Svar på frågestund

Vad roligt att ni hade så mycket funderingar!

Det var många frågor som var liknande så jag valde ut en av dom & svarade så gott jag kan.

Om jag missat någon, hojta gärna till!

Puss på er


Hej allt bra med dig? :)

Allt är toppen, tack som frågar!


Favorit resturangen i New York?

Oj vad svårt! Det finns så många många bra restauranger!

Älskar Guy Kaku i East Village, Santorini i Williamsburg, The meatball shop & en miljon till


Sa du att Mally är en mini-golden? Så otroligt fin!

Tack :) Japp han är en mini-golden. Hans mamma har lite Cockerspaniel i sig så därför blev han liten, men ser ut som en Golden. Han är så himla perfekt!



Ska ni fortfarande bo på Manhattan eller flytta en bit bort?

Vi flyttar till hus den 13:e April



Vill ni ha fler barn?

Man kan inte ta något för givet, men vi önskar ett till i framtiden.



Visst jobbade du som aupair först? gillade du det? saknar du något från den tiden?

 

Japp det gjorde jag & jag kan inte säga att jag älskade det eftersom jag träffade Andrew så omgående & enbart ville vara med honom. Jag saknar alla fina vänner jag hade & absolut barnen som jag fick en väldigt fin relation med. Rekommenderar verkligen att åka om man är ung & vill testa på något annat ett tag. Det får en att växa som person & man missar ingenting där hemma.


 

Hur många besökare har du om dagen?

Det varierar! När jag var på förlossningen hade jag över 1000 läsare varje dag. Mitt rekord är 1700. Vanligtvis runt 500 unika tror jag.

 

Hur kom det sig att du började blogga?

Jag ville dokumentera mitt år i USA & hålla min familj uppdaterad.



Några bloggtips? :D

Jag ska göra ett eget inlägg med bloggtips så jag inte glömmer någon. Håll utkik! :)

 

Favorit..

Film?

Oj vad svårt..

Älskar Invictus & allt med Will Farrell!


Land?

Kan inte välja! Sverige/USA


Stad?

New York


Blogg?

Katrin Zytomierska


Färg?

Röd

 

 

tyckte du om din kropp efter förlossning?

 

Absolut! Min kropp hade just gått igenom en extremt stor utmaning & klarade det med bravur. Jag har haft tur att ha en kropp som samarbetat väldigt bra & jag läkte väldigt fort efteråt! Att jag inte sprack något hjälpte såklart väldigt.

Kroppen är tillbaka där jag startade innan graviditeten bortsett från lite lös hud på magen om man klämmer ihop den. Men vad gör det om hundra år?


Är det inte dyrt att bo på Manhattan?

Det är väldigt dyrt



Var det bestämt att din mamma skulle komma direkt när August föddes eller blev hon för sugen och slängde sig på första bästa plan? Bodde hon hos er?

Mamma, pappa & syster med sambo hade bokat flyg i slutet på mars eftersom vi trodde lillkorven skulle komma runt 9:e mars. När vi fick reda på att han skulle bli 3 veckor tidig fick jag panik över att vara ensam så länge & mamma bokade flyg direkt!

Och ja, hon bodde hos oss.


Fina Jenny, kan du inte anordna en blogg/bebisträff i ert vackra hus sen? ;D

Haha! Jomenvisst kan jag det ;)


Lite mer seriös fråga så undrar hur amningen går för dig och hur ofta August äter? Eller om du ens ammar? Har för mig att jag läste det iaf :) Är det mer vanligt att inte amma i USA?

Jag ammar & är väldigt glad att det funkar så otroligt bra! August äter ungefär var 3:e timme men ibland lite oftare. Han sover himla bra på nätterna & jag ammar en gång på natten & tidig morgon. Nu kommer han mest troligt bli världens bökigaste på natten bara för att jag talar högt om hans sovande, haha.


ärdet dyrt att uppehålla sig om man reser dit en vecka?

Det beor på hur mycket man vill se/göra. Vart man vill bo & om man vill äta på fina restauranger.

Det kan bli tok-dyrt såklart, men man kan göra New York på budget såklart! Pizza-slize, dumplings & mycket promenader.


vad får man absolut inte missa?

Central Park! Och att bara gå gata upp, gata ner!


vilken årstid är vackrast där?

Vår & höst


hur roar man sig bäst i NY?

