Mjölk eller inte?

Jag har läst & läst i flera veckor om ko-mjölk & jag vet nu inte riktigt vart jag står i frågan om att ge August mjölk från ko.
Just nu känner jag att det definitivt inte kommer hända.
Ärligt altså.
Det finns så otroligt mycket forskning på varför ko-mjölk inte är bra för människokroppen.
Den är till för att föda kalvar. Inte människor.
Det är den perfekta källan till kalcium, järn, vitamin E osv, men det finns ju att hitta i andra mjölkprodukter i denna morderna tid, som inte är från ett djur.
 
Nu vet ju jag långt ifrån allt i detta ämnet & kan mycket väl ha fel, men det finns många artiklar om hur en mjölk-ko föder kalvar som inte får dia från deras mamma, utan den mjölken "tar vi" & kalvarna får annat att växa upp på. Och mjölk-kon är hela tiden gravid. Igen & igen & igen för att kunna producera mjölk..
Jag tycker det känns så hemskt.
Nu när jag själv ammat mitt barn, så kan jag inte tänka mig hur jag skulle känna om någon tog det ifrån mig & sa "Nej du, detta ska någon annan ha"..
Och jag vet. Det är kor. Det är djur.
Men djur har också känslor & rättigheter.
 
Om mjölk är ekologisk betyder det att kalvarna får dia till dom är 16 veckor eller något sådant vilket är mycket bättre, men jag känner mig fortfarande kluven.
Eftersom jag inte har något intresse i att bli vegetarian, så känner jag att det är lite dubbelmoral i mitt tänk..
Hmm..
Jag tänker mest troligt börja med mjölk-fri-yogurt när August är 8/9-månader & sen får vi se vad jag tar för något beslut.
Själv har jag bytt ut dom flesta mejeriprodukterna i hushållet mot mandel/soja/ris-mjölk & trivs väldigt bra med det.
 
Har ni någonsin funderat över detta?
Någon som har annan fakta & andra åsikter?
 
Jag finner detta otroligt intressant & lyssnar gärna på era tankar om ämnet.

Kommentarer
Postat av: Lovisa

När jag var au pair i USA så började den ena flickan få bröst redan innan sex års ålder. Vi gick till läkaren som sa åt oss att sluta ge henne vanlig mjölk och istället gå över till organic. Vanlig mjölk i USA är så fullproppad med hormoner som överförs från kossan att det påverkar barn som dricker den. Skrämmande. Förstår ditt resonemang men det enda jag kan tänka på som negativt är att August kanske utvecklar känslighet mot mjölk om han aldrig får det och mjölk finns ju i det medta sen, även dolt. Men som sagt, tycker dina tankar är rätt.

Svar: Intressant!! Ja den "vanliga" mjölken här är hemsk!! Usch vad mycket skit det finns i den.. Vi kommer nog inte kunna utesluta helt men att välja andra alternativ till hemmet & när vi kan blir nog vår väg att gå :)
Jenny Lönnstam

2012-09-13 @ 06:56:01
Postat av: Maria - mamma till Liam ☆

förstår att det är något som är värt att tänka på! man vill ju veta att djuren har det bra som man får mjölk ifrån.
tänk på att det kan vara lite "farligt" att utesluta alla mjölkprodukter. barn kan bli laktosintolleranta när man gör det

Svar: Jag har hört tvärt om :) Att man utvecklar laktosintollerans från intag av laktos.. Det är en djungel där ute & svårt att veta vad som är rätt & fel!
Jenny Lönnstam

