Elf On The Shelf

Förra året fick August en Elf On The Shelf av sin Farmor & detta året är det dags att testa denna Amerikanska tradition.
Det går ut på att man läser boken varje kväll & varje morgon har lilla Elf bytt plats i hemmet & barnet ska försöka hitta hen.
Nästa år är August mest troligt kapabel att ge ett namn åt Elf, vilket är en stor del av charmen- att barnet får döpa denna figuren själv så den känns mer personlig.
The Elf kommer från Nordpolen & är skickad av självaste jultomten. Hen kommer om natten & tar en ny plats i hemmet & rör sig inte därifrån förrän alla somnat i hushållet. Hen åker då tillbaka till Nordpolen & berättar för Jultomten om allt som hänt under dagen & kanske lyckas hen snappa upp vad barnet önskar sig i julklapp.
Varje morgon då hen återvänt, har hen som sagt tagit en ny plats i hemmet & barnets uppgift är att hitta Elf.
Då man hittat hen, får man inte röra. Då försvinner de magiska krafterna som tomten gett.
Jag tycker detta låter jättespännande & tror verkligen det kan bli en kul tradition!
Den första December kommer Elf flytta in!
 
 
 
Älskar traditioner!
Har ni hört on The Elf förut? 

Kommentarer
Postat av: Helen

Jag har aldrig hort talas om detta. Later kul! Kanske nat for syskonbarnen.

Svar: Ja spana in! :) Jättekul tror jag!
jenny - mammaliv i Nashville

2013-11-26 @ 15:34:19
Postat av: Pappa

Vilken kul grej !
Tom jag tycker att det skulle vara kul ;)
Avis på August
Kramisar i massor

Svar: Jag kan gömma åt dig när ni kommer Pappi ;) KRAM
jenny - mammaliv i Nashville

2013-11-26 @ 16:21:29
Postat av: eastcoastmom, Spanien

Gillar Elf on the Shelf jättemycket! Det är ju en ganska ny tradition, våra barn var en aning för stora för den när den verkligen tog fart för några år sen. Men våra grannar och andra familjer med yngre barn gör det varje december, barnen ÄLSKAR det!

Svar: Ja är den kanske.. 10 år gammal? Måste googla nu ;) Kul att höra att barn tycker så mycket om det! Hoppas hoppas det blir succé här med :)
jenny - mammaliv i Nashville

2013-11-26 @ 16:59:45
URL: http://grrringo.blogspot.com
Postat av: Katarina

Min mans brorsbarn älskar Elf on the Shelf! Jättemysig tradition - kommer definitivt mixa in den i våra traditioner om vi får barn! :)

Svar: Gör de ? :) Vad roligt att höra! Hoppas det blir succe här med!
jenny - mammaliv i Nashville

2013-11-26 @ 18:36:35
Postat av: Madeleine Hutchinson

Nej det är faktiskt första gången jag hör om den, men Ken kanske känner till den.
Får höra med honom :) Vilken fin tradition.

Svar: Ja hör med honom :) Jag tror den är ca 10 år gammal, så inte alltför gammal ändå :)
jenny - mammaliv i Nashville

2013-11-26 @ 19:07:11
URL: http://minamerikanskaresa.blogspot.se
Postat av: Cathrin

Ljuvligt :)!! Jag vill ha en fast vi inte ens har barn än :)...

Svar: hehe KÖP! ;)
jenny - mammaliv i Nashville

2013-11-26 @ 19:14:08
Postat av: michaela- mamma till tre 💗

åh. vilken fantastiskt gullig tradition! kan tänka mig att det är en sådan sak som kan kännas helt magisk som barn och något han kommer bära med sig och minnas och sedan fortsätta med när han kanske själv får småttingar ♥

Svar: Ja jag tror också det! <3 Så kan han leka detta med sina barn :,) Åh!
jenny - mammaliv i Nashville

2013-11-26 @ 19:23:41
URL: http://minahjartanochjag.webblogg.se/
Postat av: Nina

Vilken mysig grej! Aldrig hört talas om innan men det låter ju som en perfekt jultradition! August kommer säkert tycka det är roligare & roligare för varje år :-) Kram

Svar: Ja jag tror verkligen det! :) Lite spännande & kryddar julkänslan liksom.
jenny - mammaliv i Nashville

2013-11-26 @ 19:31:52
URL: http://ninaerica.blogspot.com
Postat av: Myh

Har faktiskt aldrig hört talas om det innan, men vilken rolig idé! Den traditionen kan jag verkligen tänka mig att införa när jag själv får barn :)

