Yoga

Som dom flesta vet har jag varit total-hooked på yoga sedan vintern 2010.
Jag la all annan träning åt sidan & yogade enbart ända fram till jag fick veta att jag var gravid.
Då fick jag ta ett uppehåll pga. illamående, men började gravid-yoga någongång runt vecka 20 igen.
Sen höll det i sig tills jag skulle föda & jag mådde så otroligt bra av det.

Jag var väldigt pigg bara ett par dagar efter förlossningen & gick korta, sakta promenader, men det var något som saknades!
Att träna efter förlossning vet jag är ett stort nej & min doktor sa att "ingen aktivitet innan 6 veckor har gått".
Denna uppmaning bröt jag i måndags då jag började göra solhälsningar & andra yoga-poser (enbart sådana som är "milda" för kroppen)
Jag mår så otroligt mycket bättre!
Kroppen känns lite starkare, jag känner mig inte lika stel.. ja allt känns bara bra efter varje liten yoga session.

Vill dock inte göra något dumt eftersom läkaren avråder träning, men detta är ju inte samma sak som att köra Body Pump eller spinning..

Jag undrar helt enkelt hur ni gjorde?
När började ni röra lite på er igen? Vad sa er doktor?
Är det någon där ute bland mina fina läsare som faktiskt övar Yoga & som har egen erfarenhet?

Kommentarer
Postat av: Victoria Beninger

jag tror min barnmorska sa 4 veckor eller va det 6. jag började promenera rätt snart och ökade takten eftersom. men ibörjan mins jag att jag va tvungen att ta alvedon på eftermiddan för jag va så öm :( så det är nog bra att vänta så korppen får läka. Innan graviditeten va jag super acktiv och tränade och ledde body pump pass. det har jag inte riktigt kommit in i igen efter graviditet och förlossning. vill liksom inte lämna alice på dagiset på gymet än. vi har provat några gången men jag gillar det inte. så vi ska nu prova yoga vi me. jag har aldrig varit en yogatjej men hoppas på att bli en! :)

2012-03-16 @ 14:11:02
URL: http://victoriabeninger.blogspot.com
Postat av: Sanna

Jag har aldrig kört yoga men skulle vilja prova! :) Hoppas det löser sig...



svar Ja det var en underbart solig dag!

2012-03-16 @ 20:14:28
URL: http://saos.blogg.se/
Postat av: Cajsa

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av yoga, men efter min första förlossning var jag uppe på hästryggen igen efter 2v för då kunde jag inte hålla mig längre ;) efter andra förlossningen fick jag nöja mig med att gå promenader och busa runt efter sonen här hemma för det var vad mitt bäcken fixade då :) så mitt tips är att lyssna på din kropp, om du mår bra av det så kan det ju inte göra någon skada. Det du ska undvika är raka sit ups osv.

2012-03-16 @ 20:27:06
URL: http://Http://mammacajsa.blogg.se
Postat av: camilla

All träning som rör magen ska man inte göra förrän magmusklerna är tillbaka på rätt ställe, de kan att dom blir snea och buktar... De gäller även yoga! Jag gick både pilates och yoga innan och under graviditeterna men har fått vänta ungefär tre månader innan mina muskler "hittat rätt"



Sen är de ju viktigt att inte träna så mycket så att man får framfall på livmodern..

2012-03-16 @ 20:27:10
Postat av: Trees mamma i London

KAn aboslut tro att det hjälper och är BRA!!

Jag fick råd av barnmorskorna (har ju massa haha)

av att göra yoga pilates så länge det känns bra :)

2012-03-16 @ 23:38:15
URL: http://mangofisk.se
Postat av: Ida- mamma till Charles 6mnd (träningsnarkoman)

På gym får du börja efter 6v.

Du får träna allt utom mage! Mage kan du träna med funktionella övningar du får inte göra situps förens magmusklerna växt ihop helt. Funktionella övningar bygger alltid upp den svagaste länken. Ett tips! Tror du kan börja med yoga så fort du känner dig redo! Med situps kan du "förstöra" muskulationen av att träna just de övningarna! Det finns många bra övningar för dig och August tillsammans om du vill ha så säg till! Kram Ida

2012-03-17 @ 16:50:03
URL: http://idaceciliadanielsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0