2012-09-13 @ 07:59:36
URL: http://fashionstars.blogg.se
Postat av: Louise

Hej, jag vet egentligen inget alls om ämnet men jag är mycket för miljöns bästa så jag försöker äta så mkt vegetariskt som möjligt. Tycker det är väldigt svårt att utesluta komjölksprodukter p.g.a. att jag tycker de smakar så gott men det du skriver låter inge bra (hade ingen aning om det där - tur vi iaf alltid dricker ekologiskt).. Det är ju inte så att barn behöver mjölk från kor så om August inte får det från början så kommer han ju inte sakna det. Jag ser ingen nackdel med att utesluta det iaf. Ledsen att jag inte hade något vettigt att säga om det hela. Tycker det är jättekul när du tar upp saker i bloggen som jag tror många inte ens reflekterar över!! Kramar

Svar: Ja det är verkligen svårt & jag räknar nog inte med att kunna utesluta helt men tycker att ny fakta är intressant! :) KRAM
Jenny Lönnstam

2012-09-13 @ 08:15:47
Postat av: Fröken M

jag har faktiskt inte ens funderat över det ! Men eftersom jag själv var äldigt känslig mot mjölk innan jag fick V ( av nån anedning försvann den överkänsligheten med graviditeten ) så har jag testat andra "ersättningar" men FY det var inte min grej !
Det smakar helt enkelt inte gott !

Viggo dricker mjölk till maten och gillar det, och som sagt det är inget jag ens har funderat över...

Kram

Ps, viggo är okej, det var ett 2 cm stort jack i bakhuvudet som fick limmas ihop, men idag är han bara mäkta stolt över sitt jätte plåster som han visar för ALLA !! ;)

Svar: Jag hade nog inte funderat på det alls om jag inte snubblat över en artikel. Jag är själv uppväxt på mjölk & alltid använt mjölk i matlagning osv. Men jag finner den nya faktan väldigt intressant & jag tycker verkligen om Almond Milk som vi har här :) Så det är ju tur! KRAM
Jenny Lönnstam

2012-09-13 @ 08:34:26
URL: http://frokenmela.se
Postat av: Lilly

Jag hade varit vegetarian i 5år innan jag fick min tös. Nu äter jag kött igen men har börjat byta ut mot mycket vegetariskt igen.
Jag tycker det är otroligt viktigt att introducera det vegetariska för min dotter så hon är van att äta 50-50 eller kanske ännu mer köttfri då det är bra för miljön, nyttigare mat och snällare mot djuren!
Jag tycker vi är helt galna vi människor, typ allt vi stoppar i munnen ska komma från djur, i varje måltid, varje dag!

Bra att du tar upp detta! :)

Svar: Jag tycker också att det är viktigt att ge en mångsidig kost & att vara kreativ när det kommer till matlagningen! Härligt att du tänker likadant! :)
Jenny Lönnstam

2012-09-13 @ 09:11:13
Postat av: Mammi

Jag tycker att du ska vänta med att införa mjölk, med tanke på att jag, Jonas och Fredrik inte tål det. sedan tror jag inte alls att man kan bli laktosintolerant om man inte dricker mjölk, men som med andra produkter, är man inte van så reagerar kroppen mot det till en början. Det är bara du och Andew som kan bestämma. Kram

Svar: Nej det tror inte jag heller man blir. Det är något man föds med tror jag, eller som forskning säger, att mjök faktiskt skapar intoleransen! Ja vi får se men jag tror vi avstår så mycket det går :) KRAM
Jenny Lönnstam

2012-09-13 @ 09:35:15
Postat av: Louise

Jag håller inte med tyvärr, är själv uppvuxen på gård och mjölk är en av de mest näringsrika drycker som man kan dricka! Däremot hade jag ju istället ifrågasatt den kötthysteri som råder i USA, där kan man verkligen se att djuren tjänar ett stort syfte, att bli steaks på bordet! Menar inget illa, utan detta är min åsikt, alla gör som de vill!:)

Svar: Det var ju därför jag tog upp det, så ni kan få säga vad ni tycker & känner! :) Din åsikt är väldigt välkommen!Ja kötthysterin här i hemsk!! Vi försöker välja närproducerat, organic osv osv så djuren haft en bättre uppväxt & levnadsvillkor. Det är inte enkelt detta..
Och jag håller med om att mjölk är otroligt näringsrikt, men eftersom allt finns att hitta i mjölkfria mjölken nu, så tror jag vi väljer det :)
Jenny Lönnstam