Svar: Visst låter den kul? :) Kanske kommer det till Sverige i framtiden!
jenny - mammaliv i Nashville

2013-11-26 @ 21:55:17
URL: http://lifeofmyh.blogg.se/
Postat av: Mammi

Vad kul! Lite annat än paketkalender det, liknar Pinoccio.
Kram❤️❤️❤️❤️❤️

Svar: Ja jag tänkte att vi väntar med paketkalendern till nästa år iallafall ;)
jenny - mammaliv i Nashville

2013-11-26 @ 23:18:44
Postat av: Malin Hedlund

Vad mysigt, härlig tradition! Har aldrig hört talas om det innan men väldigt kul att du delar med dig. Hoppas det är bra med er annars vännen. Varit dålig på att kika in hos er det senaste, har suttit så lite vid datorn/mobilen, men nu ska jag ta igen den tiden och uppdatera mig! :-) KRAM!

Svar: Jag förstår kära du! Jag är jättedålig på att läsa bloggar & kommentera just nu. Men så får det vara ibland. Livet bjuder på annat än internet ;) KRAM fina du! <3
jenny - mammaliv i Nashville

2013-11-26 @ 23:54:00
URL: http://annamalinform.blogg.se/
Postat av: dixie

Vilken kul grej! Aldrig hört talas om. Tack för tipset, ska leta upp sån imorgon :D

Svar: Ja gör det! :) Visst låter det mysigt! Det är en lite "snällhets-hets" över det hela men det tänkte jag stryka över.

Och du! Jag kan inte kommentera på din blogg längre! :/
jenny - mammaliv i Nashville

2013-11-27 @ 06:31:24
URL: http://www.enlitenutflykt.com
Postat av: Liz

Visst ar det en harlig tradition!! Jag gillar den mycket, men det ar faktiskt forst i ar som vi kommer att infora den. Nar tvillingarna inte var fodda, var Cassie nastan for stor for den, plus att man inte horde mycket om den da, utan det ar forst de senaste aren som man ser den dyka upp lite har och var i affarerna tycker jag. Hade tankt att kopa hem forra aret och sa blev det bortglomt och jag kom inte pa det forren halvvags in i December. Men i ar sa ska vi vara redo! Ser mycket fram emot detta, och mina barn alskar allt sant har lika mycket som jag med traditioner, vi har ju aven Nikolaus som kommer till oss med choklad och paket den 6 December, en tradition som jag tog med mig fran aren jag bodde i Schweiz och Tyskland. Alskar sant har! Ska bli kul att hitta nya stallen varje kvall att gomma den pa. Kan tanka mig att det kommer fa bli ganska hogt upp, da det kommer klia i fingrarna pa tvillingarna att leka med den, men da forsvinner ju magin.. Hoppas August ocksa kommer tycka om detta!
Stor kram och ha en Trevlig Thanksgiving!!

Svar: Ja traditioner & så många man kan få in är bäst ;) Älskar att fira allt möjligt!! Så kul! :) KRAM & Ha en fin första advent!
jenny - mammaliv i Nashville

Postat av: Anna

Mina hostkids berättade precis om detta spektakel för mig! Låter kul! Joe flyttar in här i morgon och barnen kan knappt vänta :)

Svar: Vad tyckte dom om Joe?? :) Har de haft Elf förut? August fattade vinken när han såg Elf, men det tar nog ett par dagar innan han kommer vilja kika efter honom så fort han slår upp ögonen ;)
jenny - mammaliv i Nashville

2013-12-01 @ 03:22:37
Postat av: Anna

De älskar honom! De har haft the elf i hela sitt liv så det är verkligen en tradition för dom! När 7-åringen var lite grinig förut så sa 5-åringen "Jaime! Remember Joe's watching!!"och så började hon "behaving" (svenskan försvinner alltså...) med en gång. Jag klagar inte alltså!
Åh vad kul :) han kommer säkert bli höjdpunkten av morgonen snart! August påminner mig faktiskt väldigt mycket om "min" två-åring! Oliver älskar också elefanter, hans hundar och har samma blonda fras-hår :) han har inte riktigt fattat vad Joe är för något än men han tycker det är kul att springa efter sina syskon när de letar efter honom. Kram!

Svar: Vad roligt!! :) Love it!!
jenny - mammaliv i Nashville

2013-12-02 @ 06:57:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0