Busenkel middag till de små - Fried Rice

Ni vet dom där dagarna då man inte har någon lust alls att laga mat & det finns typ ingenting i kylen förrutom lite tråkigt ris från gårdagens middag.
Well!
Här kommer världens enklaste recept på supersnabbt Fried Rice.
Man kan tillsätta någon form av kött till detta, men jag brukar ofta skippa den biten då jag tycker ägg är protein nog.
 
Allt man behöver är-
  1. 1 - 2 dl ris (givetvis kan man göra mer! Lägg då till extra av övriga ingredienser)
  2. Ett eller två ägg
  3. Matsked olja
  4. Masked kinesisk soya
 
Såhär gör man-
  • Häll ca en matsked olja (använder Safflower oil) i stekpanna på medelvärme.
  • Häll över ris (Jag använder ofta ca 1 1/2 dl)
  • Häll på ca en matsked soya
  • Knäck ett ägg vid sidan av riset & börja röra i det så det blir äggröra.
  • När ägget fortfarande är lite kletigt med "smuligt", rör ihop med riset & "hacka" med stekspaden så ägget & riset blir jämt fördelat.
  • Stek i ca en minut - Klart!
Busenkelt!
 
 Vill man kan man även hälla i lite ärtor/kokta morötter/edamame (protein!) etc, innan man rör om med ägget.

SÅ gott & verkligen en superenkel middag som man faktiskt lagat från grunden.

Kommentarer
Postat av: Nattis

Jag brukar göra exakt samma sak med överblivet ris, fast först steka lite wokgrönsaker, i med riset, salta och peppra, pressa i en vitlöksklyfta och sen kläcka i ett ägg! Super enkelt och såååå gott! :)

2013-10-07 @ 02:53:18
URL: http://nattisdans.blogg.se
Postat av: Nathalie

En bortglömd favorit hos oss! Jag ääälskar stekt ris! :-)

Svar: Mm jag med!! :)
jenny - mammaliv i Nashville

2013-10-07 @ 09:08:07
URL: http://nathalier.blogg.se
Postat av: michaela- mamma till tre 💗

åter ett inspirerande tips vännen! jag har gjort detta innan men liksom glömt av det lite :) nästa gång vi har överblivet ris får det bli så här. fast vi använder fullkornsris..undrar om det blir bra ändå..?

kraaam ♥

Svar: Absolut! Det använder jag med oftast! :) Testa kära du! <3
jenny - mammaliv i Nashville

2013-10-07 @ 09:15:26
URL: http://minahjartanochjag.webblogg.se/
Postat av: Mammatea

Bra tips!

Svar: Så enkelt! :) Testa!
jenny - mammaliv i Nashville

2013-10-07 @ 10:08:32
URL: http://mammatea.se
Postat av: Johanna

Detta lagade mamma ofta till mig och mina syskon när vi var små. Och sedan när vi blev större tillsatte hon lite ärtor och korvmedaljonger^^ hihi

Svar: Mmm sååå gott :)
jenny - mammaliv i Nashville

2013-10-07 @ 10:11:58
URL: http://joherman.blogg.se/
Postat av: Annso

Början på en nasigoreng. :)

Svar: ahhh där ser man! :)
jenny - mammaliv i Nashville

2013-10-07 @ 12:12:11
Postat av: Sandra

Så enkelt!
Det måste vi prova! :D

Svar: Ja testa! busenkelt!
jenny - mammaliv i Nashville

2013-10-07 @ 13:01:31
URL: http://youalwaysmakemefeel.blogg.se
Postat av: Ida B

Spännande mat. Tycker Andrew om nån speciell mat som du lagar? Något som är typiskt svennebanan? :) japp måste va 10 år sedan man satt på det i kanalen #karlstad :D haha åh va längesen, vi börjar bli till åren nu. :) kram

Svar: Köttbullar ;) Han älskar köttbullar!
jenny - mammaliv i Nashville

2013-10-07 @ 13:43:16
Postat av: Kajsa ♡

Bra tips :)

Svar: testa vetja! :)
jenny - mammaliv i Nashville

2013-10-07 @ 14:49:58
URL: http://doucare.nu
Postat av: Anonym

Jag är nog lite för trött för att läsa recept men ska man koka riset först eller ska man lägga i okokt ris i pannan? :)
Godnatt!

Svar: Det ska vara kokt ris ;)
jenny - mammaliv i Nashville

2013-10-07 @ 22:13:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0