2012-09-13 @ 09:49:07
Postat av: H

Hej! Jag är 19 år och har två underbara barn. 2 och 1 år gamla. Måste bara säga slappna av! Barnen dör inte av att få gråta 5 minuter innan dom somnar, osv. Känns som du oroar dig fööööör mycket. Och med mjölk, känns inte som en jätte stor grej om august ska dricka mjölk eller inte. Gjorde inte du det som barn ?

Sluta nojja så, blir garanterat jobbigt i längden.. Ha en bra dag! / H

Svar: Nej det är klart att barnen inte dör av varken gråt eller komjölk!Det där med att gråta är helt enkelt inte min grej & vi är ju alla olika. Så något som passar för dig, kanske inte passar för mig. Och tur är väl det!
Jag oroar mig inte angående mjölken, jag anser att nya faktan är väldigt intressant & är väldigt mån om att August ska få en bra uppväxt när det kommer till mat.
Jag drack mjölk som barn & älskade det, det är därför jag är kluven i frågan. Däremot finns det ju substitut som är väldigt goda, så eftersom dom enligt forskning är bättre & innehåller alla näringsämnen som komjölk tror jag vi väljer det istället.
Tack för din åsikt!
Jenny Lönnstam

2012-09-13 @ 10:38:19
Postat av: Yohannas.se

Aldrig funderat på det... men visst plågar vi djuren i mångt och mycket, det har du helt rätt i... (Intressant kommentar från "H".. varför är folk alltid anonyma som tycker till negativt?!)

Svar: Ja det kan man ju undra.. ;)
Jag hade inte heller funderat på detta förrän jag snubblade över en artikel & hade nog inte reflekterat över det annars.. Intressant tycker jag!
Jenny Lönnstam

2012-09-13 @ 10:56:41
URL: http://maiplunevermind.blogg.se/
Postat av: Smalin

Åh vad intressant, har inte ens reflekterat över detta. Å kommer säkert (om han inte är allergisk) bli introducerad till komjölk... Men det är en bra tankeställare och man kan ju faktiskt byta ut en del mejeriprodukter till andra alternativ. Nu under amningen har jag provat helt mjölkproteinfri kost (hjälpte dock inte så mycket och nu har han växt ifrån koliken, ammar fortfarande) och det som var jobbigast var när man var bortbjuden eller skulle äta/fika ute. I princip allt har ju komjölk som bas! Ingen hjälp från mig men tack för ett vettigt inlägg.

Svar: Ja det finns ju verkligen mjölk i ALLT! Så jag räknar inte med att utesluta det helt. Det kommer bli alltför jobbigt & hysteriskt. Men att välja dom andra alternativen när jag handlar mat osv känns nog som ett bra alternativ :) Jag tycker det är så otroligt intressant & hade inte heller reflekterat över detta innan jag snubblade över en artikel :)
Jenny Lönnstam

2012-09-13 @ 13:22:37
URL: http://smalin.blogg.se
Postat av: C

Tror det är dumt att oroa sig alldeles för mykt för allt... Människor har druckit mjölk i alla tider, men är man orolig för djuren (vilket jag tycker är jättebra) så kan man ju alltid vara noga med att det iaf ska vara ekologiskt. Det är faktiskt så att är inte människan van att dricka mjölk så kan man lätt bli känslig mot laktos (samma med djur..)). Men det är vuxna som inte klarar mjölk om man inte är van, vet inte hur de är om de fort är barn men blir senare introducerade... Men sen är det givetvis bra att ha närproducerat o ekologiskt så.. Men överanslysera inte allt för då blir man nog halvt hysterisk tillslut. Lycka till!