I mitt tycke så går man på brunch & dricker mimosas med fina vänner


och vart är bästa shoppingen?

SoHo & runt Broadway finns ungefär allt. Hemskt mycket folk överallt dock.

Vintage & Second hand – East Village & Willimsburg

 

är du amerikansk medborgare?

Jag är inte medborgare, det tar 10 år innan man får ansöka om medbogarskap


vet du om det är bökigt ifall man vill som svensk vill gifta sig i NY?

Ingen aning.. Det var hemskt mycket slit för mig & Andrew men om man är två Svenskar som kommer för att knyta banden på semestern, antar jag att det är enklare!

Jag undrar när flyttlasset går?

Det blev färdigt i Måndags & nu är det klubbat att vi lämnar New York den 13:e April

 

Hur är det att vara mamma?

Underbart! Jag älskar varenda minut!

 

Hur kom ni på att August skulle heta August?

Vi såg vår lilla älskling på ultraljud första gången August 1st :) Sen passar namnet både på svenska & amerikanska & det är inte så vanligt.


Upplevde du det där som kallas för "förlossnings-depp" några dagar efter förlossningen, som sägs bero på hormoner? Hur var det i så fall och hur hanterade du det?

Jag hade ingen förlossnings-depp alls turligt nog. Jag har varit väldigt glad & pigg hela tiden.

Eller.. där ljög jag. Jag var väldigt trött, yr & ville bara gråta några gånger, men inte pga. August utan för att jag var så slut i kroppen. Det vände dock efter några dagar.



Vilka höjdpunkter minns du från graviditeten?

Alla ultraljud såklart. Och när Andrew kände bebis sparka för första gången :)

Och när vi gick ut med nyheten & alla blev så himla glada.



Hur mår du nu? Tänker på "sjukdomen" som gjorde att ni fick plocka ut August lite tidigt.

Jag mår toppen! Kliet försvann samma sekund som August ploppade ut lustigt nog. Tack för omtanken!

 

Sen är jag nyfiken på hur förlossningen var, blev den hyffsat naturlig?

Förlossningsberättelsen skrev jag igår :) Nej den blev inte alls som jag önskat & jag använde ungefär alla mediciner som fanns men nu i efterhand bryr jag mig inte ett dugg!

 

Hur länge hade ni varit tillsammans innan ni gifte er?

7 månader. Snabba ryck ;)



Min lilla fråga är med vilket bolag som du åkte med som au-pair första gången?

Au Pair in America

Tyckte du de var bra? Vad var mindre bra? Rekomenderar du dem? :)

Dom var absolut bra & seriösa! Skulle inte rekommendera att åka med något annat bolag eftersom jag hört mycket dåligt om dom.

Hur kommer det sig att du hamnade i Usa?

Jag valde att jobba som Au-Pair i ett år eftersom jag var så hemskt trött på min lilla hemstad

 

Var lilla fina August planerad?

August var en stor överraskning! Men väldigt en väldigt välkommen sådan


Börjar du få långtråkigt eftersom du har tid för frågestund ;)

Haha, nej verkligen inte. Jag har full rulle med bebis & hund


Vart på Manhattan bor du?

Just nu bor vi i Brooklyn, Park Slope.

Innan dess Lower East Side & Williamsburg/Brooklyn.



Vad jobbar Andrew med?

Han är chef över tour merchandise på Warner Music Group.



Hur ser mammaledigheten ut?

Många har inte mammaledighet. Somliga har en vecka, vissa kan få upp till 3 månader, men det är nog det längsta jag hört. Det är vanligt att inte få betalt, eller att få kraftigt reducerad lön under ledigheten. Systemet här är hemskt!



Får ni leva på Andrews lön?

Japp

 


Vad har du jobbat med i USA?

Först var jag Au-Pair sen började jag jobba som professional infant nanny.

 

Vill ni bo i USA för all framtid eller finns prat om Sverige med i bilden?

Mest troligt USA för hela slanten.

 


Varifrån kommer Andrew?

Andrew är född i LA men växte upp i Illinois.

 


Vad har du för framtidsplaner? Hitta nytt jobb, vara hemmamamma, plugga?

Vi försöker ta det lite lugnt med framtidsplanerna men jag hoppas verkligen på att kunna starta eget företag någon gång. Nu ska jag fokusera på att vara mamma på heltid :)

 

Hur träffades du och din make?

