Enklaste veggo-vardagsmaten

När Andrew reser eller har sena möten, fixar jag & August väldigt enkla middagar.
Men inte mindre goda för det!
Och jag försöker dessutom hålla dom köttfria då jag tycker det är bra för både kropp & natur.
 
Här kommer recept på den enklaste bönquesadillan med snabb-guacamole.
Obs att detta är barnvänligt & därför tillsätter jag inga starka kryddor.
För en st. förälder & en lillkorv behövs:
  1. Fyra tortillabröd
  2. Riven ost (jag väljer ofta "taco mix" färdigriven)
  3. En burk black beans (svarta bönor??)
  4. 2 avocados
  5. Vitlöksklyfta
  6. Ett par nypor salt
  7. 2 msk citron juice (om du har lime hemma går det också bra!)
 
Såhär gör man.
  • Värm upp bönorna i en kastrull på medelvärme i ca 10 minuter, till de börjat bli lite "mosiga". Jag pressar vitlök över samt saltar lite. Obs! Skölj bönorna noggrant innan du kokar dom.                                           (Stora pluspoäng till den som blötlägger sina egna bönor. jag har själv försökt men misslyckats (!?) flera gånger.)
  • Pensla tortillabröden på båda sidorna med lite olja (det behövs inte mycket alls)
  • Lägg en tortilla i en stekpanna & sätt på medelvärme
  • Sprid ut ost & bönor jämt över hela tortillan
  • Lägg på den andra tortillan som lock
  • Pressa lite i kanterna så osten liksom klistrar fast de två bröden
  • Vänd då den understa tortillan börjar få lite färg
  • När den andra sidan börjar få färg är det färdigt.
  • Låt svalna lite & skär i 4 bitar.
  • Undertiden gröp ur två avocados, lägg i en skål & mosa med en gaffel                                                        (tips på att välja en avocado som inte är omogen/övermogen, tryck lätt med tummen på toppen & den ska liksom sjunka in lite, ta även bort den lilla ploppen som sitter på toppen & det ska vara ljusgrönt under, inte brunt)
  • Pressa lite vitlök, släng i en nypa salt & två matskedar citronjuice. Rör om. Klart!
Mmmm så gott!
 
 
 
 
August var inte så tålmodig idag utan ville dipp dippa lite innan maten var färdig. Godingen åt upp ungefär halva skålen & sa "dipp dipp" med sin lilla pipröst varje gång han doppade tortillachipsen <3 <3 <3
 
Det där med att man inte ska äta så mycket avocado för att det är fett (!?) tycker vi är nonsens.
Så vi skopar på massa med guac & the mama toppar även med stark salsa.

Kommentarer
Postat av: Eleonore

Åh så glad jag är att du kommit in i bloggen till slut! Undrar om de löst problemet nu, hoppas att det fortsätter gå bra att komma in 😊

Hihi gullunge som vill dippa! Elsa är likadan ska hela tiden ha mer sås eller dipp men få äter hon iofs bara den sen hihi

Svar: Jag kommer inte in från mobilen, men från datorn! :)
Gulle-Elsa! Hon är ju för söt den lilla ungen! <3
jenny - mammaliv i Nashville

2013-10-03 @ 05:25:18
URL: http://eleonorebk.blogg.se
Postat av: michaela- mamma till tre 💗

men vilket underbart tips vännen! ska absolut lägga på minnet och testa! mannen ska handla efter jobbet kanske ska ringa och uppdatera inköpslistan hihi ;)
PUSS!

Svar: Ja ring & lägg till ett par ingredienser ;) PUSS
jenny - mammaliv i Nashville

2013-10-03 @ 07:32:49
URL: http://minahjartanochjag.webblogg.se/
Postat av: Nathalie

Avokado innehållet ju bra fetter så guacca på!
Tack för tipset också. Ska testas i helgen!
Kram!!

Svar: Vi guaccar på! ;) Testa! Såå gott! KRAM
jenny - mammaliv i Nashville

2013-10-03 @ 07:38:28
URL: http://nathalier.blogg.se
Postat av: Elin

Haha "dipp dipp", så sött! Ska lägga det här på minnet låter smidigt!

Svar: Såå gulligt är det. Lilla piprösten sa nog dipp dipp 50 gånger ;)
jenny - mammaliv i Nashville

2013-10-03 @ 10:24:20
Postat av: Josefine

Gott! Bortsett från bönorna. Jag gillar INTE bönor. Bara om jag får bruna bönor med stekt fläsk! Jag brukar ha mjukost, skinka och tomat i mina. Och servera med melon, avokado och crème fraiche! =)

Svar: haha där ser man ;) Vi är alla olika! Kul att du har en annan version av detta :)
jenny - mammaliv i Nashville

2013-10-03 @ 11:51:43
URL: http://finelinan.blogspot.com
Postat av: Annso

Gott. Älskar avokado.

Svar: Mmm jag med! sååå gott!
jenny - mammaliv i Nashville

2013-10-03 @ 12:05:41
Postat av: Emma

Åh guacamole är typ de bästa jag vet :)! Det är ju bara nyttiga och bra fetter i avokado. Så de tycker jag ni ska äta med gott samvete :D

Svar: Mmm jag älskar guac! Och bara avocado med för den delen :) Här äter vi massor massor varje vecka med gott samvete ;)
jenny - mammaliv i Nashville

2013-10-03 @ 13:27:50
Postat av: Anna

Så gott det låter! Älskar veggo-alternativ till vardags!

Svar: Det är såå gott tycker jag :) Testa! Busenkelt är det.
jenny - mammaliv i Nashville

2013-10-03 @ 14:05:03
URL: http://frulopez.se
Postat av: Lovisa

Jag föredrar också vegetariskt när mannen inte är hemma. Är hemma nu i väntan på bebis och slängde mig över det här receptet. Älskar ost, bönor och avokado. Detta fick bli min lunch idag. Så gott! Tusen tack för receptet.

Svar: Men vad roligt att du tyckte om det!! :)Och så härligt att vänta bebbe! <3
jenny - mammaliv i Nashville

2013-10-03 @ 19:00:22
Postat av: Katarina

Tjoho vad den här vegetarianen blev glad nu! :) Brukar göra liknande, men lägger till lite paprika. Mums! Har inga kiddos så öser i skivad chili också.

Mer sådana här vardagstips är mina önskeinlägg (ang din fråga häromdagen) - tipset om eget tvättmedel var guld värt!

Svar: Mmm så gott! Jag skulle lätt göra så om jag inte hade en liten korv att se efter :) Och vad rolgit att du tycker om dessa inlägg & även tvättmedlet! Sååå kul att höra! <3
jenny - mammaliv i Nashville

2013-10-03 @ 21:32:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0