Svar: Jag oroar mig nog inte så mycket när det kommer till mjölk eftersom jag själv är uppväxt på det. Så jag är inte orolig att något dumt skulle hända, men jag är väldigt mån om hälsan när det kommer till August & om jag kan göra något bättre, så tänker jag nog välja det alternativet :)
Jenny Lönnstam

2012-09-13 @ 15:23:30
Postat av: Emma

Hej Jenny!
Har en sambo som är läkare och han är helt inne på din linje ang komjölk. Detta baserar han (liksom du) på vetenskapliga studier och det faktum att en kalv ska växa sig stor och stark väldigt snabbt. För mig känns det konstigt att aldrig dricka komjölk då det alltid funnits i kylen under uppväxten och serverades som måltidsdryck både hemma och i skolan. Dock har jag nu köpt hans argument om att jag som vuxen inte bör dricka komjölk. Ibland köper jag hem en liter bara för att det är så gott! Har börjat byta ut mjölken i matlagningen till havremjölk också så ofta jag kan/tänker på det. Vi har också en liten son (10 mån) och jag tror vi i hans fall har enats om att han under uppväxten ska få dricka komjölk som andra barn men vi kanske inte uppmuntrar honom att dricka litervis utan ger honom syrade produkter så ofta vi kan (sambon som argumenterar för att vi är bättre lämpade för dessa). Vi köper alltid ekologiskt så djurhållningen och miljön har vi också tänkt på även om vi främst avstår av hälsoskäl. Så svårt dock att göra sig av med arvet från ens egen uppväxt man är liksom så inställd på att mjölk är nyttigt. Kram en som läser dagligen men kommenterar först nu ♥

Svar: Vad roligt att du kommenterar!! :) Och vad intressant att din sambo stöttar mina funderingar kring mjölk! ja man kan nog inte utesluta helt. Jag menar det finns ju i ungefär allt. Glass, choklad, ost osv osv.. men jag tänker nog välja att handla hem dom mjölkfria alternativen & sen när vi är ute osv så får det bli som det blir :)
Jenny Lönnstam

2012-09-13 @ 15:31:44
Postat av: Hanna

Väldigt intressant ämne! Jag har inte ens reflekterat över detta måste jag erkänna, då allt jag tänkt är "mjölk är nyttigt!"....Däremot vet jag att vuxna inte ska dricka "för mkt" mjölk, men jag trodde att det främst berodde på mjölksockret el nåt sånt...hm. Det tål att tänkas på!
Vill även passa på att säga att jag verkligen uppskattar din blogg! Hittade hit via fb...och så intressant att läsa om andra mammors vardag, funderingar och erfarenheter gällande föräldraskap (och annnat)!Du verkar vara en sån varm och trevlig människa, om man nu får säga så när man aldrig ens träffats!? Min styvsyster bor i tenessee, så intressant att läsa utifrån det perspektivet också! :)

2012-09-13 @ 19:34:05
Postat av: Linnéa i Colorado

Jag säger NEJ till mjölk. Finns massa bra info du kan hitta på internet om det men framförallt så är det inte naturligt för oss att dricka komjölk, inte ens kossornas egna kalvar dricker efter några veckor. Att mjölk är nyttigt känns väldigt belegat. Lyssna på radioprogrammet Kropp och själ, ett ansnitt handlar om mjölk, och läs gärna på Paleo bloggar, Whole30 etc.

2012-09-13 @ 20:38:34
URL: http://linneaiusa.com
Postat av: Maria, Livet med tre

Intressant att du tar upp detta!
Jag går själv och velar lite angående mjölkprodukter till barnen. Min äldsta dotter är mjölkprotein allergiker sedan nyfödd och då hon var liten (hon är 13 i dag) då fanns det inga ersättningsprodukter så hon fick äta kalciumtabletter.
Men i dag är ju alla ersättnings produkter kalcium berikade och hon mår bara fint :-)

Mina söner har alltid druckit mjölk, ätit joghurt osv men nu efter att 2 st närstående varit sjuka i cancer och vi läst på så visar det sig att mjölk inte alls är så bra för kroppen som man alltid trott.
Vår kropp klarar inte av de mängder mjölkprodukter vi ger den. Vi i Sverige dricker/äter ju otroliga mängder och sen har vi också väldigt mycket laktosintolerans här.