En sen lördagskväll i Juli på en stimmig bar-gata i West Village, Manhattan. Vi har varit tillsammans sedan den kvällen.. :)

 

Var det ett enkelt beslut att bo i USA?

Det var hemskt jobbigt i början eftersom det skulle innebära en sån stor livsförändring & min familj har alltid varit extremt viktig för mig. Tanken att bo så långt bort fick det att att riktigt svida i hjärtat på mig.

 


Hur ser framtidsplanerna ut? :)

Vi försöker att inte planera så mycket. Med tanke på att det hänt så extremt mycket på bara några år, känner vi att efter flytten måste vi leva i nuet & bara ta det lugnt ett tag.


Ja jenny en fråga, en klassisk fråga, hehe. kommer du prata svenska med August?

Japp! Jag ska försöka så gott det bara går.

Det är inte enkelt eftersom jag inte pratar ett ord svenska med någon under dagarna, men jag ska verkligen kämpa på.

 

Tänker du ibland på hur det hade varit att skaffa barn och låta det barnet växa upp i Sverige istället för i USA? Och i så fall vad tänker du kring det?

Jag har inte reflekterat så mycket över att ha barn i Sverige eftersom vi har det så bra här i New York.

Visserligen är det hemskt jobbigt att min familj inte kommer kunna träffa August så mycket, men vi får Skypa & försöka bäst vi kan.

 

Vilka fördelar resp. nackdelar ser du med er situation i USA mot hur den hade varit för er i Sverige med barn?

Pappaledigheten här är katastrof! Andrew hade en pluttig vecka ledigt & det känns så himla ledsamt.
Dessutom får man ingen föräldrapenning, barnbidrag, mammaledigt osv.

 


Hur känns det att bo i ett annat land, nu när du hunnit bo där ett tag och även fått barn?

Det känns bra! Jag älskar New York & känner mig verkligen hemma här.


Har du noen favoritt blogger du leser?

Älskar Katrin Zytomierskas blogg! Annars har jag nästan helt slutat läsa kändisbloggar. Läser dock en miljard gravid & mammabloggar nu. De flesta hittar man i mitt kommentarsfält. Vill väldigt gärna lära mig hur man lägger upp en länklista i bloggdesignen. Ska som sagt även göra ett blogg-inlägg.


Tror du at du kommer til a bo i Sverige igjen?

Nej jag tror faktiskt inte det. Andrew har en sån fin karriär här i USA & jag har svårt att se honom lycklig i Sverige där han inte kan språket eller kan nå sina mål när det kommer till jobb.

Kanske att vi någon dag köper en stuga på västkusten eller i skärgården & bor i på sommaren. Det är ett stort önskemål från båda.


Hva savner du mest med Sverige, bortsett fra familien og venner?

Familjen & vännerna är nästan det enda jag saknar faktiskt.. Eller. Nu ljög jag! Mat såklart! Jag saknar en himla massa mat. Idealmakaroner, ost, bregott, falukorv, älgkött, renskav, pizzasallad, bearnaisesås.. Mhmmm..


Blir spennende a hore hvor i USA dere skal flytte :)

Tänk att jag kommer avslöja denna veckan vart flytten bär! :) Tjohoooo!


Kommentarer
Postat av: *SARASDIARY* Gravid v.32

Vad roligt att läsa att läsa alla fårgor och svar :-)

Hoppas allt är bra med dig som finaste August <3



Kram kram

2012-03-01 @ 15:40:25
URL: http://www.lifestyleblogs.se/sarasdiary/
Postat av: elin ♥

Åh vad roligt det var allt läsa! :)

Vart ifrån sverige kommer du förresten?:)

2012-03-01 @ 16:07:49
URL: http://flieo.blogg.se/
Postat av: camilla

Så roligt att läsa! Speciellt hur namnet August kom till. Hade Elton varit en tjej hade den hetat Ellen Juni. Första ultraljudet var den 1 juni. :)



Blir himla sugen på en resa till NY, vet var jag ska vända mig den dagen för bästa tipsen! ;)



KRAM

2012-03-01 @ 16:59:00
URL: http://vitarummet.blogg.se/
Postat av: Zarah - mamma, matte till mops och gravid med nr 2

Tack så mycket! Den börjar se ut som en riktig gravid-mage nu! Skönt;-) he he. Vad kul att läsa alla frågor o svar:)

2012-03-01 @ 17:50:15
URL: http://zaraholine.blogspot.com
Postat av: Nora

Tack för alla svar :)

2012-03-01 @ 18:00:37
URL: http://noramiriam.blogspot.com
Postat av: elin

Hej!

