Svar på frågestund

Här kommer ett lååångt inlägg med massa svar!

 

 

en liten fråga: Kommer du prata svenska med August eller hur tänker ni kring det??

Absolut! Det är så himla viktigt för mig att August ska prata Svenska flytande. Dom första veckorna var det jättesvårt men efter att mamma, pappa & syster var här, så blev det mycket enklare & nu flyter det på bra. Jag blandar hejjvillt men bättre det än inget alls J Sjunger gör jag enbart på Svenska & heeela tiden!

 

Tänker du utbilda dig, alltså plugga på universitet tror du?

Nope.


Är det svårt att hitta vänner i Usa, alltså "riktiga" vänner?

Det var hemskt svårt i New York eftersom många är väldigt väldigt upptagna med sina jobb. Sedan är det också en stad där många kommer & går. För många är New York en stad man bor i några år, lever loppan & sen drar man vidare. Been there done that liksom. Inte många stannar. Många fest-kompisar & happy-hour-vänner hade jag men bara ett par som var riktigt nära. Och självklart flyttade dom båda två I somras!

 


Har du kontakt med sin första familj, den med två grabbar? Var det svårt att lämna dem? Skulle du själv kunna ha en nanny eller au pair som skötte dina barn?

Vi har fortfarande lite kontakt. Jag saknar ibland det speciella bandet jag hade med den äldsta pojken & det var självklart jättesvårt att lämna dom!

Jag skulle inte välja att ha en AuPair till August!

 

Hur stort är nashville? Bor ni i en förort?

Det bor ca 650.000 människor här i Nashville.

Och ja vi bor I en förort. Stadskärnan här var inte alls attraktiv efter att ha bott i en av världens största städer i många år, så vi bor 10 minuter ifrån i ett lugnt, fint & säkert villaområde. Allt är dessutom väldigt utspritt här så själva stadskärnan så vi har fortfarade många bra restauranger & shopping nära!

 


hur går det med matlagningen?

Haha. Bra?

 

Vill ni ha fler barn?

Ja visst önskar vi oss ett till i framtiden. Håller tummar & tår att vi har turen på vår sida att plantera en liten korvunge till. Sen får det vara bra.

 

Vad är bäst/sämst med usa?

Bästa är folks attityd till livet & till varandra. Man är trevlig, öppen, glad & tycker om livet. Det ses som en gåva!

 

Det sämsta är att många män fortfarande är hemskt insöade på manliga & kvinnliga könsroller. Det gör mig helt tokig!!

Och all drinking and driving.

 

Upplever du ngn avundsjuka bland gamla vänner på "ditt nya liv"? Har du kvar dina gamla vänner i sverige?

Hmm.. Det där med avundsjuka vet inte. Hoppas & tror att dom har det så bra att dom är nöjda med sina liv. Jag har inte kvar många vänner vilket känns trist, men det är verkligen svårt att hålla en bra kontakt när man har så väldigt olika liv & när jag vet att jag faktiskt inte kommer tillbaka.


Hej! Jag har fått känslan att USA inte är lika... Vad ska jag säga... "familjärt" som Sverige. Hur upplever du det? Vad är det för skillnad att ha barn i USA jämfört med Sverige? Hur funkar vardagliga saker så som dagis och BVC tex, är sånt lättare och mer tillgängligt i Sverige? Luddig fråga kanske hehe :) men hoppas du förstår vad jag menar. Jättemysig blogg förresten, jag följer den slaviskt :)

Tack Tack tack!! Så glad jag blir!

Altså.. Nu när jag bott här så länge att jag fått perspektiv på det hela så känner jag att det är olika på både gott & ont.

Jag tycker inte om det där med att många liksom lämnar över sina barn till någon annan för att “leva sitt eget liv”, men samtidigt finns det oslagbara förskolor, skolor & aktivitetsmöjligheter för barn som är svårt att hitta i Sverige.

Läkarvården är absolut bättre i mina ögon, men det är enbart tack vare att vi kan välja själva vart & vem vi vill gå till.

Jag saknar absolut den mer avslappnade stilen som många har i Sverige. Att vara ute i ur & skur bland annat.

Och säkerheten! Oj vad jag skulle önska att det kunde vara lite mer säkert att släppa blicken från sitt barn utan rädsla för kidnappare..

 

Sen blir ju allt vad man gör det till! Vi behöver ju inte leva som andra utan vi skapar oss vårat liv & lever det på vårt sätt.

Det finns mycket mycket mamma/pappa/barn-grupper & get togehers med playdates, lekparks-skoj & annat som fixas föräldrar emellan vilket känns himla kul & det ska vi absolut utnyttja.

Jag vet inte om jag svarade riktigt på frågan nu, haha..