Vi har faktiskt dragit ner på mjölken vi ger barnen, använder oss mer av dotters havre produkter i matlagning och så.
Och SJÄLVKLART äter och dricker vi ekologiskt.. finns inget annat för oss. Detta är oxå sedan vi läste på hur det vi äter påverkar oss.

Till vår lilla L kommer jag inte ge henne ren mjölk att dricka och försöka införa mer havre produkter men jag tror ändå kroppen kan behöva komjölk i små mängder så som från smör tex, så det fortsätter vi med.
Viktigast är nog bara att vara medveten om vad man stoppar i sig, i vilka mängder och hur det påverkar oss.

Kram på dig Jenny :-)

2012-09-13 @ 20:54:44
URL: http://www.livetmedtre.wordpress.com
Postat av: Hanna Melkers mamma

Hej!
Vi pratade mat på BVCgruppen förra veckan. BvcSköterskan rekomenderade att ge barn ren mjölk och yogurtprodukter efter tidigast 6 månader. Yogurt med lite fruktpure till mellis var perfekt då sa hon. Hon sa även att barn inte kan ärva laktosintollerans och att det bästa att göra för att se om barnet har allergier är att testa. Låter ju ändå sunt.
Om du känner för kalvarnas skull så tycker jag att du ska göra som du känner, men jag skulle ge ugust

Svar: Allt kommer jag inte undvika! Det skulle bli ett himla jobb. Men jag tänker köpa almond milk & andra sorters yogurt att ha här hemma som innehåller alla näringsämnen som komjölk :)
Jenny Lönnstam

2012-09-13 @ 21:21:10
Postat av: Hanna

...August den "bra" mjölken, det blir riktigt jobbigt att undvika allt med mjölk i.
Puss pårrä

2012-09-13 @ 21:22:43
Postat av: Dixie

Intressant fråga, har inte alls reflekterat över det. Har inte behövt eftersom dom får ggr vi försökt ge S mjölk har vi mötts av avskyende blickar :) Skulle gärna se att hon var mer positiv till det dock (hon älskar yoghurt), även om det idag finns ett rätt stort utbud av mjölkfritt är vi inte riktigt i nivå med USA än. Sen vet jag inte hur "naturliga" de produkterna med samma näringsvärde som mjölk är? För mjölk är ju naturligt bra... Vi köper alltid ekologiskt då det går.
Håller helt med om att vuxna inte är skapta för att dricka mjölk, vad är det, 95% av världens vuxna befolknings som är intolerant mot mjölk? Det säger ju en del.
Ang intolerans vet jag inte så mycket men hade gissat att det var samma som med gluten - man måste utsättas för det för att inte bli intolerant (och det är därför, trodde jag, man ska försiktigt introducera det fr 6mån eller vad det är. 4 kke), och att det är en av anledningarna till att vuxna utvecklar intolerans - vi dricker inte mjölk. Det sistnämnda vet jag att jag läste en artikel om i våras iaf. Jag drack massa mjölk som barn, slutade och tål det iaf inte längre. Eller tål gör jag väl men bara i små mängder.

Jag håller med det Maria skrivit - det viktiga är nog att vi är medvetna om vad vi får i oss!