Vi var ute när hon va kanske 4-5 dagar på matvarubutiken o handlade och när hon va ungefär en vecka gick vi på stan:-)

och nu är vi på stan typ varje dag! Ni har varit ute med August?:-)



hur funkar dagarna nu när ni är ensamma?



kraam

2012-03-01 @ 18:13:57
URL: http://flieo.blogg.se/
Postat av: Tina

Duktigt av dig svara på alla frågor, roligt att läsa.

2012-03-01 @ 18:28:49
URL: http://tinasaberi.blogspot.com/
Postat av: Trees gravid i London

Vad roligt, har verkligen fastnat för din blogg jenny, eftersom jag själv är utomlandssvensk :) är du officiell utvandrare nu? Jag blev det förra året. :) känns braaa, men som du säger, man saknar ju vänner o familj speciellt något fruktansvärt. Speciellt nu när man får bebis, man vill ju dela allt med familjen!

Men som du säger, skype och sådär får funka fint :)



Spännande att se vart ni flyttar :D

2012-03-01 @ 19:44:33
URL: http://mangofisk.se
Postat av: Johanna i CT

Kul med fragestund.... nar jag val skulle skriva sa sag jag att "mina" fragor redan fragats, sa nu fick jag ju svar enda pa dom...haha! :) Skont att du mar bra nu och att allt gick bra!



Har kommer en liten foljdfraga dock... sag att du skrev att du inte kan soka medborgarskap forren om 10 ar... hur kommer det sig?? Ar det kanske for att du inte bott har sapass lange tro?? Nar jag fick mitt greencard i hostas fick jag ett brev dar det stod att jag kunde become a citizen om 3ar redan.... nu har jag ju bott har i 7ar, sa det blir val 10ar sammanlagt sa... i dont know?! bara lite nyfiken...

2012-03-01 @ 20:27:27
URL: http://loppansworld.blogg.se/
Postat av: philabound

Man kan bli medborgare efter tre år totalt med sitt greencard. Efter två år söker man om sitt permanenta greencard (om man har ett conditional) som gäller i 10 år, och ett år efter du fått det permanenta så kan man söka sitt medborgarskap om man vill. Annars förnyar man sitt permanenta var tionde år om man inte vill bli medborgare. Tiden innan sitt greencard spelar ingen roll (som svar till Johanna i CT)

ser fram emot att få läsa var huset ligger :)

2012-03-01 @ 20:55:22
URL: http://philabound.blogspot.com
Postat av: Linda - MD

Philabound,

Du menar alltsa att man kan fa medborgarskap 5 ar efter sitt forsta greencard och det spelar ju ingen roll om det ar conditional eller inte.

Om det ar det conditional sa maste man bara visa att man fortfarande ar gift med sin sponsor.

2012-03-01 @ 21:52:21
URL: http://lindisen89.blogg.se/
Postat av: andreakarolina

Åh vad roligt det var att läsa dina svar. och Förlossningsberättelsen också. Vilken häftig grej! Skönt att du mår bra nu också. Jag är så glad att jag hittade din blogg, du ger mig glädje varje dag! Det är så jäkla häftigt med bloggar! Hoppas du har en fin dag! Kram

2012-03-01 @ 22:59:45
URL: http://[email protected]
Postat av: Stine

Kjempe kul a lese alle sporsmal og svar. Takk for at du tokk deg tid :)

2012-03-01 @ 23:10:14
Postat av: Anna - Gravid i Kalifornien

Vad kul med så många frågor och att du svarade på alla :)

Måste säga, för att jag varit lite dålig på att kommenterat, att jisses så sööööt August är och du ser så pigg och fräsch ut! :)

Kul att ni flyttar så snart :)

2012-03-02 @ 01:48:44
URL: http://annaedback.blogg.se/
Postat av: Stephanie

Vad roligt att läsa alla frågor och svar!



Tycker ABSOLUT att ni ska köpa stuga i Sverige någon dag! Jag rekomenderar Stockholms skärgård! Vi har en stuga ute på Värmdö och det är supermysigt där på somrarna!

2012-03-02 @ 09:09:52
URL: http://vargdrommar.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0