Svar på frågestund

Något som jag fundera på är när du tänker/funderar/grunnar på något om det är på engelska? Samma sak om man tex svär...gör du det på engelska eller svenska? Konstiga frågor men jag är bara lite nyfiken...:O Kram på dej!


Bra fråga! :) Jag svär faktiskt på engelska! När jag kör bil & blir arg på dom hemskt dåliga bilförarna så säger jag onda ord på engelska ;) Jag försöker allt jag kan att bara prata svenska med August, men det är ganska svårt när min omgivning är engelsk. Tänker gör jag mest på engelska tror jag & drömmer definitivt på engelska.

Hmm.. Ja det är väl när jag sitter här & bloggar som det är svenska för hela slanten. Ibland fastnar jag dock på ord & måste googla översättning. Pinsamt värre men så är det.

KRAM

 

Åh, där väckte du min nyfikna sida!
Häromdagen nämnde du att ni hade trädgården full av arbetare, gör ni något spännande? (Jag är trädgårdsnörd) Eller var det "det vanliga" med gräsklippning osv? (Där jag bodde som aupair, kom det ett gäng med jämna mellanrum och fixade alla trädgårdar i området)
Ingår det mer i det amerikanska vaccinationsprogrammet än i det svenska (har hört att vattenkoppor ingår tex)
Så, då ska nyfiken i en strut dra sig tillbaka! Ha en riktigt fin söndag nu!


Hej du nyfikna strut ;) Hoppas du har en fin Måndag!

Det var inte gräsklippningsfolket denna gång ;) Vi gör faktiskt om hela vår trädgård. Vi har tagit bort alla fula träd, satt dit nya, massa vackra buskar & rabbatter har även tagit plats. I vår sätter vi in nytt gräs, eftersom det helt dog i somras då det var så extremt varmt. Det kommer bli så FINT :)

Och ja, vattenkoppor ingår i vaccinationsprogrammet men jag har valt att inte ge det till August. Jag ser hellre att han får vattkoppar som barn & sen är immun. En ganska onödig spruta i mina ögon. Om man inte är äldre & inte haft det, då förstår jag definitivt om man vill vaccineras!

 

Kommer du vara hemma med August länge eller blir det typ dagis för honom? Har du nåt jobb att gå tillbaka till?

Jag har inget jobb att gå tillbaka till & jag har ingen aning om hur länge jag blir hemma. Att vara mamma är allt jag någonsin drömt om, så just nu vill jag inte ändra någonting. Något jag vet är att jag inte alltid kommer gå hemma dock. Jag skulle vara alldeles för rastlös att inte få lägga min energi på annat än städa, laga mat & ta hand om barnen. OM jag skulle börja jobba, så kommer August ha en nanny!

 

Jo men jag har en fråga! Undrar om du och Andrew ser olika på barnuppfostran, eller i allmänhet hur det skiljer sej mellan den svenska synen på barnuppfostran och den amerikanska? Rörig fråga kanske...

Vi har väldigt olika syn på barnuppfostran! Vi växte upp på väldigt olika sätt, så jag antar att det är därför. Dessutom har ju jag många många års erfarenhet med barn samt att jag är utbildad barnskötare, så jag ser ju på detta med barn på ett helt annat sätt. Vi jobbar på det dagligen & det är definitivt bättre än i början då vi hade olika åsikter om ALLT ;)

 


Hej:) jag undrar över huset, låt oss få se lite bilder! Har du nått jobb att gå till eller kommer du vara "hemmafru"? Har du några svensks vänner du umgås med i Nashville? :)

 Jag tycker att jag tagit massa bilder på hemmet, men det har jag kanske inte? ;) Får göra en video där ni får en kik! Hemmafru-frågan svarade jag på ovan & jag har ingen svensk som jag umgås med, men Julie & Peter är från Danmark! :)

 

 

Hihi, jag har en fråga angående skönhetsprodukter i New York. Vet du något ställe där de kan sälja märket Mineral essence?
Förlåt om det inte var något om er. Ska själv åka till New York igen om ett par veckor och har inte hittat något men jag tänkte att en rutinerad newyorkbo som du kanske visste.

Hmm.. Bra fråga. Har aldrig sett i någon butik & jag tror tyvärr det är ett märke som enbart säljs online. Sorry :( Kanske kan du beställa online från Amazon & skicka till ditt hotell?

Well, well well! Frågestund och jag med mina konstiga funderingar... ;) Nej då, denna gång vill jag gärna önska bilder från huset, gården, omgivningen och gärna veta hur klimatet är hos er, sommar, höst, vinter, vår? :) Och en lite konstig fråga kanske.. när man ser på film så har dom ju alltid en sheriff. Är det så på små ställen i USA? :D Har du lärt Andrew nån svenska eller vill han kanske inte lära sig det? :) Kram!