Tycker så mycket om att läsa din blogg och du verkar vara en otroligt vettig människa! KRAM

Svar: Gulle vad snällt!!
Jag har länge tänkt att påpeka att man inte kan kommentera på din blogg med bloggaddress/namn :( Vill bara säga att vad härligt att UL gick bra! Och ge en kram :)
Jenny Lönnstam

2012-09-13 @ 21:27:02
URL: http://entillskrutt.blogspot.se
Postat av: elinjosefine - lifestyleblogs

Intressant inlägg, alltid kul och höra om funderingar och tankar :)

För mig blir det två helt skilda saker alltså om man väljer att inte dricka i djursynpunkt eller vad mjölken gör med kroppen. Jag tror på sundt förnuft och lagom mängd och kommer ge Iris mjölk och mjölkprodukter.

Kram på dig

2012-09-13 @ 22:20:01
URL: http://lifestyleblogs.se/elinjosefine
Postat av: Kusin Martin

Mjölk innehåller 16/18 näringsämnen som vi behöver. Varför man ska vänta med vanlig komjölk är att barnen inte ska dricka sig mätt på den mjölken och missa att få i sig järn. Med att dom vanliga portionerna med mat ökar så kan man använda mjölk som måltidsdryck vid 10-12 mån. Men man kan börja blanda i maten och som yogurt vid 6-8 månader.

Vi började ge Lucas varm mjölk när han var 6 mån då han inte gillade mjölkersättningen. Det man gör med den Svenska mjölken är att man värmebehandlar den ett par sekunder för att ta död på farliga bakterier, sedan homogeniseras den (fettet fin fördelas för att inte flyta upp som klumpar i mjölken) sedan berikas med A och D vitamin.

I Sverige är det förbjudet med hormonpreparat så du hittar inte de i mjölken. Sedan har det tagit ett nationellt beslut att inte ge djuren genmodifierad soja.

/ Kusin

Svar: Jag hade hoppats på en kommentar från dig! :) Jag kan ana att det är skillnad på svenska mjölk-bönder samt regler & hur dom behandlar djuren här i USA. Mest troligt kommer vi avstå i den mån det går då det finns otroligt bra alternativ som innehåller dom näringsämnen som finns i vanlig komjölk :)
Jenny Lönnstam

2012-09-14 @ 15:15:36
Postat av: Kusin Martin

Kolla gärna in:

http://matkalkyl.se

För mer info om livsmedel sidan är tydlig och enkel.

/Kusin

2012-09-14 @ 17:15:37
Postat av: Louise

Var bara tvungen att kommentea igen. Det är förvånansvärt många som knappt reflekterar över saker som rör deras barns hälsa. Att man inte dör av något - eller att något "inte är så farligt" beyder inte att det är något man bör utsätta sitt barn för. Det där men skrikmetoder för att få barn att sova går jag igång på så sjukt mycket. Och även när folk har åsikter om att man funderar och reflekterar över etiska perspektiv på olika frågor. Ja ja.. Det är bl.a. därför jag gillar din blogg så mkt - för att du verkar BRY dig om saker på riktigt. Kram igen!!

Svar: Men vad roligt att du uppskattar den så mycket! :) Ja jag tycker om att reklektera och bry mig om saker. Ibland kanske det blir för mycket, men hey! Sån är jag! ;)KRAM
Jenny Lönnstam

2012-09-14 @ 19:12:47
Postat av: lisa

intressant vad mkt åsikter det finns på nätet! om du ska gå efter vetenskapliga studier rekomenderar jag www.pubmed.com. där står väl det mesta i studie-väg, alla artiklar givetvis med olika evidens. att ge ett barn stenålderskost som det kommenteras om här i tråden, ska man kanske vara lite försiktig med. den kosten är känd att ge viktminskning, men man vet inte vad den gör med hjärta, kärl, njurar på lång sikt.
bra blogg!

2012-09-17 @ 15:40:52
Postat av: lisa

o en sak till :)
se för tusan till att ge ungen kalk på annat sätt om du uteslutar alla mjölkprodukter, för annars slutar han som en skrumpen gubbe med en massa kotkompressioner innan han fyller 40!

Svar: Det lovar jag att se till! ;)
Jenny Lönnstam

2012-09-17 @ 15:42:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0