 

Hur vad det att bo i New York? Har du haft någon dröm om att bo i USA innan du flyttade dit?

Åh. New York är underbart! Men när vi fick reda på att lilla korven låg i magen så kändes det inte alls rätt längre. Perfekt som singel eller som par om man är en party-myra & mat-älskare!

Önskar att alla kunde bo i New York en sväng för man ändras verkligen som människa & växer otroligt. Man blir väldigt världsvan & jaa.. det är svårt att förklara!

Hade aldrig någon tanke eller dröm om att bo här, utan det var mest för att “fly vardagen” I lilla Karlstad. Jag bor här enbart pga Andrew.

 

Roligt med frågestund! Jag har precis hittat till din blogg o tycker den är jätte härlig!
Vad jobbade du med i Sverige?

Tack fina du!

I Sverige jobbade jag på dagis innan jag flyttade. Innan det klädbutik. Har också alltid jobbat på nattklubb & gym samtidigt. Alltid haft 3 jobb!


Hur vill du vara som mamma?

Åh vad svårt.. Avslappnad, förstående & fylld med kärlek.

Jag lever just nu efter “attachment parenting” då man bär på sitt barn mycket, ammar, sover tillsammans & jag lyssnar på August signaler istället för att försöka lista ut scheman osv efter böcker. Jag tror på att närhet skapar kärlek & trygghet.


Vad är det bästa/sämsta med sverige/USA?

Bästa & sämsta med USA skrev jag ner tidigare.

Bästa med Sverige, förrutom familj  + vänner såklart, är sommaren! Färska skaldjur, öl & dansa hela natten på en ute-bar. Gud vad jag saknar det nu när jag skriver om det!

Sämsta är mentaliteten! Så himla kass & ledsam mentalitet många går runt med. Mycket gnäll!

 

Kommer du att prata svenska med August?

Japp!


Många som har en svensk och en utländsk förälder söker medborgarskap i båda länder, hur tänker ni ang. det?

Vi har redan sökt medborgarskap för August i Sverige!


Var i Nashville bor ni?

Sök på Brentwood så ser ni på ett ungefär.

 

Jag har lite funderingar kring försäkringar, skolgången och sjukhus vistelserna - hur krångligt är det inte? känns som att de ska vara sån process med allt i USA.
Hur fungerar det med sjukhus och så samt försäkringar? skulle vara intressant om du kunde berätta lite mer ingående kring det och berätta hur det var för dig när du var "ny" i landet! :)
..... & det här med mammaledighet, det finns inte eller? Hur fungerar det om man skulle skada sig och inte kunna arbeta på flera veckor?

 

Många frågor!

ALLT kostar här! Och det kostar mycket! Men vi har ju som tur är en väldigt fin försäkring via Andrews jobb som täcker oss allihop så för oss är allt gratis! Jag vet inte hur folk överlever utan försäkring. Och sjukvården vi får är fantastisk! Mycket mycket bättre än vad jag någonsin hade i Sverige! Allt är gratis & vi undersöker verkligen noggrant innan vi väljer tandläkare, gyn, läkare osv, så vi får proffs som brinner för sitt yrke.

Man kan gå i public school här precis som i Sverige & det är gratis. Många väljer dock privat-skola & det kostar!


Mammaledighet finns, men är ytterst ovanligt. Man kan få ungefär 3 veckor. Somliga har tur & får 3 månader. Mycket av den tiden är obetald. Hemskt!

Jag tror det beror på stället du jobbar på & kontraktet du skrev om vad som händer vid skada. Många får ta ut semestertid. Eller går obetalda tills som är återställda.

Återigen. Hemskt.

 

Vart är du uppväxt, vilken stad de vill säga? :)

Värmland, Karlstad.

 

vart bor din mans föräldrar?

Dom flyttar runt mellan sina hem i Colorado & Arizona.

 

Kommer ni låta August växa upp i Nashville eller vill ni någon annan stans?

Han kommer växa upp här som det ser ut just nu.

 

Ska han gå på dagis eller blir du hemma med honom? :)

Jag kommer vara hemma med honom! Vill inte sätta skrutten på ett dagis. Jag har dock planer på att starta något projekt & då kanske jag kommer ha en babysitter här några timmar.

 

varför flyttade ni just till nashville?

Vi kände att New York var inte rätt för oss när det kommer till att ha en familj. Båda växte upp i hus med trädgård i ett lugnt villaområde, så det var det vi ville ha för August. Warner Music Group har kontor i New York, LA & Nashville & eftersom vi inte alls ville till LA, valde vi Nashville.

Det är helt underbart här! Trodde aldrig jag skulle älska detta stället som jag gör.