 Haha, åh jag älskar dina knäppa frågor!

Vi har lååååång härlig vår, låååång supervarm sommar, låååång härlig höst & kort vinter med MAX 0 gradigt.

Och JA dom har sheriff, haha. Det är alltid en sheriff i varje polisstyrka.

Och Nej, Andrew fattar fortfarande NOLL svenska. Eller där ljög jag. Han kan några fraser ur "Lille katt" eftersom den sjungs ungefär 8359623975 gånger varje dag.

Kram!

 


Hej! Första gången jag kikar in här, men absolut inte sista! Mkt mysig blogg och nu blev jag nyfiken på hur det ser ut där ni bor, huset, omgivningen och så!

 

Hej & välkommen! Jag hoppas du kommer fortsätta kika in :)

Jag får filma i veckan så ni får se allt!

 

 

Kul med frågestund :)
Jag undrar om ni vill ha syskon till August och isåfall nära inpå eller om några år? (Såklart man inte kan bestämma när man vill ha barn men om du fick önska)

Jaa vi önskar oss absolut ett syskon till August. Vi hoppas hoppas att vi kan få ett till litet gryn, men sen är det nog stopp ;) Vi funderar mycket på NÄR det skulle "vara bäst" & när August är över 2 är vi båda överrens om. Just nu tänker vi att ett maj-barn 2014 inte skulle vara så tokigt. Men det är ju önsketänkande :)

 

 

Åhh vilken fin bild på er !!
Och A´s brallor i din nya headder är ju underbara !! Vart får man tag på sånna ?
Kram


TACK!

Polarn & Pyret är brallisarna från :)

Kram!

 

Det vore kul med en guidad tur i huset i bilder!

Det kommer, det kommer. Jag filmar i veckan :)

 

Berätta om hur en vanlig dag ser ut för dig!

Varning för LÅNG text!
Vi vaknar mestadels runt halv 6. Eller.. August vaknar då. Eftersom vi turas om att ta honom på morgonen, så går jag antingen upp, eller så ligger jag kvar till 7:30-någonting.

Om jag går upp busar vi runt i August rum, han klättrar på allt & jag ligger ner på golvet & önskar att han bara, helt magiskt, la sig ner på golvet & somnade om i någon timme, haha.

När August tröttnat på att krypa runt & upptäcka rummet, klär vi på oss & går ut med Mally. Det blir en 20 minuters-tur i området.

När vi kommer hem ammar August & ofta är det dags för dagens första lilla nap. Det brukar inte vara vidare lång.

Om han inte är trött, äter han cocosmjölkyogurt till frukost & leker en stund till. Om han lyckas vara uppe till ca 9, kan han ta en riktigt lång vila på ett par timmar. Men oftast är den runt någon timme.

Efter den vilan brukar vi bege oss ut & göra något kul. Träffa mammavänner, gå på sago/sångstund, åka till parken osv. Han somnar gärna i bilen & vaknar så fort jag stängt av motorn.

Sedan lattjar vi, han ammar igen när han känner för det & jag har alltid lunch nedpackad. Någon pure blir det. Alltid hemlagat då han total-ratar burkmat. 2 iskuber med mat äter han nu. Favoriten är sötpotatis, morot & kalkon. Och några puffar, något mum mum kex osv.

Sen är det dags att sova igen. Någon gång runt 1-2. Den vilan vill jag gärna att han ska sova till efter 3, men absolut aldrig längre än 4! Vi försöker även alltid se till att vara hemma från dagens äventyr så det inte blir mycket nya intryck på eftermiddagen. Han blir så himla gnällig då.

När han vaknat så ammar han, vi leker här hemma, jag förbereder ofta middagen, kanske går vi en promenad med Mally i området igen.

När klockan är 5, är det dags för gröt. Med äppelmos & kanel är favoriten. Han äter med god aptit & det är nu bästa tillfället att ge honom ny "finger mat". Jag lagar alltid små portioner med lax, kyckling, pasta, ris osv osv som han kan pilla med på kvällen.

Sedan badar vi & det är August bästa stund på hela dagen. Just nu plaskar han så det skvätter överallt & han försöker klättra över badkarskanten.

Efter badet smörjer vi in med kräm, borstar tänderna, sätter på pyjamas. Kryper runt lite på golvet & myser.

Strax efter 6 kommer ofta Andrew hem & då blir det pappa-mys. Jag fixar färdigt maten & senast 7 nattar vi August. Då ammar jag honom, läser en bok (även fast August inte lyssnar) & sjunger Akuskönt 3 gånger.

