012-02-08 @ 09:19:03
URL: http://lillamys.blogg.se/
Postat av: beatrice - mamma till William

Min förlossning gick så fort så det blev inte som jag hade tänkt mig. Eller jag vet inte riktigt vad jag hade tänkt mig. Men jag ville ha epidural (ryggbedövning). Alla hade rådgivit mig att ta det och sagt "spela inte hjälte".

Nu gick det jättefort från det att värkarna kom till att min William var ute. Värkarna började komma vid 02.30 ungefär och han var ute 10.00.

Jag testade akupunktur och det funkade jättebra.

Men jag tycker synd om dig som inte får ha lustgas för det var underbart.

Men det absolut bästa som jag och min sambo gjorde var att andas tillsammans. Han hjälpte mig verkligen igenom hela förlossningen och utan hjälpen från honom vetifan hur det hade gått.

Vi fick till och med beröm för att vi andades så bra ihop. Så det kan jag verkligen rekommendera! :)

2012-02-08 @ 10:37:45
URL: http://beaks.blogg.se/
Postat av: Hannah - Colin 4,5 år och Evelyn 3 månader

Jag födde naturligt för jag var öppen 10 när jag kom till fl.

Det gick verkligen asbra och jag tyckte inte att värkarna gjorde så ont andra gången.



Andas och slappna av. Det är bästa smärtlindringen!

Massage och beröring frisätter hormon som är avslappnande.



Lita och lyssna på läkare och BM. Dom har gjort detta förr. Men du måste så klart lita och tro på dig själv också.



Hade vi inte klarat detta hade det inte funnits några barn ;)

Kan urkvinnorna kan vi :)

2012-02-08 @ 13:38:17
URL: http://detvackrastesomfinns.blogg.se/
Postat av: elinjosefine - lifestyleblogs

För mig är det inget mål att det ska vara naturligt. Har jag ont och kan få hjälp av smärtlidring kommer jag ta den. Men mår jag bra och känner att jag klarar det kommer jag inte be om något smärtlidning förutom lustgas. Jag har ganska hög smärtgräns men man har ju ingen aning om hur man kommer reagera :)

2012-02-08 @ 14:27:51
URL: http://lifestyleblogs.se/elinjosefine
Postat av: Johanna

Jag var öppen för alla typer av smärtlindring och hade gärna badat och använt TENS men det var tyvärr inte aktuellt.

Här är min förlossningsberättelse



http://thunstrommarna.blogspot.com/2010/10/min-forlossningsberattelse-eller.html

2012-02-09 @ 19:14:05
Postat av: sanna -saos.blogg.se

Första gången hade jag ungefär samma inställning minus yogaboll & vatten då det inte fanns badkar på mitt sjukhus. Det slutade dock med att efter att värkarbetet inte ledde någon vart trots värkstimulerande så fick jag spinalbedövning (som epidural fast mer totalbedövande) för att min kropp inte orkade mer + hjälp av sugklocka. Det gick dock ändå hyfsat fort för att vara förstagångsföderska.



Andra gången VILLE jag ha epidural men då hann jag inte :P Förlossningen tog en timma så jag fick i princip börja krysta på en gång jag kom in, haha. Så då blev det helt naturligt förutom lite lustgas.

2012-02-12 @ 00:03:36
URL: http://saos.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0