 

Undrar om ni har papperskassar och om de är utan handtag? :) hehe.

Hahaha! Ja vi har papperskassar & dom har handtag. Det finns dock sådana utan också. Här packar man aldrig sina kassar själv & av någon underlig anledning stoppar dom ytterst lite varor i varje kasse & packar alltid dubbla kassar.

 

Jag måste säga att du har otroligt fin hy! Vad har du för hudvårdsrutin, dvs. vilka produkter använder du osv?

Men gulle dig! Tack! Jag har dock inte haft sån himla bra hy alltid ska jag berätta. Den blev himla fin när jag blev gravid & har hållt sig bra efter också. När jag hade bott i USA ca 6 månader testade jag Proactive & det gjorde under för huden! Använde det tills hyn var fin & efter det började jag använda produkter från Kiehls & Burts Bees. Använder enbart naturliga produkter för hud & hår nu. Det kostar lite mer men man får vad man betalar för. Och produkterna räcker så länge så man tjänar massor på det i längden!


Vad saknar du mest med Sverige?

Familjen!

Och renskav, bregott, polarkaka, idealmakaroner, falukorv, pizzasallad, älgbiffar, svartvinbärsgele.. mmm….



Hur gamla är du och Andrew?

Andrew blev 32 i Februari & jag blir 26 i December.


Vad är det godaste amerikanska snackset?

Just nu äpple med peanutbutter. Annars älskar jag string cheese, cheez its, fruit roll ups, pretzels, all färsk frukt & frozen yogurt.

Var det inte "svårt" eller vad man nu ska säga, att i början av ditt och Andrews förhållande hela tiden prata och uttrycka sig på engelska? Att aldrig liksom kunna falla tillbaka på svenskan? Konstig fråga kanske, hehe :-)

Det var hemskt jobbigt! Oj vad svårt det var i början. Nu har jag nästan svårt att uttrycka mina känslor på Svenska istället.


Vad var det bästa/sämsta med New York?

Utbudet, maten, folkblandningen, möjligheterna.

Sämsta är avgaserna, turisterna (haha, sorry!) & stressen.

 

Vad hade ni för flicknamn? :)

Det vill jag inte avslöja eftersom vi vill använda det till en kanske framtida liten dam :) Namnet hade vi färdigt ett år innan August blev till!

 

Det var nog allt!

Somliga svar kanske är lite luddiga men jag blev så trött & grötig i huvudet såhär på kvällskvisten, haha.

 

PUSS på er alla fina läsare!


Kommentarer
Postat av: Maria

Jag älskar att du och jag tänker väldigt lika med detta att närhet till ditt barn skapar kärlek och trygghet!

Så har jag alltid tänkt och tyvärr så har jag alltid alltid fått försvara detta. Släkt och familj har alltid sagt att jag "skämmer" bort barnen genom att bära runt på dom, låta dem sova mot mitt bröst, sova bredvid mig på nätterna m,m.



Men jag har facit i hand! 3 fantastiskt härliga, trygga och kärleksfulla barn :-) och självklart gör jag likadant med nr 4 ;-)



Kram på er!!

2012-05-01 @ 09:35:59
URL: http://www.livetmedtre.wordpress.com
Postat av: Camilla Lindberg

Så himla roligt att läsa om hur ni mår och vad ni gör! Har du sett några coola kändisar i Nashville än?

Kramar /Camilla från Texas

2012-05-01 @ 13:03:27
Postat av: Ida B

Kul med alla svar. Nu kommer en fråga till om dessa kassar. Haha. Betalar ni för dem? Eller "ingår" dom. Kram på dig!

2012-05-01 @ 17:03:42
Postat av: Zarah - mamma, matte till mops och gravid med nr 2

Kul att läsa! :-)

2012-05-01 @ 20:00:14
URL: http://zaraholine.blogspot.se
Postat av: Spanienfrugan

Herregud vad mycket frågor! Haha. Men det var roligt att läsa svaren :) Snart får jag ta mig an frågorna som du utmanade mig med. Jag åt sjukt många pretzels (såna där 1 pounds påsar) när vi både i Florida. Bästa snackset ju! Och det där med matkassarna som de packar åt en känner jag också igen. När man varit och storhandlat så svämmade ju bilen över av kassar för att de använde så många! Lite galet.



Vi tog till vara på ditt tips om att passa på att äta ute nu i början med Lia, så idag blev det lunch på restaurang igen :)

2012-05-02 @ 20:21:10
URL: http://spanienfrugan.blogg.se/
Postat av: Hanna - Mode och min vardag

Kul att få läsa lite mer om er. Det är verkligen ett annorlunda liv. :-)

2012-05-05 @ 20:15:55
URL: http://hannafialotta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0