Sedan sover han väldigt gott, ofta till midnatt någonting.
Jag & Andrew äter middag tillsammans vid köksbordet. Alltid! Ser sedan på serier, film & äter något sött. Varenda eviga kväll äter vi sötsaker, haha.

Jag stupar allt som oftast i säng strax efter 9. Ibland tidigare.

August vaknar under en bra natt enbart för att amma en gång runt 2-4 för att sedan sova vidare i egen säng till 5:30. Under en jobbig natt är han uppe varje timme & gnäller.

 

 

Åj vilken tur att jag hann frågestunden. :)
Undrar precis som många andra om vi inte kan få se bilder på huset och trädgården? Undrar också hur du tror att ditt liv ser ut om 10 år? Hur blir det med dagis för August, blir du hemma länge eller hur funkar det där? Tror du att ni föyttar till Sverige någon gång? Varma kramar

Jag lovar lovar att filma i veckan så ni får se hur det ser ut överallt :)

Mitt liv om 10 år? Hmm.. Förhoppningsvis har vi en liten lillkorv till. Vi har flyttat till ett annat hus, lite större i mitt drömområde, Andrew har klättrat på karriärstegen & vi lever gott. Jag hoppas även att jag pysslar med något som jag älskar, då barnen är i skolan.

August kommer inte gå på dagis. Om jag skulle börja jobba, kommer han ha en Nanny.

Och det där med Sverigeflytt är inte så troligt. Andrew har ju ett väldigt fint jobb här som han kämpat för i många år. Han kan ingen svenska & skulle mest troligt aldrig kunna få ett jobb så bra som det han har här, så det känns inte logiskt liksom. Men man vet aldrig! Man ska aldrig säga aldrig. Jag önskar att August & jag (&möjligt lillsyskon) kommer kunna bo i Sverige om sommrarna då dom är lite äldre. Även att mina barn kan plugga något år i Sverige då dom är äldre.

Kram kära du!

 

Hej Jenny! Nu kanske det är för sent att fråga men jag chansar. Jag undrar om det blivit några kulturchockar mellan dig och din man eller med hans familj? (Du behöver såklart inte berätta något privat men något roligt missförstånd kanske.) Tack för en bra blogg, jag läser den nästan varje och ska bli lite bättre på att kommentera!

 

Det är inte för sent ;) 

Vad roligt att du är inne & läser så ofta. Det gör mig så glad att höra!

Hmm.. jaa altså det är klart att det blir kulturchockar. Vi har ju vårt sätt att se på saker i Sverige & ofta skiljer det sig en del mot hur saker & ting funkar här. Att köra bil efter att ha druckit alkohol är ett praktexempel! Jag tycker det är hemskt fel & skulle aldrig aldrig sätta mig bakom ratten efter ett par öl. Där har vi stora meningsskiljaktigheter. Jag kommer faktiskt inte på något missförstånd just nu, måste klura på det! Jag är väldigt säker på att det finns många. Både bloggvänliga, roliga & sådana jag får hålla för mig själv för att behålla husefriden ;)


Kommentarer
Postat av: nikita

roligt me frågestund. synd ja inte hann med..
men huset ni flyttat till nu är inte det jättestort?

Svar: Du är alltid välkommen att fråga vad du vill :) Jättestort är inte huset ;) Det är 260 kvm.
jenny - mammaliv i Nashville

2012-10-29 @ 21:23:06
URL: http://nikital.blogg.se
Postat av: Nikita

förresten, blir ni drabbade av stormen , där ni bor ? :(

Svar: Nej vi har tur & drabbas inte alls denna gång. Det är bara kallt & blåsigt :)
jenny - mammaliv i Nashville

2012-10-29 @ 21:28:08
URL: http://nikital.blogg.se
Postat av: Ida B

Fattade svaret på sista frågan som att Andrew kan sätta sig vid ratten efter 2-3 öl? Skulle han då kunna göra detta med lilla August med i bilen? förmodar väl att det INTE är okej med dig, men om vi säger att det skulle va okej från din sida. En fråga efter frågestunden. :) å du, va mysigt med sheriffer! Det borde du bli. ;) kram

Svar: Japp det kan han göra! Idioti i mina ögon. ALLA gör det här. Det finns väldigt få undantag. Ledsamt men sant!Men det är aldrig okej att ha August i bilen. Då säger jag NEJ eller dricker inte själv & kör. Så enkelt är det :)
Kram fina!
jenny - mammaliv i Nashville

2012-10-30 @ 17:55:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0