Mat eller inte mat

Det är frågan!
 

Just nu står vi i valet & kvalet att börja med mat (smakportioner) när August blir 5 månader nästa vecka.
Jag har så delade känslor kring detta & vet inte riktigt om det är onödigt eller om det faktikt kan få honom att bli lite gladare.
En stor del av mig säger att han är redo, men en annan del säger att vi bör vänta lite till.
Kanske är det bara "ångest" som spökar eftersom det blir så definitivt att August inte är en pyttebebis längre?
Jag vet inte jag..
 
När började ni med mat?
Eller när planerar ni att börja?

Kommentarer
Postat av: elinjosefine - lifestyleblogs

Jag har inte riktigt bestämt mig än. Här säger de ju tidigast 4 senast 6 månader. Iris blir ju 4 mån på söndag. Jag kommer nog avvakta lite och börja lite smått runt 4,5-5 mån kanske. Om det verkar nöjda med bara amning kan man ju vänta men är det gnälliga och otillfredställda är det ju bara att testa.

Kramar

2012-07-11 @ 16:07:13
URL: http://lifestyleblogs.se/elinjosefine
Postat av: Rebecca

Min barnmorska sa att man ska börja ge dem när dem är mellan 4-6 mån. Jag började ge Signe när hon var 5 mån. Hon blev mycket piggare & gladare av mat. & vi fick in nya rutiner, bättre sov rutiner osv. så orkade hon med mer saker :) så skulle rekommendera dig att börja. Gröten var en poppis här hemma, vill jag lova!!

2012-07-11 @ 16:33:00
Postat av: louise

Om du känner att du inte vill "tok-köra" med mat skulle jag börja med gröt på morgonen och em/kväll och amma resten. Morgon och kväll är man ju oftare hemma och att amma när man är ute kan ju va skönt så man slipper planera vad man ska ha med å så. Plus att om A börjar med gröt på morgonen blir det ju enklare att få sovmorgon/egentid kanske..? Jag har också positiva erfarenheter av detta då min son kräktes mkt men slutade då han fick fast föda. Blev piggare, gladare och slutade äta på natten (vid fyra månaders ålder). Men var beredd att det kan bli lite kämpigt i början innan han vänjer sig. Lycka till!

2012-07-11 @ 19:09:23
Postat av: Anna

Jag började ett par dagar innan fyra månader och han älskade det :-) så roligt när de ska försöka få det i sig i början. Om du tvekar så vänta lite till, men inte för länge;-). Du kan ju alltid förbereda lite smakportioner i frysen så har du. Frys in dem i iskubsbrickor så lägger du över dem i plastpåsar när de är frysta. Poppis var palsternacka (lite sött och väldigt lent), sötpotatis, katrinplommonpure, aprikospure, majs, morötter
Mm... Men börja med en och låt honom smaka just den ett par ggr:-) potatispure blir inte alls bra att frysa ner dock! Köp andra mosboken, den tyckte jag var trevlig med recept och viktiga saker att tänka på!:-) lycka till!

2012-07-11 @ 19:21:12
URL: http://engfields.blogg.se
Postat av: Magdalena

Vår lilla har varit jätte intresserad av det jag stoppar i min mun sedan han var 3 månader så dagarna innan han blev 4 månader fick han smaka potatis första gången - och då bara på fingret. Så gjorde jag i en vecka, nu har jag fryst in potatis, morots och broccoli puré i iskubslådor. Så när vi äter tar jag upp en sån så blir han erbjuden mat och äter till han markerar att han inte vill ha, han får bröstmjölken i samband med måltid. Vid 6 månader är tanken att han ska äta lunch - ev en skvätt bröstmjölk

2012-07-11 @ 20:51:54
URL: http://barbaskon.blogg.se
Postat av: Magdalena

Efter maten. Tur man har koll på vilka knappar man trycker på:) Ta det i den takt ni är bekväma i och i den mängd han är intresserad av!

2012-07-11 @ 20:53:18
URL: http://barbaskon.blogg.se
Postat av: Jeanette

Dottern (nu 2 1/2) fick gröt när hon var fem månader. Vi körde länge med smakportioner av allt möjligt innan det blev hela mål. Med sonen, nu tre mån, kommer jag nog också blrja runt fem månader. Rekommendationen är ju 6 mån men man gör som man vill med sunt förnuft! Om jag var du skulle jag börja så smått :)!

2012-07-11 @ 20:59:27
Postat av: Zarah - mamma till lilla O och Ludwig

Vi gav Oline smakportioner när hon var 5 månader. Ludwig tänker jag helamma och börja ge när han är 6 månader! :-) men det är ju som man själv vill. Men nu rekommenderar de att börja vid 6 mån. Och helamma/ge ersättning tills dess då ;-) KRAM

2012-07-11 @ 21:11:50
URL: http://zaraholine.blogspot.se
Postat av: Nikita

Ja började med smakisar till Meja då hon var 3,5månad.. hon är nu 5 månader och vi kör fortfarande bara med små smakisar, inga hela portioner eller så.. vi skyndar långsamt, hon får smaka lite då och då, gröt och puré men hon verkar ännu inte mogen för att äta en hel portion och hoppas över nåt mål ersättning, och jag har ingen brådska.. det är bättre hon får vänja sig långsamt så lär jag märka när hon är redo att byta ut något mål ersättning mot tex gröt..

2012-07-11 @ 22:05:06
URL: http://nikital.blogg.se
Postat av: dixie

Jag försökte från att hon var drygt 4 månader men hon var HELT ointresserad. När hon var drygt fem mån åt hon lite majskrokar, sen började hon plötsligt gilla yoghurt. Det funkade först när hon själv visade intresse. Hon gillade att ammas ;)

2012-07-11 @ 22:50:26
URL: http://entillskrutt.blogspot.se
Postat av: storasyrran

Vi började med gröt runt 4 månader med båda våra barn. Sen fick de smaka lite allt eftersom. De kom snabbt igång med mat och var nöjda!

2012-07-12 @ 00:04:44
URL: http://storasyrran.blogg.se
Postat av: Sandra

Vid fyra månader! Började med gröt och sedan smakportioner av potatis, morot osv. Det gick av sig självt och lillan blev både mättare och gladare. Från att ha varit en liten fågelunge blev hon rund och god och älskar mat ! Än idag när hon är över 10 månader. Gör det som känns bra och känn in vad Lillen tycker och känner. Lycka till!

2012-07-12 @ 14:40:09
URL: http://storstadstockholms.blogspot.com
Postat av: Nathalie - mamma till Melina

Vi började också med gröt först, sen lite grönsak/fruktpuréer som tillägg till amningen. Kommer gå jättebra! Lycka till =)

2012-07-12 @ 16:27:37
URL: http://nathalier.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0